اسکناس نایاب شد | چرا عابربانک‌ها پول نقد نمی‌دهند؟ سقف برداشت پول چقدر شد؟

در حالی کمتر از 5 روز به عید نوروز و فرارسیدن تعطیلات سال نو مانده است که اغلب خودپردازهای بانک های مختلف خالی از پول نقد است.

اسکناس نایاب شد | چرا عابربانک‌ها پول نقد نمی‌دهند؟ سقف برداشت پول چقدر شد؟

هر سال در تعطیلات نوروز، سقف برداشت پول نقد از عابربانک‌ها افزایش پیدا می‌کرد اما امسال هم سقف برداشت پول افزایش پیدا نکرده و هم گویا عابربانک‌ها پول نقد نداشتند. در هفته‌های اخیر بسیاری از مردم از اینکه خودپردازها پول نقد در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند شکایت داشتند

در سال‌های گذشته بانک مرکزی اعلام می‌کرد سقف برداشت پول از خودپردازها از ۲۰۰ به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. اما امسال چنین مجوزی به بانک‌ها داده نشد.اما تنها مشکل مردم ، زیاد نشدن سقف برداشت پول نقد نبود. بسیاری از عابربانک‌ها در روزهای پایانی سال و همچنین  این روزها این است که هیچ پول نقدی نداشتند. آن هم در روزهایی که بر اساس گزارش بانک مرکزی، تراکنش‌های مالی رکورد زده است.

چرا عابر بانک‌ها پول نقد ندارند؟

کمبود و نبود پول نقد در دستگاه‌های عابربانک‌ آن هم در آستانه تعطیلی چند روزه، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. برخی از مردم می‌گویند به چندین عابربانک مراجعه کرده‌اند اما نتوانسته‌اند پول نقد بردارند. برخی دیگر معتقدند با توجه به افزایش پرداخت‌های اینترنتی و وجود دستگاه کارتخوان در تمام فروشگاه‌ها نیازی به افزایش سقف برداشت و وجود پول نقد در دستگاه‌های ATM نیست.اما برخی معتقدند مردم مجبور به برداشت پول نقد هستند. چون با توجه قانون مالیاتی جدید دستگاه‌های کارتخوان، بسیاری از فروشندگان از مردم پول نقد طلب می‌کنند و مردم مجبور به پرداخت نقدی هستند.

این مساله در روزهای پایانی سال که تقاضا برای اسکناس نو به لحاظ جنبه نوستالژیک رسم عیدی دادن، بالا رفته بود، به شدت خودنمایی می‌کرد.

در روزهای اخیر شهروندان با کمبود پول نقد در خودپردازهای بانک های مختلف مواجه شدند و به همین دلیل مجبور هستند در جستجوی بانک هایی باشند که بتوانند از خودپردازهای آنها استفاده کنند. این مسئله آن هم در آستانه تعطیلات مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده و حتی با مراجعه به چندین عابربانک موفق به اخذ پول نقد نمی شوند.

برخی شعب بانک ها می گویند: پول نداریم و هنوز به دست ما نرسیده است. برنامه خودپردازهای بانک های کشور تحت کنترل بانک مرکزی است و دلیل خالی بودن عابربانک ها این است که پول نقد به موقع از سوی بانک مرکزی تزریق نشده است.

گفتنی است، سال گذشته نیز در آستانه ایام نوروز مهمترین مشکل مردم عدم پول نقد در عابربانک‌ ها و خودپردازها بود که دلیل آن نیز از سوی بانک مرکزی رکورد تراکنش‌ های مالی در آن روزها اعلام شد.

سقف برداشت پول از عابربانک ها هنوز افزایش نیافته است

از سوی دیگر هنوز خبری درخصوص افزایش سقف برداشت از عابربانک ها در ایام نوروز، طبق سنوات قبل، از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است.

نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز بانک مرکزی اعلام کرد که از 20 اسفند تا 17 فروردین تمامی بانک‌ ها مجاز هستند سقف برداشت پول از خودپردازها را از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش دهند، اما امسال هنوز خبری از سوی بانک مرکزی مبنی بر افزایش سقف برداشت از عابربانک ها اعلام نشده است.

البته قابل ذکر است که به دلیل مقررات مالیاتی و رصد و پیگیری تراکنش های اصناف مختلف خصوصا پزشکان، طلافروشان، وکلا، فروشگاه های بخش خصوصی سطح شهر و ... و اجبار مردم برای پرداخت پول نقد از سوی آنها برای خرید یا خدمات، تقاضا و مصرف پول را افزایش داده است. برای مثال برخی پزشکان خصوصا جراحان زیبایی مردم را مجبور به پرداخت مبالغی بین 30 تا 100 میلیون تومان به صورت نقد می کنند و از چند روز قبل از مراجعه مردم آنها را راهی بانک ها برای گرفتن پول نقد می کنند و بعضا شنیده شده است که برخی از پزشکان حتی دستمزد خود را به صورت سکه طلا و یا ارز خارجی مطالبه می کنند و از دستگاه پوز استفاده نمی کنند تا از پرداخت مالیات فرار کنند که این مشکل مردم را با معضلات مختلف روبرو کرده است.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 130244

ارسال نظر