سلاطین معدن!

تماشای فعالیت معدنکاران برای کسانی که اولین بار در موقعیتش قرار می‌گیرند خارق‌العاده است؛ یکی از آن‌‌ها که حق «کلمه» شکوه و بزرگی و عظمت را ادا می‌کند، کامیون‌های معدن هستند. باید از نزدیک دید تا فهمید وسیله‌ نقلیه‌ای با این جلال و جبروت یعنی چه.

سلاطین معدن!
کدخبر: 91897

محمد رضایی روزنامه نگار در یادداشتی برای عرشه آنلاین نوشت :تماشای فعالیت معدنکاران برای کسانی که اولین بار در موقعیتش قرار می‌گیرند خارق‌العاده است؛ یکی از آن‌‌ها که حق «کلمه» شکوه و بزرگی و عظمت را ادا می‌کند، کامیون‌های معدن هستند. باید از نزدیک دید تا فهمید وسیله‌ نقلیه‌ای با این جلال و جبروت یعنی چه.

با دیدن غول‌پیکرهای آهنی عظیم‌الجثه در جاده‌های صعب‌العبور، به درک تازه‌ای از کامیون رسیدم؛ بدون شک آن‌چه تاکنون در کوچه و خیابان می‌دیدم؛ سوءتفاهمی بیش نبودند! کافی است بدانیم وزن فقط یک تایر‌ آن غول‌‌آسای با هیبت که معدن را در می‌نوردد حتی از چند خودرو هم بیشتر است.

با قرار گرفتن در چنین موقعیتی انگار سکانسی از یک فیلم ترسناک بود که در آن دورها در میان تلی از خاک و سنگ جلوی چشمم به اکران درآمده بود؛ رژه با دبدبه و کبکبه انبوهی از کامیون‌ها. برای نخستین بار وسیله‌نقلیه‌ای می‌دیدم که روی زمین و از بیخ‌ گوشم رد می‌شود درحالی‌که قد من از ارتفاع لاستیک‌هایش کوتاه‌تر بود و تا میانه تایر می‌رسید و اگر دستم را بلند می‌کردم شاید به سختی به لبه بالایی چرخ‌هایش می‌رسید؛ آن‌ها سلاطین معدن بودند؛ ابرکشنده‌هایی با آوازه و در حد و قواره ماموت با ظرفیت 240 تن!! ارتفاع 9 متر، طول 15 متر!!

آن‌ها جولان می‌دهند و بازیگران اصلی معادن به خصوص معادن مس ایران هستند. اولین کامیون‌های به‌کارگرفته‌شده در معادن روباز، ظرفیتی حدود ۱۵ تن داشته‌اند و از آن زمان تاکنون ظرفیت کامیون‌ها برای بهره‌وری بیشتر معادن افزایش عجیب و غریب و وسوسه‌انگیز داشته است چراکه عملیات اقتصادی موفق، کامیون‌های بزرگ‌مقیاس می‌طلبید.

در کنار ضرورت افزایش بهره‌وری باید نیاز فزاینده بازار به مواد معدنی را اضافه کرد که دست به دست هم دادند تا شاهد ساخت و عرضه و جولان غول‌هایی در معادن باشیم که مواجه‌شدن با آن هول‌انگیز است و هراس دارد؛ یکه‌تازان فوق‌سنگین، حیرت‌آور و غیرقابل‌باور معادن.

ظرفیت این تنومند افسانه‌ای با صلابت و هیمنه مداوماً در حال افزایش است و در حال حاضر یکی از این سلاطین، با ظرفیت 496 تن توسط یک شرکت استخراج معدنی روسی به بهره‌برداری رسیده است.

این تراک‌های یکه‌تاز عظیم‌الجثه فعال در معادن که به دامپتراک شهره هستند، همچنان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و با توجه به اینکه اقتصاد معدن به طور فزاینده به کامیون‌هایی با ظرفیت بالا نیازمند است، بنابراین دور از ذهن نیست که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد دامپتراک‌های غول پیکر جدیدی در معادن باشیم که تصور ما را از کامیون، فرسنگ‌ها جابجا خواهد کرد.  

کدخبر: 91897

ارسال نظر