سبزه میدان تهران ؛ مکانی از جنس زندگی و حرکت

تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران،سبزه میدان جابه جا می شود؟

برای افراد عاشق نوستالژی همیشه دیدن فیلم‌های قدیمی لذت خاص خودش را دارد. اما زندگی کردن این تجربه و لمس کردن گذشته از نزدیک، آن هم در زمان حال، حال‌و‌هوای دیگری را به مخاطبان خاص خود هدیه می‌دهد. توصیف چنین تجربه‌ای درست مثل عبور از تونل زمان و سفر به گذشته است که حتی اندیشیدن به آن، مو را به تن افراد عاشق نوستالژی سیخ می‌کند. سبزه میدان تهران یکی از این مکان‌ها با حس‌وحال گذشته است.

تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران،سبزه میدان جابه جا می شود؟

سبزه میدان تهران ؛ مکانی از جنس زندگی و حرکت است

برای افراد عاشق نوستالژی همیشه دیدن فیلم‌های قدیمی لذت خاص خودش را دارد. اما زندگی کردن این تجربه و لمس کردن گذشته از نزدیک، آن هم در زمان حال، حال‌و‌هوای دیگری را به مخاطبان خاص خود هدیه می‌دهد. توصیف چنین تجربه‌ای درست مثل عبور از تونل زمان و سفر به گذشته است که حتی اندیشیدن به آن، مو را به تن افراد عاشق نوستالژی سیخ می‌کند. سبزه میدان تهران یکی از این مکان‌ها با حس‌وحال گذشته است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ساختمان بلدیه گفت: در شهریور ماه این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

او افزود: درحال حاضر، تکمیل ساختمان بلدیه، پردیس شماره ۱ و ۴، ساختمان شهرداری منطقه ۶، ایجاد سازمان میادین و میوه و تره‌بار، ایجاد یاورشهرها، احداث پارکینگ های طبقاتی و … توسط سازمان عمرانی مناطق دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ساختمان بلدیه توضیح داد: این ساختمان بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۵ ساخته شده و کارهای شهرداری و دارایی را انجام می‌داد و بعد از آن تخریب شد و تا سال‌ها نقش پارکینگ اتوبوس‌ها را ایفا می‌کرد، از سال ۹۶ اجرای بازافرینی این پروژه شروع شد و درحال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ قبل از روز تهران یعنی تا شهریور ماه این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

او افزود: ساختمان بلدیه یک مجموعه با نمای قدیمی و با طراحی به روز بوده و به عنوان یک مجموعه فرهنگی فعالیت خواهد کرد که جزو پروژه های شاخص شهرداری است.

حق‌لطفی درباره بهره بردار ساختمان بلدیه، گفت: بخشی از این ساختمان برای اسکان روابط عمومی شهرداری پیش بینی شده است و بهره برداری از سایر بخش‌های فرهنگی آن با مجموعه روابط عمومی شهرداری خواهد بود.

همچنین سامان صفری، مدیر پروژه سبزه‌میدان بازار بزرگ تهران با بیان این‌که این پروژه حدودا ۲۷۰۰ متر است که ۲۰۰۰ متر آن سکو و ۷۰۰ متر پیاده‌رو است، گفت: البته طرح اولیه سبزه‌میدان متفاوت بود و با توجه به توصیه و ایرادات سازمان میراث فرهنگی این طرح تغییر کرد.

او با بیان این‌که شهرداری تهران اقدامات زیربنایی برای بهسازی سبزه‌میدان انجام داده است، ادامه داد: در زیر سبزه میدان پاساژ طلا قرار دارد که شهرداری تهران نسبت به مقاوم سازی سقف پاساژ و رفع نشتی‌ها اقدام کرده است.

صفری با بیان این‌که در نظر داریم «سردر» ورودی جنوبی بازار طلا که در سبزه‌میدان قرار دارد، بهسازی کنیم، اظهار کرد: دسترسی جنوبی به بازار طلا از بین نمی‌رود؛ بلکه فقط ساختمانی که بر روی این ورودی وجود دارد، تغییر شکل خواهد داد تا سردر میراثی بازار از دور قابل رویت باشد.

مدیر پروژه سبزه‌میدان با بیان این‌که با حذف دیواره‌های ورودی بازار طلا سردر میراثی بازار به وضوح قابل دیدن است، تصریح کرد: قرار است تا سیستم تهویه بازار طلا که بر روی میدان سبزه‌میدان است اصلاح و کاور شود که به نظر می‌رسد تا چهارماه آینده این پروژه ۴۰ میلیارد تومانی وارد مدار بهره‌برداری شود.

او با اشاره به ایرادات سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: به دلیل نظرات سازمان میراث فرهنگی جنس کف‌پوش سبزه‌ میدان تغییر کرد و با این‌که هزینه‌ها را افزایش داد؛ اما بالاخره توانستیم نظر مثبت میراث را جلب کنیم.

سبزه میدان بازار بزرگ تهران تغییر می کند

پروژه بازپیرایی میدانگاه تاریخی سبزه میدان بازار در خیابان ۱۵خرداد اجرایی می‌شود.

به گزارش عرشه آنلاین، حق لطفی مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، سبزه میدان که در خیابان تغیین ۱۵ خرداد منطقه ۱۲ شهرداری تهران قرار دارد، دارای ظرفیت‌های فراوانی برای گردشگری پیاده است و فضایی در حدود ۳هزار مترمربع را شامل می‌شود و عملیات عمرانی آن باید با دقت خاصی انجام شود.

حق‌لطفی در این بازدید با اشاره به پیشرفت ۲۷ درصدی پروژه بازپیرایی میدانگاه تاریخی سبزه میدان بازار بزرگ تهران، بر لزوم تسریع در عملیات عمرانی تاکید کرد و افزود: این پروژه که در منطقه ۱۲ شهرداری تهران و در بافت تاریخی بازار بزرگ با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال قرار دارد، دارای ظرفیت‌های فراوانی برای گردشگری پیاده است و فضایی در حدود ۳ هزار مترمربع را شامل می‌شود و عملیات عمرانی آن می‌بایست با دقت خاصی انجام شود.

سبزه میدان بازار تهران

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ادامه داد: در این پروژه، آب‌بندی، زه‌کشی، کف‌سازی و ۵ ورودی بازار مورد بازپیرایی قرار خواهد گرفت و با توجه به قرار گرفتن این محوطه در بافت تاریخی بازار تهران، هماهنگی‌های ویژه‌ای با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای تهیه نقشه‌های نهایی انجام گرفته است. 

قصه سبزه میدان از کجا شروع شد؟

در قدیم سبزه میدان (قدیم که می گوییم منظورمان عهد خلافت زندیه بر ایران است) دشتی سرسبز بود که محل کشت‌و‌کار سبزی برای تهرانی‌ها محسوب می‌شد. به‌‌همین دلیل هم این نام از همان زمان تا کنون بر این محل تاریخی باقی مانده‌ است. تا اینکه با گردش ایام و چرخش روزگار پایتخت از شیراز به تهران منتقل و حکومت و دولت از زندیه به قاجاریه سپرده شد. آقا محمدخان قاجار تهران را که در اصل محل ییلاق اصفهان محسوب می‌شد به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد.

سبزه میدان بازار تهران

با ورود قوم قجر به تهران نام‌ونشان سبزه میدان تغییرکرد و قاجاریان آن را تخته‌پل نامیدند. همچنین تاریخ نشان می‌دهد که این میدان یکی از اولین میادین آن روز تهران به شمار می‌آمد و تا زمان صدارت صدراعظم نامدار ایران زمین، میرزا تقی خان امیرکبیر تغییر چندانی به چشم خود ندید. 

در دوران امیرکبیر به دستور وی و اقدامات وزیر عدلیه آن روز ایران، یعنی حاج علی خان مقدم مراغه‌ای ملقب به حاجب‌الدوله بساط کشت‌وکار سبزی از سبزه میدان جمع شد و اینجا به تفرجگاه تغییر کاربری داد. البته مرحوم امیرکبیر دستور دیگری هم صادرکرد و آن توقف اعدام مجرمان در این میدان بود. به این ترتیب اجرای حکم اعدام مجرمین به میدان اعدام قدیم یا محمدیه فعلی منتقل شد.

اما ارزشمندترین میراثی که از آن زمان تا کنون به یادگار مانده‌ است اقامه عزای سیدالشهدا در سبزه میدان تهران است. بازاریان از عهد قاجار تا امروز هرسال در دهه اول محرم با شور و حرارت در این میدان عزاداری می‌‌کنند و هرساله جلوه‌های نابی از  فرهنگ شیعی را به نمایش می‌گذارند.

سبزه میدان بازار تهران

سبزه میدان بازار تهران

دست روزگار چهره سبزه میدان را تغییر داد

در دوران فتحعلی شاه قاجار بود که به دستور وی بخش تجاری سبزه میدان رونقی بیش‌ازپیش پیدا کرد. در نتیجه همین دستور بود که بازاریان و کسبه در این میدان مستقر شدند و این مکان به نقطه ثقل تهران تبدیل‌ شد. در نهایت با برکنار شدن سلسله قاجاریه، پهلوی اول دستور داد تا باغچه‌هایی در وسط میدان ساخته‌شود که امروزه آثاری از آن‌ها باقی نمانده.

سبزه میدان بازار تهران

با مراجعه به کتب و نوشته‌های محمد حسن خان مقدم مراغه‌ای ملقب به اعتماد السلطنه متوجه می‌شویم که سبزه میدان تهران در گذشته درختانی بلند قامت و آب‌نماهای زیبا و مغازه‌های قدیمی داشته است. با دقیق‌ترشدن در جزئیات مشخص می‌شود که در میانه میدان حوضی با کاشی‌کاری سبز رنگ و درختان نارون و چنار قرار داشتند. اما امروزه آن حوض و آب‌نمای زیبای قدیمی به میدانی با چهارگوش سنگی تغییر کرده‌ است و مغازه‌های قدیمی به مغازه‌های نوساز تبدیل شده‌اند.

در واقع در سال ۱۲۸۶ هجری قمری همزمان با دستور امیرکبیر و تغییرات انجام شده توسط حاجب الدوله این میدان یک دروازه و دو طبقه بنا در چهار طرف خود داشت. اولین عطاری‌های تهران که پیش از مدشدن مصرف داروهای امروزی به‌کار دوافروشی در پایتخت ایران مشغول بودند در طبقات پایین مغازه‌های این میدان قرار داشتند. در کنار عطاری‌ها بساط خرده‌فروشی‌ها هم پهن بود. تجار و بازاریان هم در طبقات بالا مستقر بودند.

سبزه میدان بازار تهران

 

سبزه میدان از میدان‌های مهم و در واقع میدان اصلی دارالخلافه تهران در دوره قاجار بود که در محله بازار تهران و خیابان ۱۵ خرداد کنونی واقع شده است و در مقاطع مختلف زمانی در دهه‌های گذشته از جمله در دوران صدارت امیرکبیر، تغییراتی اساسی در بافت آن ایجاد شد.

سبزه میدان تهران در مجاورت بازار تهران قرار دارد و ورودی اصلی بازار در آن واقع شده است. برخی از دیدنی‌ های تهران نیز در نزدیکی سبزه میدان جای گرفته‌اند، از جمله کاخ گلستان. این میدان پرتردد، امروزه محل فروش کالاهای متنوعی است؛ از خوراکی گرفته تا لوازم دکوری. در گشت‌وگذاری کوتاه در سبزه میدان تهران با کجارو همراه باشید.

معرفی سبزه میدان تهران

سبزه میدان یکی از پر رفت‌و‌آمدترین میدان‌های تهران است. این مکان در دوران زندیه و قاجار محل کاشت سبزی برای مردم تهران بود و به همین دلیل به این نام شهرت دارد. امروزه سبزه میدان به‌دلیل مجاورت با بازار تهران و جای دادن ورودی اصلی بازار در خود، بسیار شلوغ و پر هیاهو است. در اطراف این میدان انواع کالا، از خشکبار، فرش، لوازم دکوراسیون داخلی خانه، غذاهای سنتی و فست‌فود گرفته تا طلا و جواهر، به فروش می‌رسد.

فروش خوراکی در سبزه میدان تهرانفروش خشکبار در سبزه میدان تهرانسبزه میدان تهرانچلو کباب شمشیری در سبزه میدان تهران

دیدنی‌های سبزه میدان تهران

بسیاری از ساختمان‌های اطراف سبزه میدان مانند بانک ملی ایران (شعبه بازار)، کاخ گلستان و ورودی بازار کفاش‌ها از آثار تاریخی و معماری ارزشمند و دیدنی های پایتخت هستند. همچنین اغذیه فروشی‌های معروفی مانند کبابی نایب، مسلم و شمشیری که از تهران قدیم به‌جای مانده‌اند، همه‌روزه میزبان مراجعه‌‌کنندگان و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

سبزه میدان تهران کجاست؟

سبزه میدان در خیابان پانزده خرداد و نرسیده به خیابان ناصر خسرو قرار دارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 134798

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر