بهترین نوشیدنی برای کبد چرب چیست؟

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن ماست. نقش مهمی در سم‌زدایی مواد زائد، تنظیم مواد مغذی، آنزیم‌ها و موارد دیگر دارد.

بهترین نوشیدنی برای کبد چرب چیست؟

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن ماست. نقش مهمی در سم‌زدایی مواد زائد، تنظیم مواد مغذی، آنزیم‌ها و موارد دیگر دارد. علاوه بر این، کبد مسئول ترشح شیره صفرا است که به هضم و متابولیسم کمک می‌کند. به همین دلیل است که مراقبت مناسب از کبد برای حفظ سلامت کلی مهم است. در این میان افرادی که بیماری کبد چرب دارند باید بسیار بیشتر از سایر افراد در خوردوخوراک خود دقت کنند؛ زیرا آنچه که می‌خوریم ارتباط مستقیم با کبد ما دارد. در ادامه ۷ تا از نوشیدنی‌های عالی برای این افراد را معرفی خواهیم کرد.

آب لیمو

آب لیمو یک نوشیدنی ساده اما مؤثر برای پاک‌سازی است. این به پاک‌سازی سموم از خون شما کمک می‌کند.
می‌توانید یک لیموی تازه را در آب فشار دهید یا یکی را برش بزنید و به ظرف آب خود اضافه کنید. اگر این نوشیدنی را گرم مصرف کنید، بهتر عمل می‌کند، زیرا نوشیدنی‌های سردتر می‌توانند بدن شما را شوکه کنند و گرما را از دستگاه گوارش شما بگیرند تا گرم شود.

نوشیدنی زنجبیل و لیمو

این یک نوشیدنی بسیار عالی برای افرادی است که از بیماری کبد چرب رنج می‌برند. می‌توانید همان دستور گفته‌شده در بخش قبل را تهیه کرده و به آن کمی زنجبیل هم اضافه کنید. حتی می‌توانید آن را به شکل دمنوش دم کنید. برای این کار کافی است کمی زنجبیل و برش‌هایی از لیمو را داخل یک قوری ریخته و به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.

آب گریپ‌فروت

یک مطالعه مجله جهانی گوارش نشان می‌دهد که گریپ‌فروت یکی از غذاهای مفید است. این حاوی دو آنتی‌اکسیدان اصلی است که به کاهش التهاب و محافظت از سلول‌های کبد کمک می‌کند و کبد را از آسیب نجات می‌دهد.
این ترکیبات همچنین می‌توانند تجمع چربی در کبد شما را کاهش دهند و آنزیم‌هایی که چربی‌سوزی می‌کنند را افزایش دهند. این ویژگی‌ها گریپ‌فروت را برای مبارزه با بیماری کبد چرب به یک میوه عالی تبدیل کرده است.

چای زردچوبه

چای زردچوبه یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای سم‌زدایی کبد محسوب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که زردچوبه دارای خواصی است که می‌تواند مولکول‌های اصلی التهابی را که باعث شروع، ایجاد یا بدتر شدن بیماری‌هایی مانند بیماری کبدی می‌شوند، کاهش دهد.

چای سبز

چای سبز را می‌توان برای افرادی که کبد چرب دارند جایگزین چای سیاه کرد. چای سبز در کنار این که می‌تواند با بیماری کبد چرب مقابله کند، به پاک‌سازی بدن از سموم مختلف هم کمک می‌کند. کافی است این چای را با مقداری آب جوش دم ‌کرده و نوش جان کنید.

چای بابونه

چای بابونه را به‌عنوان نوشیدنی برای آرام‌کردن اعصاب و کمک به آرام‌کردن ذهن قبل از خواب می‌شناسیم؛ اما کمتر کسی با فواید این چای برای کبد آشنایی دارد. چای بابونه دارای ماده‌ای است که به کبد اجازه می‌دهد مسیرهای سم‌زدایی را آماده کند.
علاوه بر این، این گیاه دارای خواص ضدالتهابی نیز است. این خاصیت به بدن شما کمک می‌کنند تا با مواد واسطه سم‌زدایی مقابله کند که خود برای مقابله با بیماری کبد چرب مفید است.

آب میوه عناب

 

میوه عناب که بومی آسیای جنوبی است، دارای عناصری است که به تغذیه خون کبد شما کمک می‌کند و برای چربی‌سوزی و سم‌زدایی موردنیاز است. این گیاه همچنین ذهن را آرام می‌کند و سطح استرس را کاهش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد خوابی باکیفیت داشته باشید. به نوبه خود، به عملکرد صحیح کبد شما کمک می‌کند. کبد پربار منجر به هضم نامناسب می‌شود که سپس بر طحال – پانکراس تأثیر می‌گذارد. اما در طب چینی، گیاه عناب به تقویت طحال – پانکراس کمک می‌کند. حتماً نیاز نیست که آب عناب در اختیارتان باشد. می‌توانید دمنوش عناب را جایگزین آب عناب کنید.

کلام آخر

کبد شما نقش بسیار حیاتی در حفظ سلامت و سرزندگی شما دارد. کبد اساساً مسئول تمیزکردن و فیلترکردن خون شما از دستگاه گوارش قبل از جریان‌یافتن به بقیه بدن است. همچنین داروها را متابولیزه و مواد شیمیایی را سم‌زدایی می‌کند، صفرا ترشح می‌کند که به هضم چربی و دفع مواد زائد کمک می‌کند. اینها تنها بخشی از عملکردهای متعدد آن هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که آن را در حالت بالا نگه دارید. پاک‌سازی و سم‌زدایی می‌تواند به محافظت از آن در برابر بیماری و حفظ سلامت آن کمک کند.

سؤالات متداول

بهترین نوشیدنی برای کبد چرب چیست؟

چای سبز، آب لیمو و ترکیبات حاوی این دو را می‌توان بهترین نوشیدنی‌ها برای کبد چرب دانست.

آیا می‌توان کبد چرب را فقط با نوشیدنی‌های مفید برای آن درمان کرد؟

قطعاً خیر. نوشیدنی‌های گفته شده می‌توانند روند درمان و مقابله با این بیماری را تسریع کنند یا در بهبود کلی وضعیت کبد شما مفید باشند؛ اما به‌تنهایی نمی‌توانند با این بیماری مقابله کنند. شما در کنار استفاده از این نوشیدنی‌ها باید فعالیت بدنی خود را در حد مطلوب نگه داشته و عادات غذایی خود را نیز اصلاح کنید. مراجعه به پزشک و دریافت دوز مشخص و مناسب از داروهای شیمیایی هم مهم‌ترین عامل برای کنترل و مقابله با این بیماری است.

آیا نوشیدن قهوه برای کبد چرب ضرر دارد؟

بسیاری از محققان بر این باورند که نوشیدن مقدار کم و کنترل‌شده قهوه در طول  روز نه‌تنها برای بیماری کبد چرب مضر نیست بلکه حتی می‌تواند مفید هم باشد. فقط باید دقت داشت که به‌هیچ‌عنوان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد؛ زیرا قهوه دارای کافئین زیادی است که می‌تواند عملکرد سایر اندام‌های بدن شما را با مشکل مواجه کند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 126579

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر