آیا امکان نقل و انتقال سهام عدالت وجود دارد؟+ لینک و مدارک موزد نیاز

آیا امکان نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟

آیا امکان نقل و انتقال سهام عدالت وجود دارد؟+  لینک و مدارک موزد نیاز

آیا امکان نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟

برابر اطلاعیه های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی است و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده است.سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معاملاتی بازار سرمایه درماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

انتقال سهام عدالت از همان اولین روزهایی که خبر آزادسازی سهام عدالت منتشر شد، همیشه یکی از مهمترین سوالات مشمولان این سهام بوده است. انتقال سهام عدالت از جنبه‌های متفاوتی مورد سوال است. هرکدام از این جنبه‌ها با توجه به قوانین بازار سرمایه یا آیین نامه‌های موجود قابل بررسی است که در ادامه مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

انتقال سهام عدالت به شخص دیگر

در زمینه انتقال سهام عدالت از شخصی به شخص دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که بدلیل بورسی بودن سهام این شرکت‌ها تنها راه انتقال سهام بین افراد، استفاده از بازار بورس و خرید و فروش سهام در آن است. لازم به ذکر است که در حال حاضر این امکان وجود دارد که انتقال سهام عدالت با وکالت نیز انجام شود که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

انتقال سهام عدالت به فرزند

این موضوع حتی بین افراد خانواده ( مثلا از فرزندان به والدین) هم صدق می‌کند و هیچ استثنایی به جز احکام قضائی یا فوت مالک سهام و به ارث رسیدن سهام وی وجود ندارد مگر با داشتن وکالت.

وکالت سهام عدالت جهت انتقال آن

همان‌طور که گفتیم در حال حاضر امکان استفاده از وکالت نامه در بازارهای بورس و سرمایه برای انتقال یا فروش سهام وجود دارد. در صورتی که به شخصی برای انجام این امور وکالت دهید، می‌تواند با ارائه مدارک و اسناد به کارگزاری‌ها، انتقال یا خرید و فروش وکالتی انجام دهد. همچنین این اقدامات نیازمند داشتن شرایطی است که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

• افتتاح حساب در کارگزاری‌های بورس: افراد باید در یکی از شرکت‌های کارگزاری به انتخاب خودشان، حساب داشته باشند تا بتوانند برای خرید و فروش یا انتقال وکالتی سهام اقدام کنند. این افتتاح حساب نیازمند ثبت نام در سجام و احراز هویت است.

• اخذ تاییدیه: گرفتن تاییدیه از شرکت‌ سپرده گذاری مرکزی برای استفاده از سند وکالت ضروری است؛ در غیر اینصورت تخلف به حساب می‌آید. به کمک این تاییدیه وکیل قادر است از طریق شرکت‌های کارگزاری برای انتقال سهام عدالت یا فروش اوراق بهادار موکل خود اقدام کند.

مدارک مورد نیاز برای وکالت سهام عدالت و معاملات وکالتی سهام

o سند وکالتنامه

o شناسنامه و کارت ملی وکیل و موکل

o سند اوراق بهادار موضوع وکالت

o تاییدیه

همچنین دانستن چند نکته در خصوص معاملات وکالتی الزامی است که برای شما شرح می‌دهیم:

• بین وکیل و موکل نباید حساب مشترکی وجود داشته باشد.

• وکیل تنها می‌تواند تا مدت ۶ ماه از تاییدیه استفاده کند. در غیر اینصورت باید تاییدیه جدید گرفته شود.

• خرید و فروش با سند وکالت برای مشتریان توسط شرکت‌های کارگزاری ممنوع است.

• مبلغی که از فروش اوراق بهادار به دست می‌آید باید به حساب وکیل یا موکل واریز شود. همچنین در صورتی این مبلغ به حساب وکیل واریز می‌شود که این اختیار، یعنی دریافت ثمن معامله به او داده شده و در سند وکالت قید شده باشد.

انتقال سهام عدالت به کد بورسی

در حال حاضر برای تمام افرادی که مشمول سهام عدالت بوده‌اند، کد بورسی صادر شده است و افرادی که سهام عدالت خود را به صورت مستقیم آزاد سازی کرده‌اند می‌توانند سهام عدالت خود را به روش ارائه شده در مقاله “ارزش سهام عدالت شما چقدر است” ببینند و ارزش آن را بررسی کنند.

برای انتقال سهام عدالت به بورس باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا به سایت www.samanese.ir مراجعه کرده و پس از آن یکی از روش‌های مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کنید. در صورتی که آزادسازی را برای سهام خود انجام داده باشید باید روش مستقیم را انتخاب کنید و پس از آن برای فروش سهام اقدام کنید. توجه داشته باشید که اکنون برای فروش سهام نیاز به آزادسازی نیست.

سپس باید در سایت سجام  www.sejam.ir ثبت نام کنید. هنگام ثبت نام در سجام موارد زیر را در نظر بگیرید:

• شماره تلفن همراه باید حتما به نام فرد باشد. در غیر این صورت سایت شما را مبلغ پنج تومان جریمه خواهد کرد و پس از آن باید برای وارد کردن شماره جدید خود اقدام کنید.

• کد ملی خود را به درستی وارد کنید. زیرا پس از پرداخت امکان تغییر کد ملی وجود نخواهد داشت.

• شماره شبا، کد شعبه و آدرس شعبه را نیز به همراه داشته باشید. همچنین شماره شبا باید حتما به نام فرد باشد. بدین معنا که حتی برای افرادی هم که به سن قانونی نرسیده‌اند، شماره شبا باید به نام خودشان باشد.

• شماره شبایی را وارد کنید که می‌خواهید سود سهام و دیگر مبالغ به آن واریز شود.

در این مرحله باید در سایت یک کارگزاری مانند فارابی، گنجینه سپهر، صبا تامین و یا دنیای نوین ثبت نام کنید. زیرا انتقال سهام عدالت یا فروش آن تنها از طریق کارگزاری‌ها امکان پذیر است. برای ثبت نام در کارگزاری در هر یک از این کارگزاری‌های نام برده، به سایت سیگنال مراجعه کنید.

بعد از ثبت، طی ۲۴ ساعت آینده کد پیگیری سجام برایتان ارسال می‌شود.

پس از دریافت کد پیگیری سجام باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. با مراجعه به این دفاتر و ارائه مدارک شناسایی و کد پیگیری سجام، احراز هویت برای کارگزاری انجام می‌شود.

پس از اتمام این مراحل می‌توانید وارد پنل خود شوید.ممکن است هنگامی که وارد پنل خود می‌شوید کلمه کاربر مهمان را مشاهده کنید؛ اما نگران نباشید. اگر ثبت نام و احراز هویت شما به درستی صورت گرفته باشد پنل شما در مدت ۳ تا ۷ روز به همراه نام، نام خانوادگی و کد بورسی فعال خواهد شد.

انتقال سهام عدالت به کارگزاری

در زمینه فروش سهام عدالت بعضی از مشمولان این سوال را می‌پرسند که آیا برای فروش سهام عدالت باید سهام خود را به کارگزاری فروشنده منتقل کنیم یا خود کارگزاری این کار را می‌کند؟ توجه کنید که برای فروش سهام عدالت نیازی به منتقل کردن آن ندارید و خود کارگزاری‌ها با توجه به کد بورسی شما، بعد از ثبت درخواست فروش؛ سهام مورد نظر شما را از کد بورسیتان برداشت و برای شما می‌فروشند.

سهام عدالت فوت شدگان

انتقال سهام عدالت از پدر به فرزند و به طور کلی والدین به فرزندان ممکن نیست مگر در صورت فوت آن‌ها یا همان‌طور گفتیم با داشتن وکالت. بدین ترتیب بعد از فوت شخص و دفن وی، وراث می‌توانند دادخواست انحصار وراثت را به شورای حل اختلاف اخرین شهر و محله‌ای که متوفی در آن ساکن بوده است، ارائه دهند. گفتنی است که در حال حاضر این دادخواست به صورت الکترونیک نیز ثبت می‌شود.

وند انحصار وراثت برای سهام عدالت مثل سایر دارایی‌های افراد انجام می‌شود و وراث باید بعد از تهیه صورت انحصار وراثت برای ثبت آن و دریافت سهام خودشان اقدام کنند. این خدمات در گذشته توسط دفاتر پیشخوان انجام می‌شده اما با شروع فرآیند آزادسازی سهام عدالت، موقتا انجام انحصار وراثت این سهام متوقف شده و با توجه به اخبار منتشر شده تا پایان مهلت انتخاب روش مدیریت، این امکان برای وراث برقرار نخواهد شد. براساس گفته‌های مسئولین انحصار وراثت این سهام کمی بعد از پایان مهلت انتخاب روش مدیریت و به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

در صورتی که وراث پس از صدور گواهی انحصار وراثت با یکدیگر تفاهم داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، نسبت به سهم الارث خود از سهام متوفی اقدام کنند. چنانچه وراث با یکدیگر اختلاف داشته باشند، دادخواست انحصار وراثت باید قبل از شرکت سپرده گذاری به دادگاه ارائه شود.

طریقه انتقال سهام عدالت متوفی به وراث

همانطور که گفتیم انتقال سهام متوفی از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سازمان سمات)انجام می‌گیرد که باید مراحل زیر انجام شود:

• تنظیم جلسه میان سهامداران شرکت مورد نظر و وراث جهت انتقال سهام متوفی و انجام اقدامات لازم و گرفتن گواهی نقل و انتقال

• مراجعه وراث به اداره مالیات پس از تقسیم سهام متوفی

• مراجعه نماینده ورثه (یک نفر از میان وراث به نمایندگی از سایرین انتخاب می‌شود) به شرکت سهام متوفی و ارائه اسناد و مدارک متوفی و وراث برای تقسیم سهام

• ارسال مدارک مورد نظر به شرکت سپرده گذاری مرکزی پس از بررسی‌های لازم شرکت

در ادامه این مراحل چنانچه مدارک مذکور پس از بررسی‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی ایرادی نداشته باشد، نتیجه توسط پیامک به اطلاع نماینده ورثه خواهد رسید. در غیر اینصورت باید نقص مدارک برطرف شود. در صورت تقسیم دارایی بین وراث، می‌توانند اوراق سهام به نام خود را از سایتddn.csdiran.ir دریافت کنند.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125056

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر