منتظر شنبه جهنمی باشید

از امروز با شیب نسبتا تندی هوا گرم‌تر خواهد شد. شنبه یا یکشنبه حداکثر دما در تهران به ۴۰ درجه خواهد رسید.وزش باد در اکثر نقاط کشور تا اواسط هفته آتی پیش‌بینی می‌شود. رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات شمالی کشور ادامه خواهد داشت

منتظر شنبه جهنمی باشید

منتظر شنبه جهنمی در هوای تابستان داغ باشید.هواشناسی کشور خبر داد که هفتۀ آینده منتظر دمای ۵۰ درجه‎‌ای هوا در برخی از نقاط کشور باشید .هفتۀ آینده اکثر مناطق کشور نسبتا گرم اما همراه با طوفان های شدید ، هوای آلوده و گرد و غبار خواهد بود

اصغری، کارشناس هواشناسی: شوش در خوزستان با ۴۹ درجه  گرم‌ترین نقطه کشور بود.از امروز با شیب نسبتا تندی هوا گرم‌تر خواهد شد. شنبه یا یکشنبه حداکثر دما در تهران به ۴۰ درجه خواهد رسید.وزش باد در اکثر نقاط کشور تا اواسط هفته آتی پیش‌بینی می‌شود. رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات شمالی کشور ادامه خواهد داشت  

اداره کل هواشناسی استان تهران ازتجربه دمای ۴۰ درجه طی روز شنبه (۳۱ تیرماه) خبر داد و با صدور هشداری بر وزش باد شدید گاهی خیلی شدید و در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک در استان تهران به ویژه نیمه جنوبی و مناطق غربی استان تاکید کرد.

بر اساس نقشه‌ها و تحلیل برونداد الگو‌های پیش‌بینی عددی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده، آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. از فردا تا روز یکشنبه (۳۰ تیر تا ۱ مرداد) در بیشتر نواحی استان وزش باد نسبتا شدید، در ارتفاعات و نواحی جنوبی و غربی در بعضی ساعات وزش باد شدید گاهی خیلی شدید و در نواحی مستعد خیزش موقت گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید مورد انتظار است.

همچنین در ساعت‌های بعد از ظهر امروز تا روز شنبه به‌ویژه در مناطق شمالی استان، افزایش ابر و رخداد بارش پراکنده و در ارتفاعات با احتمال رعد و برق دور از انتظار نیست.

برای امروز تا روز شنبه روند افزایش تدریجی دما و از روز یکشنبه کاهش نسبی دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا (۳۰ تیر) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۳۹ درجه سانتیگراد و در روز شنبه (۳۱ تیر) صاف گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۳۸ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

اداره کل هواشناسی استان تهران همچنین با صدور هشدار هواشناسی سطح زرد از وزش باد شدید گاهی خیلی شدید و در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک در استان تهران به ویژه نیمه جنوبی و مناطق غربی استان از امروز پنجشنبه تا یکشنبه (۱ مردادماه) خبر داد.

از این رو در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، افزایش نسبی غلظت گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن سال پیش‌بینی می‌شود.

در همین راستا اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، عدم استقرار در نواحی مرتفع مانند داربست‌ها، بالابر‌ها و ساختمان‌های بلند، محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی و آمادگی دستگاه‌های امدادی و اجرایی توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هواشناسی

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران از افزایش دمای هوا و ماندگاری آن در هفته جاری خبر داد.

مازیار غلامی، مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران گفت: باتوجه به آمارهای ثبت شده از بیشینه دمای تهران در بلندمدت، این گرمای هوا بی‌سابقه نیست و از رکورد دما عبور نکرده است.

وی ادامه داد: طی هفته جاری پیش‌بینی می‌شود که دمای هوای تهران به ۴۰ تا ۴۱ درجه سلسیوس برسد. 

وی افزود: در حالی که دمای هوا از روز پنجشنبه(۲۹ تیرماه) در حال افزایش است، می‌توان گفت که این گرمای هوا هر روز نسبت به روز گذشته یک درجه بیشتر می‌شود و تا اواسط هفته جاری تداوم هوای گرم و ماندگار این گرما مورد انتظار است. 

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با تاکید براینکه طی هفته جاری به هیچ وجه کاهش دما رخ نخواهد داد، گفت: روند افزایش دما با شیبی ملایم در تهران طی این هفته وجود دارد سپس بیشینه دما در دمای ۳۹ الی ۴۰ ثابت می‌ماند. 

وی ادامه داد: طی هفته جاری در نیمه جنوبی استان به‌ویژه ورامین، پاکدشت، پیشوا، قرچک بیشینه دما بین ۴۱ تا ۴۳ درجه سلسیوس پیش‌بینی می‌شود البته این افزایش دما در مناطق شمالی نسبتا کمتر است و افزایش دما در نیمه‌جنوبی بیشتر و چشمگیرتر خواهد بود. 

غلامی درباره بیشترین دمایی که در تهران ثبت شده است، گفت: بیشترین دمای ثبت شده در شهر تهران ۴۳ درجه سلسیوس است و در صورتی که گرمای هوا از این میزان بیشتر شود، در آن صورت می‌توانیم بگوییم گرمای بی سابقه بوده و رکورد دما در شهر تهران شکسته شده است.

وی تصریح کرد: بیشینه دمای ثبت شده دوره آماری در شهر تهران ۴۳ سلسیوس در ۱۲ تیر ۱۳۳۷ ،۲۳ تیر ۱۳۵۲ و ۱۵ تیر ۱۳۵۴ و بیشینه دمای بلندمدت در استان مربوط به ورامین با دمای ۴۵.۶درجه سلسیوس در ۲ مرداد سال ۱۳۹۲ ثبت شده است بنابراین در تهران در حال حاضر رکورد دما شکسته نشده و گرمای هوا بی‌سابقه نیست. 

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران همچنین از وزش باد شدید تا خیلی شدید و خیزش گرد و خاک‌ محلی و کاهش کیفیت هوا خبر داد و گفت: در ارتفاعات به‌خصوص ارتفاعات حوزه کن، فیروزکوه، آبعلی و دماوند رگبار و رعد و برق در ساعت عصر و شب پیش‌بینی می‌شود. 

ماندگاری هوای گرم تا پایان هفته در کشور 

صادق ضیاییان - رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا - نیز درباره وضعیت دمایی در کشور اظهار کرد: در حالی که از پنجشنبه در شمال غرب و بخش‌هایی از مرکز کشور و نوار شمالی کشور روند افزایش دما آغاز شده، طی روز شنبه نیز این روند افزایش دما ادامه دارد، البته در نواحی شرقی کمی کاهش دما رخ خواهد داد اما از روز یکشنبه تا پایان هفته ماندگاری هوای گرم در کشور پیش‌بینی می‌شود. 

هشدار هواشناسی 

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی آب‌گرفتگی معابر در ۱۲ استان از جمعه تهران به مردم توصیه کرد از اسکان در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.

 بر اساس بولتن پیش‌بینی 5روزه سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از غرب گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و برخی مناطق استان‌های قزوین، البرز، تهران، قم و همچنین در شمال آذربایجان غربی ابرناکی، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات البرز مرکزی واقع در این استان‌ها و ارتفاعات شرق و شمال هرمزگان انتظار وقوع رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی می‌رود.

فردا علاوه بر این‌که در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران و غرب گلستان ابرناکی و بارش روی می‌دهد در شمال آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی،‌ اردبیل، زنجان، قزوین، ارتفاعات در استان‌های البرز و تهران افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید

چرا سازمان هواشناسی فقط برای «جهرم» نامه‌نگاری کرده است؟

روز جمعه برای برخی مناطق آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی و اردبیل رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. شنبه هفته آینده علاوه بر این مناطق در سیستان و بلوچستان نیز رگبار پراکنده روی می‌دهد. یکشنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آرامی مستقر می‌شود و فقط در ارتفاعات واقع در آذربایجان غربی و گلستان رگبار پراکنده دور از انتظار نیست.

طی 3 روز آینده در نوار شمالی کشور به‌ویژه در سواحل دریای خزر روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود. طی 5 روز آینده در شمال شرق و شرق کشور و بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید همراه با گردوخاک ادامه دارد. فردا و روز جمعه نیز خلیج فارس مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی

زمان پایان: شنبه 1402/04/31

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/04/28: خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز، تهران، سمنان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان.

پنجشنبه 1402/04/29: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز و تهران.

جمعه 1402/04/30: شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و نیمه جنوبی اردبیل.

شنبه 1402/04/31: شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و دامنه و ارتفاعات سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری

زمان شروع: پنجشنبه 1402/04/29

زمان پایان: شنبه 1402/04/31

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/04/29: خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

جمعه 1402/04/30: خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

شنبه 1402/04/31: خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک (در مناطق مستعد توفان شن و گردوخاک)، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها، تیرهای برق، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، پرهیز از سفرهای بین‌شهری، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98181

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر