تورم در 23 استان‌ بیداد می کند /یزد گران‌ترین استان

بررسی نرخ تورم هم بیانگر این است که در اردیبهشت ۱۴۰۲ استان تهران با نرخ تورم ۴/ ۴۴‌درصد پایین‌‌‌ترین و استان یزد با ۱/ ۵۹‌درصد رکورددار بالاترین نرخ تورم بوده‌‌‌اند.

تورم در 23 استان‌ بیداد می کند /یزد گران‌ترین استان

تورم در این استانها بیداد می کند گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، نرخ تورم در ۲۳ استان بالاتر از میانگین کشوری و در ۸ استان پایین‌تر از تورم کشوری است.

در حالی نرخ تورم کشوری در خردادماه ۴۸.۵ درصد اعلام شده که نرخ تورم در استان یزد حدود ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری شده است.کمترین نرخ تورم را استان تهران با رقم ۴۳.۹ درصد دارد

ارزیابی داده‌‌‌های مرکز آمار از‌ درصد تغییرات شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد بیانگر رتبه نخست استان یزد در تورم نقطه‌‌‌ای است و همین موجب شده تا دلایل مختلف برای تکرار این رتبه در چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی اعلام شود.

محاسبات صورت‌گرفته حاکی از آن است که تورم در استان یزد در فروردین حدود ۷۲‌درصد ثبت شده و با ۴/ ۱۶ واحد‌درصد اختلاف از میانگین کل کشوری، رکورددار تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه مشابه سال قبل در بین ۳۱ استان بوده است.

به عبارتی می‌توان گفت که خانوارهای یزدی در اولین ماه امسال حدود ۷۲‌درصد بیشتر از ماه مشابه سال قبل برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌‌‌اند.

تورم در استانها

بررسی نرخ تورم هم بیانگر این است که در اردیبهشت ۱۴۰۲ استان تهران با نرخ تورم ۴/ ۴۴‌درصد پایین‌‌‌ترین و استان یزد با ۱/ ۵۹‌درصد رکورددار بالاترین نرخ تورم بوده‌‌‌اند.

همچنین گزارش دوم تیرماه ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران حاکی از پیشتازی استان‌‌‌های یزد، چهارمحال و بختیاری و لرستان با نرخ ۸/ ۵۸، ۲/ ۵۷ و ۱/ ۵۷‌درصد در نرخ تورم سالانه کالا‌‌‌ها و خدمات مصرفی در خردادماه است.

در این خصوص دلایل مختلفی بیان می‌شود، عده‌‌‌ای معتقدند که رشد بالای قیمت مسکن، دلیل اصلی بالا رفتن جایگاه یزد در این رده‌‌‌‌‌‌بندی‌هاست اما عده‌‌‌ای هم بر عنصر مهاجرپذیری این استان به‌ویژه ورود بالای مهاجران غیرایرانی تاکید دارند؛ ولی به هر جهت، هر دو دلیل اعلام‌شده رابطه‌‌‌ای معکوس بر یکدیگر دارند به نحوی که با وجود مهاجران جویای کار، متقاضیان مسکن افزایش می‌‌‌یابد و به نوعی سوءاستفاده از این فرصت برای دلالان حوزه مسکن و برخی صاحبخانه‌‌‌ها در بالابردن نرخ اجاره‌‌‌بها نیز رشد خواهد یافت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98272

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر