شهریه مجاز مدارس غیردولتی اعلام شد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: اولیا می‌توانند حتی بدون داشتن کد مدرسه، اسم مدرسه را جستجو کنند تا میزان شهریه مجاز برای آن مدرسه را ببینند.

شهریه مجاز مدارس غیردولتی اعلام شد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: اولیا می‌توانند حتی بدون داشتن کد مدرسه، اسم مدرسه را جستجو کنند تا میزان شهریه مجاز برای آن مدرسه را ببینند.

احمد محمودزاده با حضور در برنامه صف اول با موضوع مدارس غیردولتی از تدوین الگوی جدید شهری تا ساماندهی نیروی انسانی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی گفت: شهریه مدارس در سال تحصیلی پشت سر گذاشته، از ۲ میلیون تومان شروع شده و تا ۳۷ میلیون تومان خواهد رسید. اگر بخواهیم فوق برنامه‌ها و برنامه‌های مکمل را هم لحاظ کنیم شهریه مدارس از ۲ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۵۰ میلیون تومان خواهد رسید. این شهریه‌ها برای دانش آموزان مدارس مختلف لحاظ شده است.

محمودزاده افزود: اولاً قریب به ۱۵ هزار مدرسه شهریه زیر ۱۵ میلیون تومان دارند. حدود ۱۱ هزار مدرسه شهریه زیر ۱۰ میلیون تومان دارند. تعداد مدارسی که شهریه بالای ۴۰ میلیون تومان دارند به ۵۰ مدرسه هم نمی‌رسد. مدارس کمی هستند که شهریه‌های آن‌چنانی می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بر اساس الگوی شهریه هر مدرسه شهریه خاص خود را خواهد داشت؛ امروز ۱۸۰۰۰ مدرسه غیر دولتی داریم و احتمالاً ۱۸۰۰۰ شهریه معرفی می‌کنیم. تعیین شهریه یک روال خاص خود را دارد که از ۲۲ فروردین سال جاری اعلام شده و تا آخر خرداد این روند در حال انجام است.

وی در تشریح این فرآیند تعیین شهریه گفت: تعیین شهریه از طریق سامانه انجام می‌شود. بارگذاری شاخص‌ها توسط مدیر و مؤسس مدرسه صورت می‌گیرد و تأییدیه در سطح استان انجام می‌شود و از طریق سامانه، وزارت آموزش و پرورش در سازمان مدارس غیردولتی نظارت جدی بر این موضوع و تعیین شهریه خواهد داشت و شهریه مدرسه را در صورت صحت شاخص‌ها و امتیازات تأیید می‌کند.

محمودزاده تاکید کرد: به محض تأیید مدرسه و شهریه مصوب، مؤسس و مدیر مدرسه موظف است بر روی درب ورودی مدرسه حتماً این شهریه مصوب را نصب کنند و از طریق کد مدرسه اولیای گرامی می‌توانند شهریه مدرسه را در سامانه ببینند. حتی بدون داشتن کد مدرسه، می‌توانند اسم مدرسه را جستجو کنند تا میزان شهریه مجاز برای آن مدرسه را ببینند.

محمودزاده با بیان اینکه ۱۵۰ شاخص برای رتبه بندی و امتیاز دهی به مدارس غیردولتی در نظر گرفتیم؛ گفت: هر کدام از این شاخص‌ها امتیاز خاص خود را دارند. در طول سال تحصیلی که پشت سر گذاشتیم همه این شاخص‌ها در همه مدارس غیر دولتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و حداقل و حداکثرهایی برای مدارس در نظر گرفته شده است. یک مدرسه به صورت حداقلی باید ۲۰ درصد از شاخص‌های مد نظر را محقق کرده باشد. اگر در مدرسه‌ای با بررسی متوجه شدیم که کیفیت آموزش و کیفیت مسائل تربیتی آن نسبت به سال قبل پایین‌تر شده باشد یا ملاک‌های ما را رعایت نکرده باشد حتی احتمال کاهش شهریه برای سال جاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها دریافت هزینه شهریه مدرسه اجباری است و پرداخت خدماتی دیگر همچون پول ناهار و سرویس ایاب و ذهاب اجباری نخواهد بود گفت: اینکه اولیا از مدرسه درخواست سرویس ایاب و ذهاب داشته باشند یا بخواهند مدرسه برای دانش آموزان ناهار و میان وعده فراهم کند از جمله موارد توافقی با مدارس است. از همه خواهش می‌کنیم که در گزارشات شهریه مربوط نشود و اولیا هم هزینه این موارد را با هزینه شهریه مدرسه جدا کنند. در بسیاری از موارد شهریه‌های ۶۰ میلیونی ۷۰ میلیونی با احتساب این موارد بوده است.

محمودزاده با بیان اینکه در مدارس غیردولتی نظارت جدی وجود دارد؛ گفت: معلمان باید ۴۴ ساعت در هفته در مدارس حضور داشته باشند و متناسب با آن ۴۴ ساعت بیمه و حقوق داشته باشند. بخشی از توانمندسازی معلمان به موضوع بیمه و حقوق این افراد باز می‌گردد که هیچ‌گونه اجحافی برای معلمان غیر دولتی وجود نداشته باشد ما به دنبال این هستیم که متناسب با قانون کار معلمان طبق ساعاتی که در مدارس حضور دارند هم بیمه خود را دریافت کنند و به همان میزان ساعاتی که حضور دارند برشی از ۴۴ ساعت برایشان لحاظ شود. در مورد توانمندسازی معلمان هم برای اولین بار بحث گزینش و صلاحیت معلمان در نظر گرفته شده است تا هر کسی که می‌خواهد در مدارس غیردولتی تدریس کند باید صلاحیت عمومی آن را داشته باشد.

محمودزاده با بیان اینکه زمان گزینش معلم از یک دوره ۱۵ روزه به دوره ۶ ماه تغییر کرده است؛ گفت: هم معلمی که در سال‌های گذشته گزینش شده بودند و هم معلمان ورودی جدید باید با گزینش وارد مدرسه شوند. معلم بدون گزینش دیگر در مدارس نخواهیم داشت. در کنار این موضوع بحث رشته‌های مرتبط تحصیلی هم وجود داشته باشد و معلم باید متناسب با استانداردهای معاونت آموزش ابتدایی در رشته مرتبط تحصیل کرده باشد.

وی با اشاره به کارت صلاحیت ورود به مدرسه گفت این کارت از ابتدای سال تحصیلی جاری صادر خواهد شد. باید ۳۶۰ ساعت همراه با ۲۴ ساعت دوره آموزشی در حوزه صلاحیت‌های عمومی، دانش تخصصی، دانش تربیتی و عمل تربیتی همراه با صلاحیت حرفه‌ای گذرانده شود این دوره‌ها با هماهنگی دانشگاه تربیت معلم، مجموعه موسسات غیردولتی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام شده است تا در سطح کشور این دوره‌ها برگزار شود.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92817

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر