قیمت دلار متوقف شد | بازار ارز کساد شد/ منتظر کاهش نرخ دلار باشیم؟

قیمت دلار منتظر بازگشت وزیر خارجه از سفر به چند کشور عربی است قیمت دلار امروز تحت تاثیر سفر وزیر خارجه به کشورهای عربی بود

قیمت دلار متوقف شد | بازار ارز کساد شد/ منتظر کاهش نرخ دلار باشیم؟

قیمت دلار  متوقف شد. قیمت دلار امروز نوسان محدود افزایشی داشت. قیمت دلار  برای چندمین روز متوالی در میانه کانال ۴۸ هزار تومان ایستاده است. علت توقف قیمت دلار چیست و بازار در چه شرایطی قرار دارد؟ امروز  قیمت دلار معامله‌گران بازار ارز را نسبت به مبادله دلسرد کرده است. قیمت دلاردر این روزها نوسان بسیار محدودی دارد و نهایتا ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش و یا کاهش دارد و در کانال ۴۸ هزار تومان حبس شده است. اگرچه این قیمت چند باری برای ورود به کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان خیز برداشته اما از فتح این دو کانال ناکام مانده و به کانال ۴۸ هزار تومانی برگشته است. فعالان بازار معتقدند محدوده ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان برای قیمت دلار  مهم است 

فعلا نه از اخبار سیاسی خبر جدیدی می‌رسد و نه از بازار ارز. همه چیز در یک دور آهسته قرار گرفته و به نظر می‌رسد که بازار هفته جاری قفل شده و بازار در شرایط قیمتی هفته گذشته به نقطه انجماد رسیده است.

سفر امیرعبداللهیان به عمان

گره‌گشایی عربی برای مشکلات اقتصادی

با این حال فعالان بازار معتقدند که معامله گران همچنان به نتایج سفر امیرعبداللهیان به عمان چشم دوخته اند.در کنار این خبر یک  خبر نگار اتریشی یک ادعای در مورد دیدار انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم ها با علی باقری کنی معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا در دوحه مطرح کرده است.برخی از تحلیلگران اقتصادی و سیاسی باور دارند که این ادعا ممکن این مورد توجه بازیگران دلار در روز جاری قرار بگیرد. 

در حالی که اخباری مبنی بر سفر حسین امیرعبداللهیان برای عزیمت به قطر و عمان به گوش می‌رسد، زمزمه‌هایی نیز در میان فعالان اقتصادی پیچیده که ایران به دنبال راهی برای برون‌رفت از بن‌بست‌های اقتصادی با دستاویز بهبود روابط سیاسی با سایر کشورهاست.

در روزهای گذشته برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی درباره پول‌های آزاد شده ایران از عراق نوشتند که این منابع ارزی در بانک عمان و پول‌های آزاد شده ایران از کره جنوبی در قطر نگهداری خواهد شد.

معامله‌گران بازار ارز معتقدند نوسانات محدود دلار متاثر از تلاش‌‌ها و اخبار سیاسی است و تغییری در مولفه‌های کلان اقتصادی رخ نداده است. منظور اصلی فعالان بازار ارز موضوع تورم و نمود آن در اقلام مصرفی و سایر بازارهاست که همواره روند صعودی دارد. فعلا بازیگران ارزی تمایلی به مبادلات جدی در بازار ندارند و در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند.

در چند روز گذشته خبر سیاسی خاصی به بازار نرسیده است. فقط سفر وزیر امور خارجه ایران به قطر و عمان رسانه‌ای شد و همین خبر به تنهایی کافی بود تا بازار ارز را متوقف کند. معامله‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکرات هسته‌ای -اگر در جریان باشد- در مراحل نهایی است و حالا کار به سفر وزیر امور خارجه به کشورهای میانجی رسیده است.

این گمانه زمانی تقویت شد که امیر عبدالهیان پس از قطر بلافاصله راهی عمان شد. کشوری که در دفعات گذشته همواره میانجی مذاکرات هسته‌ای بوده و در روند این پرونده نقش مهمی دارد. از طرف دیگر معاون وزیر امور خارجه هم هفته گذشته در امارات در حال رایزنی با فرانسه، انگلستان و آلمان بود. البته هنوز خروجی هیچ کدام از این جلسات مشخص نیست. اما بازار ارز و معامله‌گران به این سفرها و مذاکرات حساس‌ شده‌اند و به نظر می‌رسد که نبض بازار دلار در این کشورها زده می‌شود و معامله‌گران دلار در انتظار اخباری از عمان و یا قطر هستند تا قدم بعدی قیمت دلار را حدس بزنند.

پیش بینی قیمت دلار

فضای غالب بر بازار ارز در این روزها، فضای انتظار است. معاملات به حداقل خود رسیده و حرفه‌ای‌های بازار خرید و فروش را متوقف کرده‌اند. قیمت دلار هم امروز ۳۱ خرداد ماه به ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اگرچه قیمت دلار در معاملات فردایی کمی افزایشی است و در آستانه کانال ۴۹ هزار تومان قرار دارد.

در این بازار دو عدد برای معامله‌گران مهم است؛ یکی قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان و دیگری قیمت ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان. اگر دلار از این دو مرز عبور کند، پیام خاصی به بازار داده است. البته این عبور مشروط به این است که قیمت خارج از این دو نرخ باقی بماند.

اگر دلار کف ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان را بشکند، فرمان کاهش بیشتر به بازار می‌دهد. اما اگر به بالای ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان برسد، روند قیمت افزایشی است. برای همین بسیاری می‌گویند دلار اکنون در مرز حساسی قرار دارد.

بازار ارز تهران از زمان سفر سلطان عمان تاکنون در حالت انتظار بوده و بیم و امید مذاکرات این بازار را فراگرفته است. پیش بینی کارشناسان اقتصادی هم درباره قیمت دلار، وابسته به تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای است و دولت هم تاکنون صحبتی درباره آینده برجام و احیای آن به میان نیاورده است. بر این اساس نمیتوان روند بازار را علا در کوتاه مدت پیش‌بینی کرد.

منبع: تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93345

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر