عید فطر 1403 چه روزی و چند شنبه تعطیلات فطر است؟

هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین حلول ماه شوال، گروه‌های رصدی از سرتاسر کشور و از جمله اصفهان برای رصد هلال ماه نو اعزام می‌شوند.

عید فطر 1403 چه روزی و چند شنبه تعطیلات فطر است؟

هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین حلول ماه شوال، گروه‌های رصدی از سرتاسر کشور و از جمله اصفهان برای رصد هلال ماه نو اعزام می‌شوند.

عید فطر چه روزی است؟

از مهم‌ترین عید‌های مسلمانان است که در آخر ماه رمضان و با رؤیت هلال ماه شوال جشن گرفته می‌شود. اولین روز از ماه شوال که در روایات اسلامی روز جایزه‌های خدا، روز پاداش نیکوکاران و روز آمرزش گناهان معرفی شده است. از امام علی (ع) نقل شده، (عید فطر عید کسی است که خداوند روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است).

در روایت دیگری منقول از امام رضا (ع)، گفته شده که (روز فطر عید قرار داده شده تا مسلمانان در آن روز گرد هم آیند و خداوند را برای نعمت‌هایی که به آنان داده ستایش کنند، و از همین رو تکبیر در نماز آن بیش از روز‌های دیگر قرار داده شده است). در این روز بر مسلمانان روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره واجب است.

عید فطر چندمین روز فروردین ۱۴۰۳ است؟

با توجه به اینکه امسال شروع اولین ماه رمضان مصادف با روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است، بنابراین تاریخ عید فطر امسال نیز به شرح زیر است:تاریخ عید سعید فطر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.تاریخ عید سعید فطر در تقویم قمری سال ۱۴۴۵ برابر با اول شوال است.تاریخ عید سعید فطر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ آوریل است

تاریخ عید سعید فطر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.عید فطر امسال با توجه به تعطیل بودن روز بعد از عید در روز پنج شنبه و نیز جمعه سه روزه است 

تقویم فروردین ۱۴۰۳

.

تاریخ عید فطر 1403چه روزی است؟

رصد هلال تنها قمر زمین، در ایران نیز همانند همه کشورها نیز به عنوان یک فعالیت علمی در تمامی سال، مورد توجه است اما در کشورهای مسلمان این رصد در آغاز و پایان ماه مبارک و معنوی رمضان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

امسال با توجه به تقویم، ماه مبارک رمضان 30 روزه خواهد بود و البته این موضوع با پیش‌بینی‌های نجومی و علمی نیز سازگار است.

تاریخ عید فطر

در ارتباط با شرایط و ویژگی‌های هلال ماه شوال، رصد ماه نو، دلایلی که موجب 30روزه شدن این ماه شده است و امکان ۲۹ یا ۳۰ روزه شدن دو ماه متوالی با عمران مرادی پژوهشگر و مدرس مرکز نجوم ادیب به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 به طور کلی ویژگی‌های مناسب برای رصد هلال ماه نو چیست؟

رصد مناسب هلال ماه به پارامترهای مختلفی مانند فاصله ماه تا خورشید، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید و طول کمان، ضخامت هلال ماه، ارتفاع ماه از افق و مدت مکث ماه پس از خورشید در آسمان بستگی دارد و در صورت کمرنگ بودن هر یک از این ویژگی‌ها امکان رؤیت هلال ماه نو سخت می‌شود.

*هر ماه نو از دیدگاه علمی چه زمانی طلوع می‌کند؟

ماه نو در علم نجوم زمانی متولد می‌شود که نه در واقعیت بلکه به لحاظ ظاهری و مطابق آنچه تصور می‌کنیم، ماه در راستای خورشید و بسیار نزدیک به آن قرار بگیرد که این حالت را در اصطلاح «مقارنه» می‌گویند.

در این حالت ماه با چشم ظاهری قابل مشاهده نیست چراکه به اندازه‌ای به خورشید نزدیک است که با خورشید طلوع و ممکن است همزمان با با آن نیز غروب کند و نور زیاد خورشید از مشاهده آن جلوگیری می‌کند.

از این پس (بعد از تولد ماه نو) سن این تنها قمر زمین افزایش پیدا می‌کند و چون ماه به دور زمین نیز گردش می‌کند به تدریج، با افزایش سن به لحاظ ظاهری از خورشید فاصله می‌گیرد.

*فاصله ماه تا خورشید در رؤیت هلال ماه چه تأثیری دارد و این پارامتر برای ماه شوال امسال چگونه است؟

طبیعی است هر چه فاصله ماه و خورشید بیشتر باشد، رؤیت هلال ماه نو آسان‌تر خواهد بود؛ در واقع از لحظه تولد ماه نو تا زمانی که خورشید می‌خواهد غروب کند اگر ماه به اندازه کافی از خورشید جدا شده باشد، به دلیل آنکه زمان غروب خورشید سریع‌تر از این قمر است؛ امکان رصد ماه در بالای افق وجود دارد.

حال هرچه فاصله ماه و خورشید از هم بیشتر باشد، مدت زمانی که ماه در افق باقی می‌ماند (مدت مکث ماه) بیشتر می‌شود؛ در چنین حالتی خورشید بیش از پیش زیر افق پنهان شده و نور آن به میزان بیشتری محو می‌شود و بدین ترتیب شرایط رؤیت پذیری ماه بهتر می‌شود.

بدین ترتیب در افق غرب آسمان می‌توان به دنبال هلال ماه گشت و اگر مدت مکث ماه زیاد باشد، مدت زمانی خوبی نیز برای رصد ماه نیز وجود دارد.

*ماه نو قمری در کدام سمت افق قابل مشاهده است و از طلوع تا غروب ماه چه اتفاقاتی در آسمان زیبای دنیا ما رخ می‌دهد؟

همیشه اولین ماه قمری را در سمت غرب آسمان یعنی جایی که خورشید غروب می‌کند می‌توان دید و از این زمان به بعد فاصله ماه و خورشید افزایش می‌یابد؛ اگر دقت کنید به تدریج در شب‌های دوم و سوم هر ماه قمری، هلال ماه مدت زمان بیشتری در آسمان قابل مشاهده است تا اینکه در شب هفتم، ماه نصفه را درست در زمانی که خورشید غروب می‌کند بالای سر خود می‌بینیم و این بدان معناست که ۹۰ درجه میان ماه و خورشید فاصله فاصله افتاده است.

پس از آن در زمان طلوع هلال ماه چهاردهم که قرص کامل ماه قابل مشاهده است، ماه و خورشید در دو سوی آسمان قرار می‌گیرند و به حداکثر فاصله رسیده‌اند به نوعی که از یک سمت ماه غروب و از سوی دیگر آسمان طلوع می‌کند.

از این شب به بعد بازهم ماه به خورشید نزدیک می‌شود و هلال ماه بار دیگر شروع به کوچک شدن می‌کند تا شب بیست و یکم که نصف می‌شود و آخرین هلال ماه قمری را در سمت شرق آسمان پیش از طلوع خورشید می‌توان دید.

از اینجا به بعد ماه به اندازه‌ای بار دیگر به خورشید نزدیک می‌شود که در حالت مقارنه قرار گرفته و ماه نویی متولد می‌شود که حلول ماه قمری جدید را در پی دارد.

عید فطر 

. به همین دلیل به گزارش‌ها اکتفا شد و اعلام اول ماه صورت گرفت.

۱۴۰۳؛ عید فطر امسال کیه؟

عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است که روز اول ماه شوال و پایان یک ماه روزه‌داری ماه رمضان است.

این روز در بیشتر کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. با توجه به نزدیک بودن ماه رمضان ماه مهمانی خدا در این بخش به سوال بسیاری از کاربران نمناک درباره تاریخ عید فطر 1402 پاسخ گفته ایم.

تاریخ عید فطر ۱۴۰۳

تاریخ عید سعید فطر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.

عید فطر ۱۴۰۲ تعطیل است؟

در تقویم ایران به مناسبت عید فطر دور روز تعطل اعلام می‌شود، پس هم بیست دوم و سوم  اردیبهشت 1403 (چهارشنبه و پنجشنبه) تعطیل رسمی است.عید فطر امسال با توجه به تعطیل بودن روز بعد از عید در روز پنج شنبه و نیز جمعه سه روزه است 

تاریخ شمسی، میلادی و قمری عید فطر ۱۴۰۲

تاریخ عید سعید فطر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی

تاریخ عید سعید فطر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ آوریل است

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری چه روزی است؟

تاریخ عید سعید فطر در تقویم قمری سال ۱۴۴۵ برابر با اول شوال است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 131832

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر