آیت آلله جنتی از شورای نگهبان می رود؟ جانشین او کیست ؟

آیت الله احمد جنتی بزودی از دبیری شورای نگهبان کنار می رود

 آیت آلله جنتی از شورای نگهبان می رود؟  جانشین او کیست ؟

آیت الله احمد جنتی بزودی از دبیری شورای نگهبان کنار می رود .این خبر بصورت رسمی تایید و تکذیب نشده است.  

بر اساس اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شده،آیت الله احمد جنتی بزودی از دبیری شورای نگهبان کنار می رود 

به گزارش عرشه آنلاین براساس برخی اخبار شنیده شده ، آیت الله اعرافی مهمترین گزینه جانشینی  آیت الله احمد جنتی در دبیری شورای نگهبان است.وی سه سال پیش با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت شورای نگهبان درآمد.

ایت الله مروی ،  آیت الله سعدی از گزینه های دیگر این سمت هستند

در همین حال دیده بان ایران نوشت: بر اساس اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شده، آیت الله سید محمدرضا مدرسی مصلی(یزدی) به زودی به عنوان دبیر شورای نگهبان معرفی و جایگزین آیت‌الله جنتی در این سمت خواهد شد.

بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی،فقهای شورای نگهبان برای یک دوره شش ساله از سوی رهبر انقلاب منصوب می شوند  

آیت جنتی دربیش از دوسال گذشت از برخی از سمت های خود از جمله در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و امامت جمعه تهران استعفا داد بود .

آیت الله مدرسی یزدی کیست؟

 آیت الله سید محمدرضا مدرسی‌ مصلی (یزدی‌) در سال‌ ۱۳۳۴ هجری‌ شمسی‌ در یزد  به‌ دنیا آمد. وی در حدود 5 سالگی‌ به‌ مکتب‌ رفت‌ و تحصیلات‌ خود را آغاز کرد.

سید محمدرضا پیش‌ از ۷ سالگی‌ به‌ دبستان‌ رفت‌ و پس‌ از گذراندن دوره راهنمایی به‌ دبیرستان‌ راه‌ یافت‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ در کنار دروس‌ دبیرستان‌، برخی‌ از دروس‌ مقدمات‌ حوزه‌ را نیز فرا گرفت.

پس‌ از آن‌ درس‌ حوزه‌ را در مدرسه معروف‌ به‌ مصلی‌ آغاز کرد و دروس‌ دوره مقدمات‌ را فرا گرفت‌. در قم‌ نیز به‌ محضر استادان‌ بسیاری‌مشغول به تحصیل علوم دینی شد.. او بیشتر دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ و بخشی‌ از دروس‌ سطح‌ را در محضر پدر خود فرا گرفت. پس‌ از این که در سال‌ 1351 به‌ قم‌ آمد، مقداری‌ از شرح‌ لمعه‌ را نزد آیت الله صلواتی‌ و آیت الله سید ابوالفضل‌ موسوی‌ تبریزی‌ آموخت‌.

وی قسمتی‌ از رسایل‌ را نزد آیت الله میرمحمدی‌ و مکاسب‌ را عمدتاً نزد آیة‌ الله ستوده‌ و بیشتر کفایه‌ را نزد آیت الله سبحانی‌ فرا گرفت‌.  مدرسی یزدی دروس‌ هییت‌ و عرفان‌ را نزد آیت الله حسن‌ زاده‌ آملی‌ آموخت‌ و در دروس‌ فلسفه‌ آیت الله شهید مطهری‌ و آیت الله جوادی‌ آملی‌ شرکت‌ جست‌. آیت الله مدرس یزدی برای‌ فراگیری‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ ابتدا مدتی‌ در درس‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ کاظم‌ تبریزی‌ حضور یافت‌ و سالهای‌ متمادی‌ به‌ دروس‌ آیات‌ عظام‌ وحید خراسانی‌ و تبریزی‌ رفت‌؛ به‌ طوری‌ که‌ این‌ دو عالم‌ فرزانه‌ را می‌توان‌ استادان‌ اساسی‌ او دانست‌. آیت الله مدرسی‌ در مؤسسه‌ «در راه‌ حق‌» به‌ تدریس‌ فلسفه‌ تطبیقی‌، فلسفه‌ اخلاق‌ و علم‌ اقتصاد و نیز کتاب‌ اقتصادنا (نوشته‌ شهید صدر) اشتغال‌ دارد.

وی در زمینه‌ فلسفه‌ نیز کتاب‌های‌ بدایة‌ الحکمه‌ و شرح‌ منظومه‌ و مدتی‌ نیز در دانشکده‌های‌ مختلف‌ از جمله مؤسسه‌ باقر العلوم‌ تدریس کرده است‌. آیة‌ الله مدرسی‌ از سال‌ 1372 ابتدا تدریس‌ خارج‌ اصول‌ و چندی‌ بعد خارج‌ فقه‌ را آغاز کرده‌ که‌ تا کنون‌ یک‌ دوره‌ اصول‌ به‌ پایان‌ رسیده‌ است .

از فعالیتهای سیاسی‌ او پس‌ از انقلاب‌ می‌توان‌ به‌ عضویت‌ در کمیته‌ انقلاب اسلامی(ره‌) برای‌ رتق‌ و فتق‌ امور استان‌ لرستان‌ و نیز نظارت‌ بر انتخابات‌ خبرگان‌ در یزد اشاره‌ کرد.

مدرسی‌ یزدی‌ هم‌ اکنون‌ از فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌، عضومجلس خبرگان(دوره ششم) عضو  جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌  و عضو هیأت امنای بنیاد نخبگان است‌.

عضویت مجلس خبرگان

مدرسی یزدی نامزد انتخابات ۱۳۹۴ مجلس خبرگان بود که با قرار گیری در جایگاه ۲۵ استان تهران نتوانست انتخاب شود. محمد رضا مدرسی مصلی معروف به مدرسی یزدی در انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان (دوره پنجم) با کسب  یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۸۵ رای وارد مجلس شود. مدرسی یزدی در دوره ششم هم توانست از حوزه خراسان رضوی آرای لازم را کسب و عضو مجلس خبرگان رهبری شود. 

 آیت‌ا... جنتی از سال ۷۱ تا به امروز بر کرسی دبیری شورای نگهبان تکیه زده است. از ابتدای تشکیل شورای نگهبان تاکنون، هر سال دبیر و قائم مقام دبیر با رأی اعضای شورا انتخاب شده‌اند.در فاصله اسفند سال ۵۸ که ۶ فقیه عضو شورای نگهبان از سوی امام خمینی(ره) انتخاب شدند تا سالروز تشکیل این شورا یعنی ۲۶ تیر ۵۹، آیت‌ا... مهدوی کنی به مدت ۴ماه دبیری موقت شورای نگهبان را برعهده داشت. بعد از آن مرحوم، آیت‎ا... صافی گلپایگانی ۴ ماه دبیر موقت بود و بعد از آن تا خرداد ۶۷ مسئولیت دبیری دائم این شورا را در اختیار داشت. از میان ۴ فقیهی که مسئولیت دبیری شورای نگهبان را طی سال‌های گذشته عهده‌دار بودند، آیت‌ا... مهدوی کنی و آیت‌ا... محمدمحمدی گیلانی مرحوم شده‎اند. آیت ‎ا... جنتی و مرحوم آیت‎ا... مهدوی کنی به ترتیب بیش‌ترین و کمترین دوره حضور را در این مسئولیت داشته‌اند. آیت‌ا... مهدوی کنی در ۴۹ سالگی، آیت‌ا... صافی گلپایگانی از ۶۲ تا ۶۹ سالگی، آیت‌ا... محمد محمدی گیلانی از ۶۰ تا ۶۴ سالگی و آیت‌ا... جنتی از ۶۶ سالگی تا کنون مسئولیت دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته‌اند. بنابراین آیت‎ا... مهدوی کنی را می‎توان جوان‎ترین دبیر و آیت‎ا... جنتی را مسن‎ترین دبیر شورای نگهبان نامید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 129153

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر