چند پیش‌بینی مهم اقتصاددان از قیمت دلار، جهش یا کاهش دلار؟

چند اقتصاددان پیش بینی متفاوتی را درباره قیمت دلار داشتند ؛ قیمت دلار چقدر می‌شود؟

چند  پیش‌بینی مهم اقتصاددان از قیمت دلار، جهش یا کاهش دلار؟

چند  اقتصاددان پیش بینی متفاوتی را درباره قیمت دلار داشتند ؛ قیمت دلار چقدر می‌شود؟

 محمد صادق الحسینی، اقتصاددان درباره قیمت دلار نوشت: همانطور که عرض شده بود با کاهش التهابات سیاسی، دلار در حال برگشتن به محدوده ۵۲-۵۳ هزار تومان هست. همیشه گفتم هیچ وقت به تحلیل تکنیکال اعتماد نکنید، هیچ مبنایی ندارد در علم اقتصاد، تکنیکالیست ها می گفتند دلار به بالای ۵۶ هزار تومان برود تا ۶۴ هزار تومان خواهد رفت. 

عضو اتاق بازرگانی ایران مناقشات و درگیری‌های منطقه‌ای و همچنین اتفاقات و حوادث داخلی اخیر را در نوسانات بازار ارز بسیار موثر دانست.، موسی آقایی - رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان - با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای و تاثیر آن بر افزایش قیمت ارز به ایسنا گفت: چندین اتفاق داخلی و خارجی از جمله حوادث کرمان، درگیری ایران و پاکستان و همچنین حمله آمریکا و انگلستان به یمن، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در سوریه و شلیک به پایگاه هوایی آمریکا توسط مقاومت عراق، همگی دست به دست هم داد تا بازار ارز ما دچار نوسان و افزایش قیمت شود اما به عنوان یک فعال اقتصادی امیدوارم این حوادث و تنش های داخلی و خارجی هر چه زودتر به پایان برسد تا دوباره بازار ارز مثل ماه‌های گذشته روزهای آرام و باثباتی را داشته باشد.

وی در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود بانک مرکزی در این شرایط بازار ارز را کنترل و مدیریت کرده، ادامه داد: قطعا اگر اینگونه نبود، با این سطح از نگرانی‌های سیاسی امنیتی منطقه، هم اکنون قیمت دلار بسیار بالاتر از نرخ های اخیر بود. بی تردید بانک مرکزی طبق سیاست های تثبیت و مد نظر خود می تواند همچنان به خوبی بازار ارز را مدیریت کند تا لطمه ای به اقتصاد کشور وارد نشود. 

آقائی به فضاسازی رسانه‌ای و جوسازی برای سوق دادن مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار ارز نیز گفت: بحث هجوم هیجانی و احساسی مردم به بازار ارز و تقاضاهای خُرد از سوی آنها نیز تاثیر صددرصدی و مداوم در نوسانات بازار ارز ندارد و در نهایت این بانک مرکزی است که می تواند با تکیه بر منابع ارزی و توان خود بازار را مدیریت کند. تحلیل‌ها بر این است قیمت‌های کنونی بزودی به سطح قبلی خود بازمی‌گردد. 

چرا باید امیدوار بود؟رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان خاطر نشان کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که با وجود اتفاقات و درگیری های داخلی و خارجی اخیر که در مجموع بحران سیاسی نظامی امنیتی محسوب می‌شوند، همین که قیمت ارز در همین محدوده دچار نوسان شده و مثل سالهای گذشته با افزایش قابل توجهی همراه نبوده، جای امیدواری است. در نتیجه اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد و این روند به سمت آرامش برود، بعید به نظر می رسد قیمت دلار تا پایان سال دوباره، جهش کند.

پیش از این کامران ندری اقتصاددان و استاد دانشگاه در یادداشتی نوشته بود  اگر شرایط فعلی تداوم پیدا کند و این درگیری های منطقه ای تشدید شود و ایران یک نقش سازنده در فروکش کردن این درگیری ها نداشته باشد من خیلی  به آینده نرخ ارز و شکوفایی اقتصاد خوش بین نیستم.

سعید اسلامی بیدگلی، پژوهشگر اقتصادی، نیز درباره علل افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر به «انتخاب» گفت: همانطور که شما هم مطلع هستید، افزایش نرخ ارز با اتفاقات سیاسی در منطقه خلیج فارس پیوند دارد. بنابراین آغاز ماجرا از تنش‌های منطقه شروع شده است. البته طی یکسال گذشته مرتباً کارشناسان می‌گفتند که دولت سعی می‌کند ارز را بر خلاف قواعد اقتصادی در یک سطح نگه دارد. خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که جهش ارزی به بعد از عید موکول شود اما الان شاهد آن هستیم. البته پیش‌بینی نمی‌شود که جهش ۲۰۰ درصدی مثل قبل داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: پیش‌بینی روزانه قیمت ارز از طریق متغیر‌های اقتصادی کار دشواری است. دولت این توانایی را دارد که با ارزپاشی مجدد، قیمت را کنترل کند و پیش‌بینی‌ها تا خرداد نزدیک ۷۰ تومان هم بوده است اما با این اتفاق، دولت اگر یک برنامه‌ریزی درستی داشته باشد و بخشی از افزایش قیمت را بپذیرد، تأثیرات منفی کمتری در بلندمدت می‌گذارد.

اسلامی بیدگلی درباره وضعیت قیمت دلار در اسفندماه گفت: پیش‌بینی دلار در ایران خیلی سخت است. دولت یک انتخابات را در پیش دارد و حتی حاضر است با از دست دادن ارز‌هایش قیمت را کنترل کند. دولت اگر رفتار عاقلانه‌ای داشته باشد، سعی نمی‌کند در شب عید قیمت را کاهش دهد. شاید یک کنترل صورت بگیرد اما افزایش قیمت را می‌پذیرد. به نظر من ارز در محدوده ۶۰ تا ۶۵ تومان در شب عید باقی خواهد ماند.

 

 

منبع: خبرآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125229

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر