دکتر مس، شاقول اقتصاد

بویایی مس در تحولات اقتصادی به‌قدری قوی است که می‌توان گفت آنچه بقیه فلزات در آینه بینند، مس در خشت خام بیند!

دکتر مس، شاقول اقتصاد
کدخبر: 111578

  محمد رضایی روزنامه نگار و فعال حوزه اقتصادی در یادداشتی نوشت  بویایی مس در تحولات اقتصادی به‌قدری قوی است که می‌توان گفت آنچه بقیه فلزات در آینه بینند، مس در خشت خام بیند!

 به خاطر همین مشام تیزش همیشه خیلی زود شستش خبردار می‌شود و آنهایی که ساعت خود را به وقت مس تنظیم کردند خیلی زود در اقتصاد، هواشناسی ‌کرده و راهی را انتخاب می‌کنند که مس برگزید.

 وجود چنین شامه‌ایی در مس موجب شد که در بحران اقتصادی جهانی پیشین به مس لقب «دکتر مس» بدهند؛ چراکه خیلی زودتر از بقیه، بیماری اقتصاد جهان و بلایی که قرار بود بر سر دنیا بیاید را تشخیص داد و گارد گرفت.

حالا رفتارها و سرد و گرم این فلز سرخ‌فام که آن را رهبر فلزات پایه هم می‌نامند، حسابی مورد توجه همه قرار گرفته است، اگر حالش خوب باشد و دود سفید از آن بلند شود؛ یعنی تقاضای مس افزایش یافته و این چراغ سبز و شاخص معتبری است برای همه کنشگران اقتصادی جهان و نشان از تحول پیش‌رو دارد. واکنش بازار به حال خوب مس چندان پیچیده نیست، کاربرد وسیع این فلز در تمام ابعاد فعالیت اقتصادی از ساخت‌وساز و استفاده در کارخانه‌های صنعتی و ماشین برقی تا تولید و انتقال برق و وسایل الکترونیکی که در حال زیرورو کردن ابعاد زندگی بشر است و تا انرژی‌های تجدیدپذیر و ضرورت دور شدن از سوخت‌های فسیلی، باعث شده تا تقاضا و قیمت مس را بتوان به‌عنوان یک شاخص معتبر برای وضعیت اقتصاد جهانی در نظر گرفت. وقتی حالش روبه‌راه است؛ یعنی همه بازارها حسابی چرخشان می‌چرخد.

 اما وای به حال اقتصاد اگر مس تب کند، تب‌آلود شدن لیدر بی‌چون‌وچرای بازار فلزات، پیام خوبی نیست. تب کردن تب‌سنج اقتصاد یعنی تقاضا کند شده و اقتصاد نحیف باید خود را برای شوکی آماده کند؛ پس آن‌ها که دوست دارند زودتر از بقیه از همه چیز سر در بیاورند تا حالشان بد نشود چاره‌ای ندارند که ساعت خود را به وقت مس به‌عنوان معیار و فشارسنج اقتصاد تنظیم کنند.

 

کدخبر: 111578

ارسال نظر