منتظر تابستان جهنمی باشید /تا 15 روز دیگرمراقب باشید

از امروز با شیب نسبتا تندی هوا گرم‌تر خواهد شد. شنبه یا یکشنبه حداکثر دما در تهران به ۴۰ درجه خواهد رسید.وزش باد در اکثر نقاط کشور تا اواسط هفته آتی پیش‌بینی می‌شود. رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات شمالی کشور ادامه خواهد داشت

منتظر تابستان جهنمی باشید /تا 15 روز دیگرمراقب باشید

منتظر روزهای جهنمی در مرداد باشید روزهای گرم‌تر در پیش است و هوای تابستان امسال رکورد شکنی می‌کند! ناسا هم پیش بینی کرد :دانشمند ارشد آب و هوا در ناسا احتمال داد که ماه ژوئیه/مرداد جاری احتمالا هوای تابستان گرم ترین ماه جهان از صدها و بلکه هزاران سال پیش خواهد بود. .رییس مرکز ملی اقلیم  ایران نیز  خبر داد که در دو هفته اول مرداد دمای ۵۰ درجه‎‌ای هوا در برخی از نقاط کشور باشید .برای دو هفته اول مردادماه نیز دمایی بیش از حد نرمال و گرم‌ترین روزهای سال پیش‌بینی می‌شود.

تجربه اوج گرمای تابستان در دو هفته اول مرداد

احد وظیفه رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه طی تیرماه دمای ۱ تا ۲ درجه بیش ازنرمال در کشور ثبت شد، اظهار کرد: برای دو هفته اول مردادماه نیز دمایی بیش از حد نرمال و گرم‌ترین روزهای سال پیش‌بینی می‌شود.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه طی تیرماه دمای ۱ تا ۲ درجه بیش ازنرمال در کشور ثبت شد، اظهار کرد: برای دو هفته اول مردادماه نیز دمایی بیش از حد نرمال و گرم‌ترین روزهای سال پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی

احد وظیفه درباره وضعیت دمایی طی مردادماه اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود مرداد همچون تیرماه دمای هوا بین ۱ تا ۲ درجه در غالب نقاط کشور بیش از حد نرمال باشد. طی هفته جاری و دو هفته اول مردادماه نیز گرم‌ترین روزهای سال خواهد بود. به‌طور مثال دمای هوا در تهران طی روزهای آینده به ۴۰ درجه سلسیوس و حتی بالاتر می‌رسد و باقی نقاط کشور هم با آنومالی (بی‌هنجاری دمایی) مثبت دمایی مواجه  خواهند بود و در هیچ نقطه‌ای از کشور نمی توانیم انتظار دمای در حد نرمال را داشته باشیم. نه تنها در مردادماه بلکه در شهریورماه و مهرماه نیز می‌توانیم دمایی بیش از حد نرمال داشته باشیم.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره بارش‌های ماه‌های آینده تصریح کرد: نسبت به بارش‌های پاییزی می‌توانیم خوش‌بین باشیم چراکه بارندگی‌ها به‌هنگام آغاز خواهند شد و احتمالا بارش‌های نرمال و حتی بیش از نرمالی در پیش خواهیم داشت.

وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت دما طی ماه گذشته اظهار کرد: طی تیرماه دمای کشور به‌ویژه در نیمه‌شرقی بین ۱ تا ۲ درجه سلسیوس بیش از حد نرمال بود. کانون بی‌هنجاری دما در شرق کشور به‌ویژه استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد قرار داشت که بین ۱.۵ تا ۲ درجه سلسیوس دمایی بیش از حد نرمال بود. استان‌هایی همچون خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اصفهان نیز مناطقی بودند که به‌طور نسبی دمای بیش از ۱ درجه بالاتر از نرمال را تجربه کردند. به‌طور کلی میانگین دمای کشور طی تیرماه بین ۱ تا ۲ درجه سلسیوس بیش از حد نرمال بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرمای هوا در تیرماه بی‌سابقه بود یا خیر؟ گفت: گرمای هوا در ایران بی‌سابقه نبود. هرچند در برخی نقاط کشور رکورد دمایی زده شد اما این وضعیت به معنای بی‌سابقه بودن گرما نبود. دمای میانگین کره زمین طی سال جاری ۱۷.۲۷ درجه سلسیوس ثبت شده این در حالی است که بالاترین دمای ثبت شده در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷.۲۴ درجه سلسیوس بود بنابراین دمای کره زمین بسیار بیشتر و گرم‌تر از آن چیزی است که گمان می‌کردیم و همچنان نیز به سمت گرمایش بیشتر می‌رود. 

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تصریح کرد: در روزهای باقی‌مانده سال نیز ممکن است روند افزایش دما به‌گونه‌ای باشد که به عنوان یکی از گرم‌ترین سال‌هامحسوب شود. از جمله آثار آن نیز می‌توان به آتش‌سوزی‌ها بسیار گسترده در جنوب اروپا به‌خصوص یونان، آمریکای شمالی، جنگل‌ها و مناطق شرقی کانادا اشاره کرد. ماه‌های خرداد، تیر و مرداد جزو ماه‌هایی است که رکورد گرمای هوای دنیا طی این مدت ثبت می‌شود. درواقع ما اثرات تغییر اقلیم را اینگونه لمس می‌کنیم.

وی درباره تاثیرات گرما بر منابع آبی اظهارکرد: دمای هوا در تابستان بالاست و در صورتی که حتی نسبت به حالت نرمال یک درجه نیز افزایش یابد ۶ درصد میزان تبخیر و تعرق بیشتر می‌شود. آب‌های پشت دریاچه‌ها، سدها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و آب‌های سطحی زودتر تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند، با افزایش تبخیر و تعرق نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد و این دمای بیش از حد نرمال، تاثیرات منفی بسیار زیادی بر این مناطق دارد. بستر بسیاری از تالاب‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند؛ همانطور که تهران، قم، کاشان، شهرهای شرقی کشورهمچون زابل و زاهدان به دلیل خشک شدن دریاچه نمک قم، هامون و دریاچه ارومیه گرد و غبار بسیار زیادی را متحمل هستند.

وظیفه در پایان در مورد بارش‌های تیرماه نیز تصریح کرد: این بارش‌ها به دلیل گرمای زیاد هوا مفید و تاثیر گذار نبودند و بلافاصله پس از بارش تبخیر شدند. به جز مناطق شمالی کشور که نسبت به مناطق دیگر دمایی معتدل‌تر دارند و بارش‌های بیشتری را نیز تجربه کردند.

احتمال‌ سیلاب‌های موقت در ارتفاعات برخی استان‌ها / افزایش اشعه فرابفش و خطر گرمازدگی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار پراکنده در ارتفاعات برخی استان‌ها و احتمال سیلاب‌های موقت خبر داد و گفت: از فعالیت‌های کوهنوردی، دره‌نوردی، صخره‌نوردی و حضور در طبیعت اجتناب شود.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط جوی روزهای پایانی هفته اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۵ و ۶ مرداد) بارش‌های همرفتی همراه با رعدوبرق و احتمال تگرگ به‌ویژه طی ساعات بعدازظهر و غروب در ارتفاعات خراسان شمالی، ارتفاعات هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، ارتفاعات جنوب و شرق فارس، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی پیش‌بینی می‌شود. 

وی افزود: شدت بارش‌ها طی پنجشنبه در ارتفاعات خراسان شمالی و طی جمعه  در شمال هرمزگان می‌تواند منجر به سیلاب موقتی شود بنابراین در این مناطق توصیه می‌شود از فعالیت‌های کوهنوردی، دره‌نوردی، صخره‌نوردی و حضور در طبیعت اجتناب شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: در سایر مناطق کشور استقرار جوی غالبا پایدار و افزایش دما در طی روز پیش‌بینی می‌شود. وزش باد گاهی شدید مهمترین پدیده جوی در قله‌ها و خط الرأس‌های مرتفع استان است. 

وی تاکید کرد: افزایش اشعه فرابفش طی ساعات میانی روز منجر به آسیب‌های پوستی و چشم می‌شود، اقدامات حفاظتی مناسب جهت کاهش آسیب لحاظ شود. همچنین با توجه به افزایش محسوس دما، مخاطره گرمازدگی می‌تواند منجر به اختلال عملکرد در برنامه صعود باشد بنابراین توصیه می‌شود برنامه صعود به ساعات اولیه صبح موکول شده و مایعات کافی و لباس با تهویه مناسب مورد استفاده قرار گیرد. 

ضیاییان در پایان درباره ارتفاعات تهران نیز گفت: طی پنجشنبه و جمعه هوای تهران آفتابی و گرم، گاهی وزش باد و طی بعدازظهر در خط‌الراس‌ها و قلل مرتفع وزش باد و گاهی وزش باد شدید و افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

 مرداد جهنمی ترین ماه جهان می‌شود

دانشمند ارشد آب و هوا در ناسا احتمال داد که ماه ژوئیه/تیر-مرداد جاری احتمالا گرم ترین ماه جهان از صدها و بلکه هزاران سال پیش خواهد بود.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از اسکای نیوز، بر اساس داده های رصدخانه هی اتحادیه اروپا و دانشگاه «مین»، این ماه رکوردهای روزانه گرما را شکسته است.

«گاوین اشمیت» اظهار کرد:« با وجود اختلاف جزئی در نتایج این رصدخانه ها، افزایش شدید دما به طور مشخص واضح است و ما شاهد تغییرات دمایی بی سابقه ای در سراسر جهان هستیم. »

وی با اشاره به این که «نمی توان این تأثیرات را تنها به پدیده «ال نینو» نسبت داد»، افزود:« انتظار داریم این روند ادامه یابد و دلیل آن این است که ما همچنان به پمپاژ گازهای گلخانهای به جو ادامه می دهیم. پیش بینی می کنیم سال ۲۰۲۴ گرمتر باشد زیرا آن را با پدیده ال نینو که اکنو در حال گسترش است شروع خواهیم کرد.» / شفقنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98670

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر