مطالبات گندمکاران پرداخت نشد | دود دعوای دولت و مجلس در چشم گندمکاران / تذکرات نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی رغم تاکید دولت بر لزوم اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ برای پرداخت طلب گندم‌کاران، همچنان لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ را در دستور کار قرار ندادند اما از تریبون مجلس بابت این موضوع از دولت انتقاد می‌کنند.

مطالبات گندمکاران پرداخت نشد | دود دعوای دولت و مجلس در چشم گندمکاران / تذکرات نمایندگان مجلس

مطالبات گندمکاران پرداخت نشد چرا دولت خرید تضمینی گندم  را تسویه نکرد و مطالبات گندمکاران را پرداخت نکرده است محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی  خبر داده بئد  مطالبات گندم‌کاران و بدهی خرید تضمینی گندم   تا پایان مرداد تسویه می‌شود اما این وعده عملیاتی نشد  نرخ خرید تضمینی گندم  در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، یکی از اخبار داغ و مهم اقتصادی است؛ گندمکاران امسال هم از قیمت گندم  راضی نیستند .

نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی رغم تاکید دولت بر لزوم اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ برای پرداخت طلب گندم‌کاران، همچنان لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ را در دستور کار قرار ندادند 

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی مجددا تریبون های خود را برای انتقاد از دولت در زمینه عدم پرداخت طلب گندم‌کاران روشن کردند که هفته گذشته، منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس اعلام کرد که ناترازی بودجه ۱۴۰۲ و عدم تصویب لایحه اصلاح قانون بودجه عامل عدم پرداخت پول گندم کاران است.

وکلای ملت در ابتدای هفته جاری به جای اینکه سریعا لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ را برای پرداخت پول گندمکاران در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دهند، راحت ترین راه را انتخاب کردند و تریبون های خود را برای انتقاد از دولت روشن کردند.

منظور رییس سازمان برنامه و بودجه سه شنبه ۲۴ مرداد در جریان بررسی عملکرد دولت در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس با هشدار در خصوص تبصره (۱۴) گفت: تبصره (۱۴) بن‌بست است، این تبصره ناتراز بسته شده است. شما برای پرداخت گندم ۶۰ همت پیش‌بینی کرده‌اید اما باید ۱۴۰ همت تأمین شود، از این رو چرا اعتراض می‌کنید، دولت مجبور است بودجه ناتراز را اجرا کند، ما به دنبال اصلاح بودیم اما شما دوفوریت لایحه اصلاح بودجه را رد کردید و وقتی اصلاحیه انجام نشود، پرداخت پول گندمکاران ممکن نیست.

نمایندگان استان‌های شمالی کشور در جریان برگزاری این جلسه در اعتراض به عدم پرداخت طلب گندم‌کاران و فاسد شدن برنج های دپو شده در محل هیات رییسه مجلس تحصن کرده بودند.

قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراض رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد عدم تصویب فوریت بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه گفت:«بنده شخصا جنابعالی را دعوت کردم و تاکید شد که اکنون زمان ارائه لایحه اصلاحی به مجلس نیست ولی باز اصرار به ارائه لایحه اصلاحی بودجه دارید.»

علی رغم عدم همکاری مجلس، آیت الله رئیسی ۲۲ مرداد به وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی مأموریت داد مطالبات گندمکاران را جزو «دیون ممتازه» دولت تلقی و پرداخت آن را هرچه سریع‌تر کامل کنند.

 

بودجه ۱۴۰۲ ناتراز است/ دست دولت را برای پرداخت طلب کشاورزان بسته‌اید

با این وجود نمایندگان در جلسه علنی امروز ۲۹ مرداد در تذکرات شفاهی بار دیگر عدم پرداخت طلب گندم کاران را به شرح زیر دست‌مایه انتقاد از دولت قرار دادند:

پول کشاورزان در اسرع زمان پرداخت شود

ولی‌الله بیاتی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور گفت: ما هر هفته با حضور در حوزه انتخابیه شاهد هستیم که مردم نسبت به وضعیت اقتصادی بسیار ناراحت و گله‌مند هستند، چرا به داد کشاورزان نمی‌رسید، چرا پول گندم به آنها پرداخت نمی‌شود.

چرا طلب گندمکاران را پرداخت نمی‌کنید؟

علاوه بر این محمد رشیدی نماینده کرمانشاه در تذکر شفاهی در این خصوص گفت: قانون خرید تضمینی در سال ۱۳۹۹ موجب شد تولید گندم در کشور دو برابر شود، اکنون که در حال رسیدن به خودکفایی در تولید گندم هستیم، چرا طلب گندمکاران را پرداخت نمی‌کنید؟ مگر می شود کشاورز محصول خود را به صورت نسیه به شما تحویل داده باشد؟ طی هفته جاری مسائل را جبران و مطالبات گندمکاران را پرداخت کنید.

وزیر جهاد کشاورزی هر چه سریعتر طلب گندمکاران را پرداخت کند

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس در تذکری گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی گویا خوششان می‌آید که کشاورزان را اذیت کنند! شما در نهایت باید پول گندمکاران را پرداخت کنید، چرا در حال حاضر این اقدام را انجام نمی دهید؟

با این سوءتدبیرها گندمکاران ما سال آینده برای کشت گندم رغبتی ندارند

محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: لازم است پیگیری فرمایید تا مطالبات گندمکاران هرچه سریعتر پرداخت گردد، نمی دانم قرار است سال آینده گندم خودمان را درو کنیم یا باید به دنبال واردات گندم باشیم، شاید با این سوءتدبیرها گندمکاران ما سال آینده برای کشت گندم رغبتی نداشته باشند.

دولت بهای گندم را تعیین تکلیف کند

عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی پس از تذکرات نمایندگان گفت: هر روز شاهد تذکرات نمایندگان در خصوص بهای گندم و وضعیت کنکوری ها هستیم دولت مسائل را تعیین تکلیف کند.

دولت پول کشاورزان و گندمکاران را پرداخت کند

محمد علی‌پور نماینده مردم ماکو و چالدران و پلدشت و شوط در مجلس همچنین در تذکر شفاهی خود خطاب به دولتمردان و وزیر جهاد کشاورزی گفت: اظهار کرد: امسال شاهد افزایش سه برابری در حوزه تولید گندم هستیم و این در حالی است که کشاورزان دسترنج سالانه خود را در اختیار دولت قرار دادند اما دولت پول آنها را پرداخت نمی‌کند.

انتقاد از عدم پرداخت پول گندم گندمکاران پس از گذشت چند ماه

فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس در تذکر شفاهی خود از عدم پرداخت پول گندم گندمکاران پس از گذشت چند ماه انتقاد کرد و افزود: این روزها مردم حتی توان خرید حتی یک کیلوگرم گوشت را ندارند و حتی آب آشامیدنی در برخی از مناطق هم به طور مناسب در اختیار خانوارها قرار ندارد لذا باید به این مسائل رسیدگی شود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102361

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر