هزینه خانوار شهری چقدر است ؟کدام استانها بیشترین کمترین درآمد را داشتند

آخرین گزارش بودجه خانوار نشان می‌دهد که هزینه خالص خانوارهای شهری به 137 میلیون تومان و هزینه ناخالص آن‌ها به 139 میلیون تومان در سال 1401 رسیده است. هزینه خالص روستانشینان در این سال معادل 78 میلیون تومان برآورد شده است.

هزینه خانوار شهری چقدر است ؟کدام استانها بیشترین  کمترین درآمد را داشتند

گزارش درآمد و هزینه خانوار در سال ۱۴۰۱ توسط مرکز آمار ایران منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد در سال قبل یک خانوار شهری ۱۳۷ میلیون تومان هزینه داشته است. در ضمن، تهرانی‌ها بیشترین هزینه و درآمد را در این سال به ثبت رساندند.

 آخرین گزارش بودجه خانوار نشان می‌دهد که هزینه خالص خانوارهای شهری به ۱۳۷ میلیون تومان و هزینه ناخالص آن‌ها به ۱۳۹ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. هزینه خالص روستانشینان در این سال معادل ۷۸ میلیون تومان برآورد شده است.

در سالی که گذشت هزینه یک خانوار شهری ۱۳۷ و یک خانوار روستایی ۷۹ میلیون تومان برآورد شده است. در ضمن، در سال ۱۴۰۱، تهرانی‌ها بیشترین هزینه و درآمد را داشتند و در مقابل کرمانی‌ها کمترین هزینه و خراسانی‌ها کمترین درآمد را ثبت کردند.

مرکز آمار ایران گزارش مربوط به هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی را منتشر کرده است. نگاهی به مهم‌ترین نتایج طرح در سال ۱۴۰۱ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٣٧١,٤٦٠ هزار ریال (۱۳۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان) بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨,٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ٣٧٦,٨٢٢ هزار ریال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٩٩٤,٦٣٨ هزار ریال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

درآمد خانوار شهری چقدر بود؟

متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٤٠١ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که ۳۲.۸ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، ١٦ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۲.۵۱ درصد از محل درآمدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

مطالعه بیشتر:برای اخذ مالیات خودروهای لوکس چه ملاکی مد نظر است؟

yektanet.com

هزینه خانوار روستایی چقدر بود؟

متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ٧٨٨,٥٩٤ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥١,٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ٣٢٨,٥٢٧ هزار ریال با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٤٦٠,٠٦٨ هزار ریال با سهم ٥٨.٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و پس از آن هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن با ٢٠.٤ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣٢.٨ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

 

روستانشینان چقدر درآمد داشتند؟

متوسط درآمد اظهار شده سالانه‌ یک خانوار روستایی ٩٨٦,٣٨٣ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل ٥٤,٨ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، ۱.۳۰ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۹.۳۷ درصد از محل دآمدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

متوسط درآمد و هزینه خانوار به تفکیک استان‌ها

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ١,٩٦١,٨٩٤ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ٧٩٠,٥١٧  هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ٢,٣٠٦,٦٢٢  هزار ریال بیشترین و استان خراسان شمالی با ١,٠٢٤,٦٣٥  هزار ریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان مازندران با ١,٣٠٣,٦٣٩ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٢١,٤٣٩ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

مطالعه بیشتر:تهران چند کارگر بیمه شده دارد؟

همچنین استان مازندران با ١,٦٧٦,٢٥٠ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٤٠,٥٥١  هزار ریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 101333

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر