بن سلمان در فردوسی |دلار و سکه به استقبال می رود؟

پای بن سلمان به فردوسی باز می‌شود؟ اگر بهبود روابط با عربستان ادامه پیدا کند، با توجه به آنکه اهمیت خود را در انتظارات بازار ارز نشان داده و اقدامات افزایشی معامله‌گران افزایشی را خنثی می‌کند، به همین خاطر اگر پای بن سلمان به ایران برسد احتمالا می‌تواند روند دلار را نزولی کند.

بن سلمان در فردوسی |دلار و سکه به استقبال می رود؟

خبار مساعد سیاسی هفته پایانی مرداد را به کام افزایشی‌های بازار ارز تلخ کرد و قیمت دلار با بازدهی منفی بسته شد. آیا سیاستگذار قدرت حفظ این اسکناس، در کانال ۴۸ هزار تومانی را دارد؟

در آخرین روز هفته گذشته قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی برگشت و کاهشی در حدود ۵۰۰ تومان داشت. طی هفته پایانی مرداد، اخبار مربوط به آزادسازی منابع ارزی ایران و زندانیان دوتابعیتی اسکناس آمریکایی را در مسیر نزولی قرار داد؛ اما کارشناسان اقتصادی همواره معتقدند بازار، اثر اخبار مذکور را پیشخور کرده است.

در آخرین روز هفته پیش، اخبار مربوط به سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان در صدر توجه معامله‌گران بازار ارز بود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سیاست تنش‌زدایی ایران و عربستان از سال گذشته جایگزین موضوع برجام برای اثر کاهشی در بازارهای مالی شده است.

پای بن سلمان به فردوسی باز می‌شود؟ اگر بهبود روابط با عربستان ادامه پیدا کند، با توجه به آنکه اهمیت خود را در انتظارات بازار ارز نشان داده و اقدامات افزایشی معامله‌گران افزایشی را خنثی می‌کند، به همین خاطر اگر پای بن سلمان به ایران برسد احتمالا می‌تواند روند دلار را نزولی کند.

بازار ارز در هفته‌های اخیر پایان خوشی را سپری کرده است. پس از خبر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، بازار ارز پایان هفته قبل را با خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان به تعطیلات رفت. امیرعبداللهیان به عربستان رفت و پس از دیدار با وزیر خارجه عربستان، با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که عملا اداره این کشور را در دست دارد، دیدار کرد.

توافق ایران و عربستان در پکن هم در تاریخ نوزدهم اسفند انجام شد و دلار را مجبور به ریزش در روز شنبه کرد. حال اگر بهبود روابط با عربستان ادامه پیدا کند، با توجه به آنکه اهمیت خود را در انتظارات بازار ارز نشان داده اقدامات افزایشی معامله‌گران افزایشی را خنثی می‌کند و بازیگران افزایشی را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند، به همین خاطر پای بن سلمان اگر به ایران برسد احتمالا می‌تواند روند دلار را نزولی کند.

تازه ترین گزارش از وضعیت تسهیلات و سپرده های بانکی توسط بانک مرکزی منتشر شده است. بر اساس این گزارش میزان رشد تسهیلات از سپرده ها فراتر است، به نظر می رسد که افزایش سپرده های تکلیفی در ایجاد این ناهماهنگی بی تاثیر نبوده است، ولی مسیله آنست که اگر رشد تسهیلات همچنان فراتر از رشد سپرده ها باشد، توانایی بانک ها در تامین نقدینگی مورد نیاز کاهش می یابد که در نهایت منجر به استقراض از بانک مرکزی و رشد نقدینگی می شود. از آنجایی که کاهش سرعت رشد نقدینگی دستاورد مطلوب بانک مرکزی برای کنترل تورم و نرخ ارز بوده است،‌چنین آماری به عنوان یک هشدار تلقی می شود که در صورت تداوم می تواند دستاورد بانک‌مرکزی را تهدید کند.

سفری که برای دلار مهم است

قیمت دلار در هفته قبل کاهش پیدا کرد، ولی به گفته فعالان بازار ارز این محدوده ممکن است پایان مسیر کاهشی دلار نباشد و دلار همچنان محدوده های پایین تری را لمس کند. حباب درهم در هفته قبل روند نزولی داشت و این روند انتظارات افزایشی برای صبح شنبه را خنثی میکند.

اگر بازار ارز به قاعده قبل عمل کند سفر وزیر خارجه به عربستان می تواند دلار را برای روز شنبه کاهشی کند ولی حمایت محدوده ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان حمایت معتبر دلار است که شکست آن می تواند منجر به خروج دلار از مثلث نوسانی شود که زمینه را برای کاهش بیشتر فراهم می کند.‌در صورتی که دلار سقف مثلث‌در محدوده۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان را راز نظر تکنیکی روند حرکت آن صعودی خواهد شد.

بازار ارز با کدام موج همراه می‌شود؟

به نظر می‌رسد تلاش بازارساز برای سرکوب قیمت دلار به واسطه سیگنال‌های مساعد سیاسی، در کنترل بازار ارز موثر بوده است. برخی کارشناسان معتقدند که در صورت ادامه این روند و همچنین انتشار اخبار مثبت، احتمال کاهش قیمت دلار تا 47 هزار تومان هم وجود دارد. اما در صورتی که اتفاق مشخصی در حوزه سیاست خارجی رخ ندهد، شاخص‌ها و واقعیت‌های کلان اقتصادی ممکن است نرخ ارز را به کانال 50 هزار تومانی بازگرداند.

با این وجود گروهی متشکل از ۲۶ قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی روز جمعه به وقت محلی به شدت از توافق دولت بایدن با ایران انتقاد کردند و خواستار توضیح درباره دور زدن احتمالی کنگره برای دستیابی به این توافق شدند.

این ۲۶ سناتور در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا “نگرانی جدی” خود را در مورد تصمیم برای آزادسازی حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران، ابراز کردند. سناتورها این سوال را مطرح کرده‌اند که چگونه آمریکا تضمین می‌کند که ایران از دارایی آزادشده برای حمایت از شبکه‌های تروریستی و اشاعه تسلیحات استفاده نمی‌کند.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه ضربان‌های کاهشی و افزایشی قیمت دلار در ماه‌های گذشته چندان قابل توجه نبوده است اما این سیگنال می‌تواند امروز، مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار بگیرد.

قیمت دلار امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

دلار امروز دوباره وارد کانال 48 هزار تومان شد. اما آیا روند کاهشی قیمت دلار در کانال جدید ادامه‌دار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در چند هفته گذشته دلار خود را در مرز 49 هزار تومان تثبیت کرده بود و نوسانات قیمت دلار در این کانال ثبت می‌شد. اما امروز دلار این کانال را از دست داد و یک پله پایین رفت.

این کاهش قیمت در حالی است که دلار در چند هفته گذشته هم در نیمه اول کانال 49 هزار تومان در نوسان بود و تنها چند روز توانست خود را در نیمه دوم این کانال حفظ کند. معامله‌گران در چند روز گذشته منتظر حرکت بعدی دلار بودند. چون به گفته تحلیلگران ورود دلار به نیمه دوم کانال 49 هزار تومان سیگنال صعود به بازار می‌داد و قیمت‌ها افزایشی می‌شد و دلار می‌توانست خود را برای ورود به کانال 50 هزار تومان آماده کند.

به گفته این گروه، ماندن دلار در نیمه پایینی کانال 49 هزار تومان اما می‌توانست سیگنال کاهش قیمت دلار به بازار بدهد و دلار را وارد کانال 48 هزار تومان کند. قیمت دلار امروز در ساعات آغازین بازار، با قیمت 48 هزار و 900 تومان به فروش رفت. اما علت ورود دلار به این کانال چیست؟

برخی از تحلیلگران دیدار روز گذشته وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد عربستان را مهم‌ترین عامل کاهش قیمت دلار می‌دانند و می‌گویند این دیدار بازار را به اتفاقات مثبت امیدوار کرده و دلار امروز کاهشی شده است.

سال گذشته هم خبر توافق ایران و عربستان توانست دلار را از کانال 60 هزار تومان جدا و وارد کانال 50 هزار تومان کند. اکنون هم این خبر روی بازار اثر گذاشته است اما باید دید تاثیر این خبر چقدر است. چون بازار هفته گذشته را هم با خبر آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران از کره جنوبی و احتمال توافق آغاز کرد اما بازار تنها یک روز تحت تاثیر این خبر قرار گرفت و از روز یکشنبه روند افزایشی قیمت‌ها از سر گرفته شد.

ین مساله نشان می‌دهد که بازار همچنان به اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد اما این واکنش هیجانی است و دلار مجددا به مسیر اولیه خود بر می‌گردد. اکنون هم معامله‌گران چشم به تابلوی قیمت صرافی‌ها دوخته اند که ببینند قیمت دلار چقدر نوسان خواهد داشت. به گفته تحلیلگران اگر قیمت دلار از مرز 48 هزار و 600 تومان عبور کند، فشار فروش در بازار زیاد می شود و قیمت دلار کاهشی می‌شود. اما اگر چنین نشود، احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار منتفی است.

البته مروری بر وضعیت سه ماهه اخیر دلار نشان می‌دهد که دلار فعلا نه میلی برای افزایش دارد و نه سیگنال کاهشی خاصی دریافت کرده است. قیمت دلار از خرداد ماه تاکنون در کانال 49 هزار تومان خود را تثبیت کرده است. اکنون هم بسیاری معتقدند دلار همچنان در همین کانال باقی می‌ماند و فعلا قصد تغییر کانال را ندارد.

منبع: اکوایران - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102088

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر