پشت پرده قیمت دلار / چرا دلار پایین نیامد / مهاجرت دلار از ایران به ترکیه

برخی از معامله‌گران می‌گویند بازارساز کماکان از طریق دبی و هرات، دلار را در یک کنج گرفتار کرده و به همین خاطر نیز دلار طی هفته گذشته، تغییر قیمت چندانی نداشته است.

پشت پرده قیمت دلار / چرا دلار پایین نیامد / مهاجرت دلار از ایران به ترکیه

 برخی از معامله‌گران می‌گویند بازارساز کماکان از طریق دبی و هرات، دلار را در یک کنج گرفتار کرده و به همین خاطر نیز دلار طی هفته گذشته، تغییر قیمت چندانی نداشته است.بخشی از معامله‌گران کف بازار معتقدند مانور روی کاهش قیمت دلار با دو هدف است : اول، اذهان برخی سرمایه گذاران را از این بازار دور کند. دوم اینکه عده‌ای از معامله‌گران بتوانند دلار تهران را جمع و به ترکیه منتقل کنند.ر حالی بازار ارز مترصد نتایج مذاکرات وین است که در شمال ایران نیز مذاکرات روسیه و اوکراین بر سر آتش بس آغاز شده است .

 

بازار ارز ایران هفته جاری را در حالی سپری کرد که فشار اندکی بر این بازار وجود داشت . تعطیلی روز میانی هفته سبب شد ضرب و زور قیمت‌ها در بازار گرفته شود . این چنین بود که بهای ارز در بازار آزاد همچنان در محدوده ۲۵ هزار تومان باقی ماند و سیگنال‌های مخابره شده از سوی رییس کل بانک مرکزی نیز نشان می‌داد سیاستگذار دور جدید حمایت از بازار و مهار قیمتی را در دستور کار دارد .

 بر اساس اعلام صورت گرفته به زودی صف‌های طویل خرید و فروش ارز جمع آوری می‌شود و این بدان معناست که کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز افزایش خواهد یافت . بازار ارز ایران در شرایط کنونی به واسطه تحریم یکی از کنترل شده ترین بازارهاست و بسیاری از کارشناسان از اطلاق کلمه بازار برای به کار بردن مرکز خرید و فروش ارز ابا دارند چرا که معتقدند چیزی به نام بازار ارز در ایران هنوز وجود خارجی ندارد .

 با این حال برخی از فعالان بزرگ بازار معتقدند دستیابی به توافق می‌تواند قیمت را تا دو پله عقب‌تر از بهای کنونی ارز نیز ببرد و برخی دیگر نیز معتقدند سیاست بانک مرکزی مهار قیمتی رد همین محدوده است.

 وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در این خصوص به قرن نو گفت: بازار ارز با پدیده چسبندگی بالای قیمتی روبروست چرا که وقتی قیمتی بیشتر از شش ماه در بازار حساسی چون بازار ارز دوام می‌آورد بدان معناست که دیگر کنده شدن از این قیمت سخت است . وی کانال ۲۵ هزار تومان را کانال سخت و سنگین برای دلار ارزیابی کرد و گفت: تورم ریالی نیز مانعی بر سر راه کاهش قیمت ارز تلقی می شود . به هر حال نسبتی باید میان قیمت ارز در بازار و میزان نقدینگی وجود داشته باشد.

الگوی خبری بازار ارز از نگاه معامله گران

در بازار ارز معامله‌گران به یک الگو اشاره می‌کنند که تا ساعت ۱۱ اخبار منفی  در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود، اما به محض باز شدن قیمت درهم، اخبار مثبت می‌شود. اخبار مثبت و تزریق احتمالی درهم دلایلی بود که قیمت دلار تهران را در سطح ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان فریز کرد.سکه نیز اگرچه به لطف طلا تا ۱۲ میلیون بالا رفت اما معامله‌گران معتقدند اگر قیمت دلار توان صعود نداشته باشد طلا به تنهایی نمی‌تواند سکه را به بالا پیش ببرد.

دلار هرات از مثلث مرگبار خارج می شود؟

برخی از معامله‌گران می‌گویند بازارساز کماکان از طریق دبی و هرات، دلار را در یک کنج گرفتار کرده و به همین خاطر نیز دلار طی هفته گذشته، تغییر قیمت چندانی نداشته است. درباره آینده قیمت دلار برخی اعتقاد دارند که از نظر فنی دلار هرات باید از مثلث مرگبار خارج شود. برای خروج از این مثلث، قیمت دلار هرات باید بالای ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان قرار بگیرد در غیر این صورت احتمال اینکه  دلار زیر ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان قرار بگیرد وجود دارد که یعنی فاز جدید بازار نزولی است.

پیش بینی آینده قیمت دلار

تعدادی از کانال‌های معاملاتی پیش‌بینی می‌کنند که ملاقات دلار هرات با ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان اتفاق می‌افتد و به دنبال آن قیمت دلار تهران نیز نزولی می‌شود.

اما باوجود اینکه فضا در کانال‌های تلگرامی که اطلاعات ارزی می‌دهند، نزولی بود، در کف بازار معامله‌گران متفاوت فکر می‌کنند. از نگاه آن‌ها خبر توافق در بازار پیشخور شده و خبرها خیلی توان اثرگذاری روی کاهش قیمت ندارد. واکنش بازار به صحبت‌های خطیب‌زاده، شاهد این دسته از معامله‌گران بود.

خبر برجامی در بازار پیش خور شد

درحالی که خطیب‌زاده گفته بود متن پیش‌نویس توافق آماده شده، اما قیمت دلار نزولی نشده است. وقتی از معامله‌گرها می‌پرسیدی که چرا به چنین خبری، بازار دلار واکنش نشان نداده، می‌گفتند دلیل این است که هر دوطرف می‌گویند چند قدم یا دو درصد مانده است. از نگاه معامله‌گران همان دو درصد بخش کلیدی توافق یعنی نحوه فعالیت هسته‌ای ایران و برداشته شدن تحریم‌ها است. دو درصدی که می‌تواند مذاکرات را به شکست برساند در واقع از این دید تمام مذاکرات برای حل این دو درصد است. بنابراین تا وقتی که دو درصد به صورت رسمی و قطعی حل نشود بازار واکنشی نشان نمی‌دهد. از نگاه معامله‌گران بازار ارز به اندازه کافی با اطلاعات پایین اومده و از اینجا به بعد برای پایین آمدن باید گشایش‌های واقعی و عینی صورت بگیرد.

پشت پرده مانور بر روی قیمت دلار

بخشی از همین معامله‌گران کف بازار معتقدند این مانور روی قیمت دلار با دو هدف است : اول، اذهان برخی را از این بازار دور کند. دوم اینکه عده‌ای از معامله‌گران بتوانند دلار تهران را جمع و به ترکیه منتقل کنند. در کنار بازار هرات، تهران و سلیمانیه ظاهرا بازار استانبول درحال شکل‌گیری است که قیمت اسکناس دلار در استانبول بالاتر از تمام بازارها است و معمولا اختلاف آن با تهران به ۵۰۰ تومان می‌رسد.

سبقت تتر از دلار

یکی از اتفاقات دیگری که در بازار افتاد سبقت مجدد تتر از دلار بود. قیمت تتر چند وقتی بود که پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شد اما دیروز ۵۰۰ تومان بالاتر از تهران معامله شد.

بازار متشکل همچنان نرخ پایان روز را نمی دهد

نکته عجیب هم اینکه بازار متشکل از اول هفته از دادن نرخ نهایی خوداری می‌کند. این درحالی است که علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی سامانه برخط قیمت ارز را رونمایی کرد اما بازار متشکل به عنوان بازار پایه ارز، طی سه روز گذشته از دادن نرخ پایانی خودداری می‌کند و دلیلی نیز برای آن نیاورده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10180

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر