جزئیات طرح جدید بنزین؛ سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی و آزاد چقدر است؟

​شلوغی پمپ بنزین‌ها در روز‌های گذشته به یک معما تبدیل شده است. مقامات صنفی، مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و مدیران وزرات نفت می‌گویند همه‌چیز عادی است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان با ماجرای تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین مرتبط دانست.

جزئیات طرح جدید بنزین؛ سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی و آزاد چقدر است؟

شلوغی پمپ بنزین‌ها در روز‌های گذشته به یک معما تبدیل شده است. محدودیت برداشت بنزین سهمیه‌ای و آزاد از کارت سوخت کلید خورد.مقامات صنفی، مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و مدیران وزرات نفت می‌گویند همه‌چیز عادی است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان با ماجرای تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین  با  کارت سوخت مرتبط دانست.سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: با کارت سوخت  جایگاه، در سطح کشور با ۴ مدل سقف سوختگیری بنزین روبرو هستیم: ۱۵ لیتری ۲۰ لیتری ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری که نسبت به شهرها متفاوت است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: با کارت سوخت   آزاد جایگاه، در سطح کشور با ۴ مدل سقف سوختگیری بنزین روبرو هستیم: ۱۵ لیتری ۲۰ لیتری ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری که نسبت به شهرها متفاوت است. سوختگیری با کارت سوخت شخصی با ۳ مدل ۳۰ ۴۰ و ۶۰ لیتر است. در تهران ۲ روز است که محدودیت سوختگیری با کارت آزاد جایگاه ۴۰ لیتر شده است.

محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین، به‌گفته رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت برای کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها سفت‌وسخت‌تر اعمال می‌شود: «کارت سوخت آزاد موجود در جایگاه‌ها که توسط متصدیان پمپ بنزین در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از این پس مشمول محدودیت‌هایی می‌شود و در هر نوبت با محدودیت سوخت‌گیری به حجم ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر روبرو است. محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین از شهری به شهر دیگر متفاوت خواهد بود». سپس در تشریح بیشتر ماجرا می‌گوید در تهران هم دو روز است کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها شامل این محدودیت می‌شوند.

علت شلوغی پمپ بنزین‌ها الان تا حد زیادی برایتان روشن شده است، اما کم‌کم باید خودتان را برای بخش دوم خبر آماده کنید، چون محدودیت سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها قرار است به کارت بنزین شخصی هم برسد. این یعنی اگر کسی تا سقف مشخص شده در هر نوبت بنزین بزند، بین سه تا هشت ساعت بعد می‌تواند دوباره با همان کارت سوخت به جایگاه‌های مراجعه کند.

باک بنزین بیشتر ماشین‌ها ۳۰ و نهایتا ۴۰ لیتر گنجایش دارد. پس بیشتر راننده‌ها دچار دردسر نمی‌شوند. مگر اینکه پشت فرمان تاکسی نشسته باشند یا از ماشین در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. برای این دسته خودرو‌ها امکان دوباره سوخت‌گیری در روز فراهم شده است.

محدودیت سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین در شهر‌هایی که سقف ۲۰ لیتر یا ۱۵ لیتر اعمال می‌شود، ملال‌آور و پرزحمت خواهد بود، چون حتی راننده تاکسی‌ها هم مجبور می‌شوند برای یک باک بنزین، بیشتر از یک مرتبه به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنند. علت شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان گردن این مسئله هم انداخت.

علت شلوغی پمپ بنزین‌ها 

به گزارش عرشه آنلاین، خبرگزاری تسنیم نوشت در برخی جایگاه‌ها به‌ویژه در کلانشهرهایی، چون تهران که محور تردد و مراجعه خودرو‌ها برای سوخت‌گیری هستند، قطعی نازل‌های سوخت حتی تا یک سوم ظرفیت یک جایگاه را نیز شامل می‌شود که این موضوع عامل اصلی ایجاد صف در برخی پمپ بنزین‌ها است.

در برخی جایگاه‌ها به‌ویژه در کلانشهرهایی، چون تهران که محور تردد و مراجعه خودرو‌ها برای سوخت‌گیری هستند، قطعی نازل‌های سوخت حتی تا یک سوم ظرفیت یک جایگاه را نیز شامل می‌شود که این موضوع عامل اصلی ایجاد صف در برخی پمپ بنزین‌ها است.

یکی از مشکلات اساسی در سیستم توزیع بنزین کشور، نازل‌های از کار افتاده و خارج از مدار در جایگاه‌های عرضه سوخت است. این معضل زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که به‌هر‌دلیل، از جمله سفر‌های نوروزی و یا تابستانی، مراجعه خودرو‌ها به جایگاه‌های عرضه سوخت افزایش یابد؛ در چنین شرایطی، از مدار خارج بودن نازل‌ها، منجر به افزایش طول صف و ایجاد ترافیک در پمپ بنزین‌ها می‌شود.

حدود ۵۸ هزار نازل سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه بنزین در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد هم‌اکنون ۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه از مدار خارج هستند. دلیل خرابی این نازل‌های سوخت، عمدتا خرابی کارت‌خوان‌های نصب شده بر روی این نازل‌هاست.

رضانواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: گا‌ها بیش از آنچه جایگاه‌های سوخت شلوغ باشند، شلوغ دیده می‌شوند و دلیل آن هم همین خرابی کارت‌خوان‌های سامانه هوشمند سوخت است که موجب شده نازل‌هایی که با این مشکل مواجه‌اند از مدار خارج باشند.

وی افزود: ۲ سالی است که داریم به صورت پیوسته اعلام می‌کنیم که باید به وضعیت این کارت‌خوان‌ها رسیدگی شود.

نواز خاطرنشان کرد: اینکه در برخی جایگاه‌ها مشاهده می‌کنیم تعدادی از نازل‌ها در مدار نیستند، فقط بحث خرابی کارت‌خوان‌های سامانه هوشمند مطرح است، در مواردی که به لحاظ مکانیکی مشکلی برای نازل به‌وجود بیاید یا مسئله‌ای مربوط به دیسپنسر باشد، بلافاصله تعمیرات مربوطه انجام شده و نازل به مدار بازمی‌گردد.

اگرچه طبق آمار رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تنها ۵ درصد نازل‌های سوخت جایگاه‌های عرضه بنزین در سراسر کشور از مدار خارج است، اما در برخی جایگاه‌ها به‌ویژه در کلانشهرهایی، چون تهران که محور تردد و مراجعه خودرو‌ها برای سوخت‌گیری هستند، قطعی نازل‌های سوخت حتی تا یک سوم ظرفیت یک جایگاه را نیز شامل می‌شود که این موضوع عامل اصلی ایجاد صف در برخی پمپ بنزین‌ها است. / تسنیم

محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین

طبق گفته رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران فعلا در تهران شامل حال کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها می‌شود. هرجایگاه هم تعداد محدودی کارت سوخت آزاد دارد که می‌تواند در اختیار متقاضیان قرار دهد. افرادی که کارت سوخت شخصی ندارند یا یادشان رفته همراه خود به پمپ بنزین ببرند، باعث معطلی بقیه می‌شود و صف انتظار برای سوخت‌گیری را طولانی می‌کنند. در حالی که اگر کارت سوخت شخصی خود را به جایگاه ببرید، در هر نوبت مراجعه می‌توانید تا سقف ۴۰ لیتر بنزین داخل باک بریزید. کارت سوخت شخصی اینجا به نفع مردم تمام می‌شود.

‌سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت گفت: از ۱۲ روز پیش با هدف مدیریت بهتر توزیع سوخت و عمل به مصوبه قانونی مجلس، سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی و کارت اضطراری جایگاه تغییر کرد.

رضا نواز با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ را با دو ابرچالش آغاز کردیم، افزایش بالای مصرف و مصوبه مجلس در خصوص الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، این دو چالش بود، اظهار کرد: هرچه جلوتر آمدیم استفاده مردم از کارت سوخت بیشتر شد اما با افزایش مصرف نیز مواجه بودیم.

وی افزود: در نهایت تصمیم‌گیران ۱۲ روز است که محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر بار را در جایگاه‌های سوخت پیاده‌سازی کردند، بدین شکل که به چهار مدل ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر برای کارت آزاد جایگاه‌ها در هر بار سوخت‌گیری در کشور مواجه هستیم.

سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت با بیان اینکه برای کارت‌های شخصی نیز ۳۰ لیتر، ۴۰ لیتر و ۶۰ لیتر را مواجه هستیم که در هر بار مراجعه می‌توان از آن استفاده کرد، گفت: برای خودروهای شخصی زمانی که خودرو یکبار ۶۰ لیتر را دریافت می‌کند، ۶۰ لیتر دوم را بین سه تا هشت ساعت زمان لازم دارد تا مجدد بتواند دریافت کند.

نواز ادامه داد: اگر فرد از استان خارج شود، می‌تواند بلافاصله سوخت‌گیری کند و ممانعتی در این باره وجود ندارد، در تهران نیز صرفا در کارت آزاد جایگاه از ۶۰ لیتر به ۴۰ لیتر کاهش پیدا کرده، در کارت سوخت شخصی، ۶۰ لیتر است اما با فاصله‌های چند ساعته مردم می‌توانند استفاده کنند.

قیمت بنزین به گفته مقامات دولتی حداقل تا پایان امسال تغییر نمی‌کند. بدون تعارف این یک وعده است که در بهترین حالت برایش مدت و تاریخ انقضا تعیین کرده‌اند. بیایید فرض کنیم دولت با تلاش و ممارست موفق شود به قول خود وفا کند، اما واقعیتی که باید آرام آرام با آن کنار بیاییم چیز دیگری است.

میزان مصرف بنزین در کشور بر اساس آمار‌های رسمی نسبت به توان تولید با سرعت بیشتری رشد می‌کند. در جدیدترین آمار‌ها مشخص شده میزان مصرف بنزین نسبت به پارسال، روزانه ۱۳ میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است. میانگین میزان مصرف بنزین کشور در حال حاضر روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است، اما شاهد صبت اعدادی مثل ۱۴۲ میلیون لیتر مصرف در یک روز هم بوده‌ایم که بالاتر از سقف توان تولید بنزین در کشور است. اگر راه‌حلی برای این مسئله پیدا نکنیم به‌زودی ممکن است با چالش «کمبود بنزین» روبرو شویم.

جزئیات طرح جدید بنزین؛ سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی و آزاد چقدر است؟

محدودیت سوختگیری

جزئیات محدودیت سقف روزانه سوختگیری بنزین در کشور اعلام شد. این محدودیت ها از ۱۲ روز گذشته در سراسر کشور آغاز شده است. در تهران نیز دو روز است که سوختگیری با کارت آزاد جایگاه به ۴۰ لیتر کاهش یافته است.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت در این رابطه گفت: «از ۱۲ روز پیش با هدف مدیریت بهتر توزیع سوخت و عمل به مصوبه قانونی مجلس، سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی و کارت اضطراری جایگاه تغییر کرد.»

بر این اساس با کارت آزاد جایگاه، در سطح کشور با چهار مدل روبرو هستیم؛ ۱۵ لیتری، ۲۰ لیتری، ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری که به فراخور مصرف استان ها و شهرستان ها متفاوت است. سوختگیری با کارت سوخت شخصی نیز با سه مدل ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر است.

یکی از محدودیت های اعمال شده در این باره این است که سوختگیری بنزین با کارت شخصی در مدل ۶۰ لیتری مانند گذشته بلافاصله امکانپذیر نیست و باید با ۳ الی ۸ ساعت تاخیر صورت گیرد. با این حال اگر فرد از استان خارج شود، می‌تواند بلافاصله سوخت‌گیری کند.

به گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، هدف از اجرای این طرح ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و مدیریت مصرف بوده است. او گفت:‌ «ماندن سوخت به جای باک‌های سوخت در مخازن جایگاه‌های سوخت، موجب تاب‌آوری می‌شود تا هیچ شخصی در هیچ کجای ایران دچار مشکل نشود.»

رضا نواز در رابطه با بازخوردهای عمومی به این طرح مدعی شد که «مردم با فاصله زمانی مشکلی نداشتند و در خصوص محدودیت سوخت‌گیری گاهی در استان‌های مرزی با انتقاداتی مواجه بودیم.»

قیمت بنزین در چابهار

تکذیب کمبود یا گرانی بنزین

مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌ های نفتی خبرها پیرامون احتمال افزایش قیمت سوخت را تکذیب کرد و گفت: «بخشنامه‌هایی که در این زمینه در فضای مجازی پخش شده دروغ محض است.»

عرب عاملی درباره تعطیلی برخی از جایگاه های سوخت نیز گفت: «تمامی جایگاه های سوخت تهران فعال است و خبرهایی مبنی بر تعطیلی کذب است. عملیات توزیع سوخت در جایگاه‌ها مطابق معمول و به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود و هیچ‌گونه برنامه تعطیلی در روزهای آینده نخواهد داشت.»

جزئیات کاهش سقف سوختگیری بنزین با کارت سوخت شخصی و آزاد + اینفوگرافیک

جواد اوجی، وزیر نفت نیز گفت که فعالیت هیچ‌یک از چهار هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی در سراسر کشور متوقف نشده و بحث افزایش بهای بنزین نه در دستور کار دولت، و نه در دستور کار مجلس شورای اسلامی است.

در حال حاضر سهمیه بنزین خودروها ۶۰ لیتر به قیمت ۱۵۰۰ تومان، و ۱۵۰ لیتر به قیمت ۳۰۰۰ تومان است و جواد اوجی می‌گوید استفاده از کارت جایگاه‌داران مربوط به «زمان اضطرار» است. او می‌گوید این تقسیم‌بندی برای جلوگیری از قاچاق سوخت صورت گرفته است.

زمینه‌ چینی برای افزایش قیمت بنزین در آینده نزدیک

بنزین«هم میهن» در گزارشی در این باره نوشت: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز درخصوص جزئیات طرح سقف سوخت‌گیری و این‌که آیا قرار است تغییری در قیمت بنزین صورت بگیرد، گفت: «براساس بند هـ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، به‌منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت‌گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریورماه ما بتوانیم حداقل ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین‌سوز و ۹۵ خودرو‌های نفت‌گازسوزمان را مجاب کنیم که از کارت‌های سوخت مختص به خودروی خودشان استفاده کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس احتمال افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکرده و حتی این احتمال را طرح کرده است: «به نظر می‌رسد در حال آماده‌سازی جامعه برای افزایش قیمت بنزین هستند. تصور من این است که این کار را انجام می‌دهند و آزمون و خطاها برای این بوده که جامعه را آماده کنند تا قیمت سوخت را افزایش دهند، چون همانطور که در گذشته شاهد بودیم، در این شرایط، ارزیابی در جامعه انجام می‌دهند تا بتوانند سیاست‌های خود را اعمال کنند؛ بنابراین تصور من این است که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.»

پمپ بنزین - کارت سوخت

اما سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه این احتمال را رد کرده و گفت: «تاکنون کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت بنزین و نحوه توزیع آن و همچنین تغییر نحوه مدل توزیع سهمیه‌بندی بنزین نداشته‌ و اساسا بعید است جمع‌بندی نهایی کمیسیون به این سمت برود که یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به خانوار داده شود.»

با اینکه برمبنای اصول اقتصادی و متناسب با افزایش نرخ تورم در کشور، افزایش نرخ بنزین امری غیرطبیعی نیست، اما این افزایش نرخ از آنجا که در طول سال‌های مختلف به‌مرور صورت نگرفته، همواره فشار مضاعفی را در زمان افزایش قیمت بر مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است. ازسویی افزایش قیمت ناگهانی قیمت بنزین که سال ۹۸ صورت گرفت و تا پیش از آن نیز به‌طور مداوم ازسوی مسئولان تکذیب می‌شد، بر بی‌اعتمادی مردم افزوده است، حالا می‌ماند باور مردم که آیا قرار است صبح جمعه تازه بفهمند که قیمت بنزین گران شده یا نه!

جزئیات کاهش سقف سوختگیری بنزین با کارت سوخت شخصی و آزاد + اینفوگرافیک

همزمان با سهمیه‌بندی که در بنزین خودروهای سواری انجام شد، سیستان‌ و بلوچستان هم با همان شکل سهمیه‌بندی شد، اما با یک تفاوت. ماجرا از آن قرار بود که به دلیل قاچاق سوخت در این استان، دولت سیاستی متفاوت را از همان آغاز اعمال کرد و سقف سوخت‌گیری روزانه بنزین در این استان را به ۶۰ لیتر در روز محدود کرد و اجازه سوخت‌گیری با نرخ آزاد را نیز از مصرف‌کنندگان گرفت. به همین دلیل عجیب نبود که زیر هر تابلو در شهرهای این استان، «بنزین موجود است»، یک عبارت تکراری باشد.

یک منبع آگاه با اشاره به وسعت این استان و نامتناسب بودن چنین تصمیمی به «هم‌میهن» می‌گوید: «وسعت استان بسیار بیشتر از سایر استان‌هاست؛ شمال تا جنوب استان بیش از ۹۰۰ کیلومتر است و روزانه فقط ۶۰ لیتر امکان سوخت‌گیری (بنزین سهمیه‌ای) وجود دارد. در این حالت، بسیاری از افرادی که در استان قصد دارند فرضاً از شمال استان به چابهار بروند، مجبور هستند پس از تمام شدن سهمیه بنزین روزانه، متوقف شده و پس از ۱۲ شب سهمیه روز بعد را دریافت کرده و به مسیر خود ادامه دهند.»

او در ادامه یادآور می‌شود: «علاوه بر اینکه در استان سیستان‌وبلوچستان، خرید بنزین خارج از سهمیه وجود ندارد و این سبب شده تا هزینه خرید بنزین، با نرخ آزاد و به صورت دبه ۲۰لیتری، سرسام‌آور باشد، قیمت‌ها در شمال و جنوب استان متفاوت است. البته قیمت آن بستگی دارد که چه مقدار بنزین را افراد می‌توانند از مرز جابه‌جا کنند که همین مسئله بر قیمت بنزین خارج از جایگاه‌های بنزین تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان نمونه در زابل یک دبه ۲۰ لیتری، ۳۰۰هزار تومان و در چابهار بیش از ۴۰۰هزار تومان است و افراد برای اینکه بتوانند به مسیر خود ادامه دهند مجبور هستند که این ارقام را برای خرید بنزین خارج از سهمیه بپردازند.»

این منبع آگاه که به سیاستگذاری دولت منتقد است، ادامه می‌دهد: «قاچاق سوخت از مرز را بهانه قرار داده‌اند، اما اگر بخواهید به‌طور معمول نیز از بنزین موردنیاز خود استفاده کنید، امکان‌پذیر نیست و تنها استفاده‌ای که می‌توانید از بنزین دولتی داشته باشید، با کارت بنزین خودتان است و به‌هیچ‌وجه به پلاک‌های ثبتی خودرو در سایر استان‌ها در هیچ نقطه‌ای از جایگاه‌های سوخت سیستان‌وبلوچستان، حتی یک لیتر بنزین نمی‌دهند. از همان ابتدا سهمیه‌بندی سوخت در استان همزمان با کل کشور آغاز شد، مردم استان نارضایتی‌های خود را اعلام کردند و حتی این موضوع رسانه‌ای شد و دولتی‌ها وعده افزایش سهمیه سوخت استان را طرح کردند، اما تاکنون این وعده‌ها عملی نشده است. 

منبع: هم میهن - فرارو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 101445

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • محمد ازتهران

        سلام. اولا مردم که نمی خواهندبنزین را بخورنددوما بحضراتی که مدام میگویند قیمت بنزین میخواهدگران شود یا سهمیه ان کم وزیاد می شود خواهشنا بااعصاب وروان مردم بازی نکنید واین عین دشمنی با مردم است وباید از یک یک مردم حلالیت بطلبید.

      • baghkhany@gmail.com

        درمورد محدودیت سوخت‌گیری برای کارت جایگاه تا ۲۵۵ مرتبه در روز توضیح دهید

      ارسال نظر