توافق شد، قیمت‌ها ریخت؟

دلار بعد سه ماه به کانال ۴۷ هزار برگشته و قرائن و شواهد نشان می‌دهند خود معامله‌گران حداقل فعلا امیدی به صعودی شدن روند بازار ندارند

توافق شد، قیمت‌ها ریخت؟

قیمت دلار همزمان با پالس‌های مثبت سیاسی نسبت به روز ۱۰ اردیبهشت که روز تاریخی برای بازار ارز به‌حساب می‌آید حدود ۱۵ درصد ریخته و بعد از تقریبا سه ماه به کانال ۴۷ هزار برگشته است. قبل از شروع معاملات امروز در خریدوفروش‌های فردایی که بین معامله‌گران عمده جریان دارد و البته از نظر بانک مرکزی ممنوع است، دلار ۴۷ هزار تومانی هم مشتری نداشت و انگار خود معامله‌گران حداقل در این برهه امیدی به صعودی شدن روند بازار ندارند.

قیمت دلار در شروع معاملات امروز بین دو محدوده ۴۷ هزار و ۱۰۰ تا ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان بالاوپایین شد، اما خریدارن زیادی در بازار دیده نمی‌شوند و از ترس تداوم ریزش‌ها اغلب معامله‌گران در موقعیت فروش قرار دارند. حالا با کوتاه آمدن دلار، نرخ طلا و سکه هم در سراشیبی قرار گرفته و موج کاهش قیمت‌ها به بازار‌های دیگری مثل خودرو و موبایل رسیده است.

دلار آزاد امروز دوشنبه ۲۲ خرداد همزمان با نیمه ابتدایی خریدوفروش‌های بازار در کانال ۴۷ هزار معامله شد که کمترین سطح آن از ابتدای سال جاری است. در اولین روز معاملاتی سال دلار آزاد در محدوده ۵۱ هزار حضور داشت و الان بعد از سه ماه یعنی اواسط اسفند پارسال به کانال ۴۷ هزار برگشته است.

قیمت دلار البته ممکن است در یک صرافی با یک صرافی دیگر متفاوت باشد، اما چیزی که مشهود است، شیب تند نزولی قیمت‌هاست. نشان به آن نشان که در معاملات فردایی که بین معامله‌گران عمده انجام می‌شود و البته از نظر بانک مرکزی وجاهت قانونی ندارد، نرخ دلار تا قبل از شروع معاملات امروز در کف کانال ۴۷ هزار تومان حضور داشت و انگار خود معامله‌گران هم انتظار صعودی شدن قیمت‌ها را نداشتند.

قیمت دلار البته امروز حداقل از صبح تا ظهر حدود ۴۰۰ تومان رشد داشته و از ۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان به ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، اما اگر به نمودار دلار نگاه کنیم، نسبت به روز ۱۰ اردیبهشت که روز تاریخی برای بازار ارز به‌حساب می‌آید متوجه کاهش تقریبا ۱۵ درصدی ارزش اسکناس آمریکایی می‌شویم. چون از آن روز تا الان قیمت دلار تقریبا هفت هزار و ۵۰۰ تومان ریخته است و تقریبا همین سناریو را برای یورو، لیر و درهم امارات هم که جزو ارز‌های پرکاربرد به‌حساب می‌آیند، شاهد بودیم.

قیمت یورو امروز همزمان با نیمه ابتدایی خریدوفروش‌های بازار به ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که این رقم نسبت به روز ۱۰ اردیبهشت امسال ۹ هزار و ۷۵۰ تومان ریخته است.

یورو در روز ۱۰ اردیبهشت امسال ۶۱ هزار و ۱۵۰ تومان ارزش داشت و حالا این رقم تقریبا ۱۶ درصد تنزل پیدا کرده است. لیر ترکیه هم که همزمان با دلار و یورو در روز ۱۰ اردیبهشت به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده بود، امروز دو هزار و ۲۰ تومان قیمت داشت که درمقایسه با آن روز حالا ریزش قیمت تقریبا ۳۰ درصدی را تجربه می‌کند. قیمت درهم امارات هم که رابطه مستقیمی با دلار دارد، در همین مدت معادل دلار آمریکا یعنی ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده و امروز ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان فروخته شد.

کاهش قیمت دلار در این برهه باعث موج جدیدی از ریزش نرخ سکه، طلا، خودرو و موبایل و ... شده است. تا یک هفته قبل آیفون ۱۳ نسخه پایه را دست‌کم ۴۳ میلیون تومان می‌فروختند، اما الان فروشنده‌های موبایل حاضرند درازای ۴۰ میلیون تومان برای آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ مشتری پیدا کنند. یا مثلا گلکسی A۵۴ که جزو میان‌رده‌های جدید بازار موبایل به‌شمار می‌رود، قیمتش در عرض یک هفته از ۱۷، ۱۸ میلیون تومان به ۱۵، ۱۶ میلیون تومان رسیده است.

کاهش قیمت دلار همیشه سیگنال مثبتی در بازار خودرو به‌شمار می‌رود و باوجود انتشار فهرست قیمت جدید محصولات ایرانخودرو که با رشد قیمت ۲۵ محصول این کارخانه همراه بوده، در بازار آزاد کماکان روند نزولی قیمت‌ها ادامه دارد. مثلا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک که یکی از گران‌ترین سواری‌های داخلی است درحالی الان ۸۵۰ تا ۸۶۰ میلیون تومان دست به دست می‌شود که ابتدای سال جزو مدل‌های میلیاردی محسوب می‌شد و حالا قیمتش حدود ۱۵۰ میلیون تومان پایین آمده است. در بازار طلا و سکه هم ردپای کاهش قیمت دلار مشهود است.

قیمت دلار درمقایسه با قله تاریخی خودش حدود ۱۵ درصد ریخته و در این مدت نرخ هر گرم طلا ۱۸ عیار حدود نیم‌میلیون تومان آب رفته است. چون در روز ۱۰ اردیبهشت هر گرم طلا ۱۸ عیار را برای اولین بار دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان معامله می‌کردند و تا ظهر امروز این رقم به دو میلیون و ۲۴۳ هزار تومان رسیده و حدود ۲۰ درصد پایین آمده است.

قیمت سکه امامی برای اولین بار در سال جاری به کانال ۲۷ میلیون برگشته و تا ظهر امروز ۲۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان یعنی ۱۳.۵ درصد کمتر از ابتدای سال و ۲۱.۵ درصد کمتر از قله تاریخی خودش فروخته شد. نیم‌سکه امروز درحالی برای اولین بار در سال جاری در محدوده ۱۴ میلیون آفتابی شد که اولین روز معاملاتی سال در کانال ۱۸ میلیون حضور داشت و روز ۱۰ اردیبهشت ارزش آن به مرز ۲۰ میلیون رسیده بود. قیمت ربع‌سکه هم که امروز از مرز ۱۰ میلیون پایین آمد، نسبت به ابتدای سال ۱۵ درصد ودرقیاس با روز ۱۰ اردیبهشت ۲۲.۵ درصد ریخته است.

 

منبع: فرارو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91770

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر