چرا دلار در بازار بی‌جان شد؟

سقوط دلار؛ خریداران سود کردند؟

قیمت دلار در آخرین معامله روز یکشنبه با ۱۲۰۰ تومان کاهش نسبت به اولین روز هفته بسته شد. افت قیمت، اسکناس آمریکایی را به کریدور ۵۰ هزار تومانی برگرداند و این بیشترین مقدار کاهش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر است. در دومین روز هفته، دلار در سقف کریدور پنجم به کار خود پایان داد.

سقوط دلار؛ خریداران سود کردند؟

قیمت دلار روز یکشنبه به کریدور ۵۰ هزار تومانی سقوط کرد. معامله‌گران معتقدند این برگشت قیمت، فشار سیاست‌گذار بوده، تا دلار در کف قیمت، سال ۱۴۰۲ را به پایان برساند. فعالان بازار طلا معتقدند سقوط ۱۲۰۰ تومانی دلار کسی را متضرر نخواهد کرد زیرا با مفروضات اقتصادی، محدوده فعلی برای دلار ماندگار نیست.

قیمت دلار در آخرین معامله روز یکشنبه با ۱۲۰۰ تومان کاهش نسبت به اولین روز هفته بسته شد. افت قیمت، اسکناس آمریکایی را به کریدور ۵۰ هزار تومانی برگرداند و این بیشترین مقدار کاهش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر است. در دومین روز هفته، دلار در سقف کریدور پنجم به کار خود پایان داد.

گفتنی است روز یکشنبه قیمت درهم کاهش قابل توجهی داشت و همین موضوع بر رفتار دلار اثر نزولی گذاشت. بازیگران بازار ارز اثر نوسانات قیمت این اسکناس و افزایش عرضه آن را در روند نزولی دلار بالا می‌دانند.

بازارساز از دلار نوسان‌گیری کرد؟

برخی معامله‌گران در روزهای گذشته به برگشت قیمت دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی با توجه به سیاست‌ فریز ارزی بانک مرکزی اشاره کرده بودند. به اعتقاد آنها تمام تلاش سیاست‌گذار فشرده نگه داشتن فنر قیمت دلار است و این هدف تا پایان سال تداوم دارد.

فعالان بازار ارز با وجود ریزش قیمت دلار، خریداران عجول روزهای اخیر را متضرر نمی‌دانند. آنها می‌گویند روند قیمت دلار چه بازارساز بخواهد و چه نه، صعودی است و خریداران متضرر امروز برنده‌های روزهای آینده هستند.

بسیاری از معامله‌گران صعود تقاضا در روزهای اخیر را بهانه خوبی برای سیاست‌‌گذار، جهت ایجاد جو هیجانی در بازار و شکل‌گیری روند صعودی انواع ارز و نوسانگیری عنوان می‌کنند. آنها رفتار بازار ارز را در هفته‌های اخیر مشابه الگوی جهش قیمت دلار در سال‌های گذشته می‌دانند و معتقدند بخشی از کسری بودجه و تسویه حساب‌ها با این شیوه جبران شده است.

 «خبرگزاری فارس» امروز در گزارشی به «چرایی افزایش قیمت دلار در چند وقت اخیر» پرداخته و نوشت: «انتظارات تورمی عامل اصلی نوسانات افزایشی بازار ارز بوده است.» همچنین«چالش‌های ساختاری و نهادینه در اقتصاد ایران» مثل «کسری بودجه» به‌عنوان عامل دوم افزایش نرخ ارز مطرح شده است. سومین دلیلی که فارس به آن توجه کرده «تداوم تحریم و فشارهای گسترده سیاسی و اقتصادی خارجی است.» در کنار این عوامل« رشد تقاضای ارز به دلیل پایان سال و رفتار هیجانی دلیل دیگر رشد نرخ ارز بوده است.»

 از طرف دیگر؛ «روزنامه کیهان» هم امروز به «بررسی دلایل نوسانات نرخ دلار در سال جاری پرداخت.» آن‌طور که کیهان نوشته «نوسان دلار در طول امسال به یک‌چهارم مدت مشابه سال گذشته هم نرسیده است.»

«مهم‌ترین دلیل اقتصادی» افزایش نرخ دلار از نگاه این روزنامه «حاکم شدن یک‌رویه غیرعلمی است که تفاضل تورم ایران و آمریکا را مبنای افزایش قیمت دلار قرار می‌دهد است.»

 همچنین «زیاده‌خواهی برخی صادرکنندگان دولتی و خصولتی»که از رانت‌های مختلف هم برخوردار هستند با حمایت برخی افراد و جریانات درون دولت، به این افزایش‌ها دامن زده است.

 برخی «کانال‌های فضای مجازی» هم که بیشتر داخلی هستند نقش زیادی در گرانی دلار بازی کرده و می‌کنند. «افزایش تقاضای دلار در آخر سال برای مسافرت یا سایر تقاضاها و کاندیداتوری ترامپ هم دلایل دیگری است.»

« کیهان» از قول «کارشناسان» مدعی شده که «هیچ دلیل بنیادین اقتصادی برای افزایش قیمت ارز در سال جاری وجود نداشته و ندارد.» «جنگ غزه هم از ماه‌ها قبل از گرانی ارز آغاز شده و نمی‌تواند دلیل افزایش نرخ ارز باشد.»

 علاوه بر «فارس و کیهان»؛ امروز «خبرگزاری تسنیم» در گزارشی با تیتر «آغاز ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز و دلار کاهشی شد» از «ورود بازارساز و افزایش عرضه ارز در نیما خبر داد» و نوشت: «در روزهای آینده نیز این فرایند ادامه خواهد داشت.»

در همین راستا خبرهای رسیده به «خبرنگار تسنیم» بیانگر آن است که در «روز گذشته، بازارساز ۳۵۰ میلیون درهم دیگر در بازار نیما عرضه کرده که از این میزان ۳۳۰ میلیون درهم فروش رفته است. هفته قبل هم ۴۰۰ میلیون درهم در نیما عرضه شده بود که همین اقدام موجب کاهش ۵۰۰ تومانی دلار آزاد در یک روز شد.»

 همچنین اطلاعات دریافتی «تسنیم» نشان می‌دهد که« تا پایان سال حجم عرضه‌های بازارساز افزایشی خواهد بود و عطش تقاضا برای خرید ارز در ایام پایانی سال فروکش خواهد کرد.»

 با تمام این اوصاف امروز یک فیلم در فضای مجازی منتشر شد و توجه فعالان بازار از به خود جلب کرد. برخی‌ها مدعی بودند که این فیلم مربوط به صف شلوغ دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی است.

بانک مرکزی در روزهای گذشته میزان ارز مسافرتی را از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش داد. این ارز فقط به مسافران هوایی تعلق می‌گیرد.البته این امکان هم وجود دارد که مسافران معادل ارز ۱۰۰۰ یورویی را به انتخاب خود دلار دریافت کنند.

 از بازار ارز و حال و هوای آن کمی آن‌طرف‌تر برویم، امروز بازار جهانی طلا تعطیل بود. البته قیمت اونس طلا روز گذشته رشد قابل‌توجهی را ثبت کرد و به ۲۱۷۹ دلار رسید.

تتر کانال ۶۰ هزار تومانی را از دست داد

روز یکشنبه ۲۰ اسفند قیمت ارزهای مهم در بازار با روند کاهشی بازگشایی شد. درهم در دومین روز هفته با قیمت ۱۶ هزار و ۷۰ تومان بسته شد و افت ۳۰۰ تومانی داشت. علاوه بر آن، قیمت تتر  با کاهش ۸۰۰ تومانی کانال ۶۰ هزار تومانی را از دست داد و روی رقم ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار گرفت.

پوند انگلیس کاهش هزار و ۱۹۰ تومانی داشت و با رقم ۷۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. یورو  با افت هزار تومانی به کانال ۶۵ هزار تومانی برگشت و به قیمت ۶۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

منبع: اکو ایران- تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 129568

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر