اردیبهشت دیوانه در راه است! هشدار 60 ساعته برای 15 استان ایران

هوای اردیبهشت هوای بی قراری است، پیش بینی ناپذیر و دیوانه! آقتاب تندش در چند دقیقه جایش را به ابر و باران می دهد و توفان و بارانی که می آید و پس از همه این بی تابی ها آسمان جایش را دوباره به آفتاب همیشگی می دهد،

اردیبهشت دیوانه در راه است! هشدار 60 ساعته برای 15 استان ایران

هوای اردیبهشت هوای بی قراری است، پیش بینی ناپذیر و دیوانه! آقتاب تندش در چند دقیقه جایش را به ابر و باران می دهد و توفان و بارانی که می آید و پس از همه این بی تابی ها آسمان جایش را دوباره به آفتاب همیشگی می دهد،

از روز دوشنبه با ورود یک موج بارشی جدید به کشور شاهد بارش‌های رگباری خواهیم بود که گسترده‌تر و شدید‌تر خواهد بود. برای امروز و فردا در بسیاری از نقاط کشور توده‌های تندری و وقوع بارندگی پیش‌بینی شده است. شدت و تمرکز اصلی بارش‌ها در استان‌های مرکزی و همچنین حاشیه زاگرس خواهد بود، چرا که توده‌های تندری بیشتر و قدرتمند تری در این نقاط تشکیل خواهد شد.

هشدار هواشناسی برای ۱۵ استان کشور صادر شد. سه استان در موقعیت نارنجی هواشناسی هستند.

سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور تا پنجشنبه خبر داد و نسبت به آب‌گرفتگی، سیلاب و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار صادر کرد.پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز، یکشنبه، و فردا در برخی مناطق استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز، برخی مناطق شرق و جنوب شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

روز سه‌شنبه دامنه بارش‌ها علاوه بر مناطق ذکرشده شمال شرق کشور را در بر می‌گیرد. چهارشنبه بارش‌ها در شمال غرب و غرب پایان می‌یابد، اما در سایر مناطق ذکرشده، سیستان و بلوچستان و برخی مناطق هرمزگان ادامه خواهد داشت.سامانه بارشی روز پنجشنبه در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور فعال است. روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما روی می‌دهد، در این مدت دریای خزر نیز مواج می‌شود.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع موج

نوع مخاطره: وزش باد با بیشینه سرعت ۲۴ نات و بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین ۱ تا ۱/۵ متر (تأکید بر مناطق دور از ساحل)

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس.دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ و سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۴: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و نواحی غربی دریای عمان.چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۵: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و تنگه هرمز و نواحی غربی دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد‌های دریایی شناور‌های سبک، احتمال اختلال در تردد شناور‌های مسافربری، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی.

توصیه: اجتناب از تردد‌های دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی به‌همراه ناپایداری‌های همرفتی محلی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، تگرگ و صاعقه

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۳: آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، یزد، کرمان، هرمزگان، سمنان، قم، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، فارس و خراسان رضوی.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۴: آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، شمال کردستان، تهران، البرز، قزوین، قم، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، نیمه شمالی فارس، کرمان، شرق و شمال شرق خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۵: مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، دامنه و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و گلستان، اصفهان، یزد، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان.

اثر مخاطره: آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه: عدم انجام محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، عدم انجام آبیاری مزارع به‌دلیل وقوع بارندگی و جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع، زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، حفاظت از مزارع صیفی‌جات، کنترل دما و رطوبت انبار‌ها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام کاهش دما و بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها، پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها جهت جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخر‌ها با توجه به وقوع روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عدم کوددهی به استخر‌های پرورش ماهی گرم‌آبی و کاهش غذادهی به‌میزان نصف نرمال به‌دلیل ابرناکی، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‌، عایق‌بندی و محافظت از کندو‌ها در مقابل بارش، عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی به‌روی مزارع، احتیاط کلیه کشاورزان و دامداران با توجه به شرایط بارندگی پیشِ‌رو.

ایران از امروز بارانی می‌شود | بارش‌ها در این استان‌ها شدیدتر است | باران اردیبهشتی به تهران هم می‌رسد؟

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: روز  چهارشنبه بارش در شمال غرب و غرب پایان می یابد، اما در سایر مناطق ذکر شده و در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط هرمزگان بارش تداوم دارد.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از ۳ اردیبهشت سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود و بسیاری از مناطق کشور تا پایان هفته بارانی خواهد بود.

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه موج جدید بارشی از فردا سوم اردیبهشت ماه وارد کشور می شود، گفت: فردا دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی افزود: این وضعیت جوی همچنین در برخی نقاط شرق و جنوب شرق استان‌های واقع در دامنه های شمالی و جنوبی البرز مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

او با بیان اینکه  سه‌شنبه دامنه بارش‌ها علاوه بر مناطق ذکر شده، شمال شرق کشور را نیز در بر می‌گیرد افزود:  روزهای دوشنبه و سه شنبه در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما رخ خواهد داد. دریای خزر نیز در این مدت مواج است.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: روز  چهارشنبه بارش در شمال غرب و غرب پایان می یابد، اما در سایر مناطق ذکر شده و در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط هرمزگان بارش تداوم دارد.وی افزود: سامانه بارشی روز پنجشنبه در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور فعال است.

هشدار هواشناسی تهران | مدیریت بحران تهران آماده‌باش داد

هشدار هواشناسی تهران برای فردا دوشنبه | مدیریت بحران تهران آماده‌باش داد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر صدور هشدار نارنجی و تشدید سامانه بارشی برای سوم و چهارم اردیبهشت ماه گفت: مدیریت بحران در حال آماده‌باش است.

 حامد یزدی مهر عصر یکشنبه از صدور هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر تشدید فعالیت سامانه بارشی با تاکید بر هشدار سطح زرد صادر شده طی روز گذشته(شنبه) خبر داد و اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی این سامانه از عصر روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه در خصوص احتمال سیلابی شدن رودخانه ها در شهرستان های، فیروزکوه، دماوند، شمیرانات، شمال تهران، پردیس و امامزاده داوود نیز هشدار داد.

یزدی مهر با بیان اینکه منطقه اثر مخاطرات احتمالی در سراسر استان تهران به ویژه نیمه شمالی و غربی پیش بینی شده گفت: به همه شهروندان به خصوص ساکنان نیمه شمالی و غربی استان در خصوص جاری شدن روان آب و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل ها هشدار می دهیم که از تردد و توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه ها اکیداً خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران افزود: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال رخداد صاعقه و بارش تگرگ گاهی وزش باد خیلی شدید به ویژه در نیمه جنوبی، نواحی غربی و ارتفاعات از مردم عزیز می خواهیم از فعالیت‌های کوه نوردی به ویژه صعود به قله‌ها پرهیز کنند.

وی در ادامه بر عدم پرواز با گلایدر و هواپیماهای سبک نیز تاکید و بیان کرد: با توجه به پیش بینی وزش باد، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و تجهیزات موجود در نقاط مرتفع، مانند برج‌ها و دکل‌ها وجود دارد و در این خصوص ضروری است که متولیان نسبت به استحکام و ایمنی این موارد تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

یزدی مهر به احتمال لغزندگی و کاهش دید جاده‌ها و محدودیت دید به ویژه در گردنه‌های کوهستانی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال بارش برف و کولاک امکان لغزش سنگ از ارتفاعات و ریزش بهمن از قله‌ها وجود دارد، توصیه اکید مدیریت بحران در این خصوص، احتیاط در تردد خودروها به ویژه در مسیرهای کوهستانی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر ضرورت پاک سازی دهانه پل، ها لایروبی کانال‌ها و آب روها نیز تاکید و اظهار کرد: با صدور هشدار نارنجی مدیریت بحران به حالت آماده باش کامل در آمده این هشدار به تمام دستگاه های اجرایی و امدادی برای کسب آمادگی های لازم ابلاغ شده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 134471

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر