اختصاصی / آیت آلله جنتی از شورای نگهبان می رود؟ | جانشین او کیست ؟

دوره‌عضویت آیت الله احمد جنتی به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان بزودی پایان می یابد

اختصاصی / آیت آلله جنتی از شورای نگهبان می رود؟ | جانشین او کیست ؟

دوره‌ عضویت آیت الله احمد جنتی به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان بزودی پایان می یابد.

یک منبع مطللع در گفت وگو با خبرنگار عرشه آنلاین پیش بینی کرده که در این دوره فردی جدید جایگزین آیت الله احمد جنتی می شود. گفته می شود این تغییر بنا به درخواست خود آیت الله جنتی صورت می گیرد. شورای نگهبان این خبر را هنوز تایید نکرده است.براساس برخی اخبار شنیده شده ، آیت الله اعرافی مهمترین گزینه جانشینی  آیت الله احمد جنتی در دبیری شورای نگهبان است.وی سه سال پیش با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت شورای نگهبان درآمد.

ایت الله مروی . آیت الله سعدی از گزینه های دیگر این سمت هستند

بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی،فقهای شورای نگهبان برای یک دوره شش ساله از سوی رهبر انقلاب منصوب می شوند .دوره فعلی عضویت آیت الله جنتی بیست و پنجم تیرماه پایان می یابد.همزمان با پایان دوره عضویت او دوره عضویت  آیت مدرسی و آیت الله شب زنده دار نیز به پایان می رسد که احتمالا عضویت انان تمدید خواهد شد.

آیت جنتی در دوسال گذشت از برخی از سمت های خود از جمله در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و امامت جمعه تهران استعفا داد بود .

 آیت‌ا... جنتی از سال ۷۱ تا به امروز بر کرسی دبیری شورای نگهبان تکیه زده است. از ابتدای تشکیل شورای نگهبان تاکنون، هر سال دبیر و قائم مقام دبیر با رأی اعضای شورا انتخاب شده‌اند.در فاصله اسفند سال ۵۸ که ۶ فقیه عضو شورای نگهبان از سوی امام خمینی(ره) انتخاب شدند تا سالروز تشکیل این شورا یعنی ۲۶ تیر ۵۹، آیت‌ا... مهدوی کنی به مدت ۴ماه دبیری موقت شورای نگهبان را برعهده داشت. بعد از آن مرحوم، آیت‎ا... صافی گلپایگانی ۴ ماه دبیر موقت بود و بعد از آن تا خرداد ۶۷ مسئولیت دبیری دائم این شورا را در اختیار داشت. از میان ۴ فقیهی که مسئولیت دبیری شورای نگهبان را طی سال‌های گذشته عهده‌دار بودند، آیت‌ا... مهدوی کنی و آیت‌ا... محمدمحمدی گیلانی مرحوم شده‎اند. آیت‎ا... جنتی و مرحوم آیت‎ا... مهدوی کنی به ترتیب بیش‌ترین و کمترین دوره حضور را در این مسئولیت داشته‌اند. آیت‌ا... مهدوی کنی در ۴۹ سالگی، آیت‌ا... صافی گلپایگانی از ۶۲ تا ۶۹ سالگی، آیت‌ا... محمد محمدی گیلانی از ۶۰ تا ۶۴ سالگی و آیت‌ا... جنتی از ۶۶ سالگی تا کنون مسئولیت دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته‌اند. بنابراین آیت‎ا... مهدوی کنی را می‎توان جوان‎ترین دبیر و آیت‎ا... جنتی را مسن‎ترین دبیر شورای نگهبان نامید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27754

ارسال نظر