قیمت دلار امروز ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ / دلار راه رفته را برگشت

دلار برگشت

قیمت دلار امروزدلار در مسیر کاهشی قرار گرفت قیمت دلار امروز به کانال پایین‌تر راه یافت.

دلار برگشت

 قیمت دلار امروزدلار در مسیر کاهشی قرار گرفت قیمت دلار امروز به کانال پایین‌تر راه یافت. قیمت دلار .قیمت دلار امروز کاهش قابل توجهی داشت. این اسکناس در کریدور ۵۰ هزار تومانی دو کانال به عقب برگشت و با وجود رشد تقاضا، روند کاهشی داشت. برخی معامله‌گران، ارزپاشی بازارساز را دلیل این افت قیمت می‌دانند و برخی معتقدند نوسان‌گیری نهاد پولی کشور به پایان رسیده و حالا عده‌ای نقره داغ شده‌اند.

در چند ماه گذشته قیمت دلار هر ماه در کانال مشخصی در حال نوسان است و در همان کانال بالا و پایین می‌شود. 

بررسی میدانی در بازار ارز نشان می‌دهدقیمت دلار دومین روز هفته را با کاهش بیش از هزار تومانی آغاز کرد. این روند نزولی از دیروز و با آغاز هفته جدید شروع شد و همچنان با افت پلکانی همراه است. برخی فعالان بازار ارز معتقدند ارزپاشی سیاست‌گذار قیمت ارز را مهار کرده است و برخی نیز معتقدند این روند نزولی خواست سیاست‌گذار است و آن افزایش قیمت هم به اراده نهاد پولی کشور بود.

قیمت دلار در دومین روز هفته با کاهش بیش از هزار تومانی به منطقه ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومانی برگشت. این اسکناس طی دو روز اخیر کاهش‌های قیمتی قابل توجهی داشته و راه رفته هفته‌های اخیر را به صورت جهشی به کانال‌های پایین‌تر برگشته است.

در شروع معاملات امروز، دلار با کاهش هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی بازگشایی شد. معامله‌گران، ارزپاشی سیاست‌گذار را برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای دلار دلیل روند نزولی بازار ارز می‌دانند اما بسیاری از معامله‌گران معتقدند بازارساز از فرازهای قیمتی هفته‌های گذشته نوسان‌گیری قابل توجهی داشته و اکنون به خواست خود قیمت دلار را مهار و نزولی کرده است.

قیمت دلار امروز در بازارهای مجاور نیز در روند کاهشی قرار گرفته است. دلار سلیمانیه روی رقم ۵۶ هزار و ۴۷۰ تومانی ایستاده است. دلار هرات با قیمت ۵۵ هزار و ۴۳۰ تومانی در حال معامله است. درهم امارات افت ۵۰۰ تومانی دارد و با قیمت ۱۵هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود.

گفتنی است یورو به کف کریدور ۶۰ هزار تومانی برگشته است و با رقم ۶۰ هزار و ۷۹۰ تومانی معامله می‌شود. پوند نیز که هفته قبل در کانال ۷۵ هزار تومانی معامله می‌شد، امروز با رقم ۷۱ هزار تومان در حال معامله است.

گفتنی است امروز قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و قیمت دلار حواله ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان است.

برخی معامله‌گران بازار ارز معتقدند بازارساز طی دو هفته گذشته با افزایش قابل توجه قیمت دلار نوسان‌گیری‌ کرده و اکنون با چپ پر در حال نقره‌ داغ کردن خریداران عجول روزهای گذشته است. فعالان بازار ارز می‌گویند بازارساز از ضربان‌های قیمتی سه هفته اخیر کسب سود کرده است. با این حال، این دیدگاه در حد گمانه‌زنی‌ست و مراجع رسمی پولی و بانکی آن را تایید نکرده‌اند.

گفتنی است سیاست‌گذار علاوه بر خبردرمانی با ارزپاشی، دلار را از نزدیک شدن به سقف مقاومت ۶۰ هزار تومانی عقب‌ کشید. این در حالی بود که برخی معامله‌گران با تکیه بر سیگنال‌های نامساعد سیاسی مبنی بر حمله موشکی شب گذشته نیروهای آمریکایی به پایگاه‌های فاطمیون و زینبیون در شرق سوریه، باور داشتند که دلار نخستین روز هفته را با افزایش قیمت آغاز می‌کند. اما روند نزولی قیمت دلار معامله‌گران عجول هفته گذشته را نقره داغ کرد.

قیمت دلار در هفته دوم بهمن، هر دو روند صعودی و نزولی را داشت؛ اما در نهایت با افزایش قیمت و رشد بازدهی ۵.۴۲ درصدی بعد از طلا قرار گرفت. سیاست‌گذار ادعا دارد که بازار ارز تحت کنترل است و روند رشد قیمت‌ها مقطعی است؛ اما معامله‌گران باور دارند که بازار تحت تاثیر سیگنال‌های مثبت نیست و در حال کانال‌سازی است.

قیمت دلار در بیشتر روزهای هفته اخیر روند افزایش داشت و در نهایت با رشد بازدهی به کار خود پایان داد. معامله‌گران به رشد قیمت درهم استدلال می‌کنند و معتقدند دلار در حال کانال‌سازی است.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که بازار ارز فعلا تحت تاثیر هیچ خبری نیست و روال معمول خود را طی می‌کند. هر چند حرفه‌ای‌های بازار انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و اسکناس آمریکایی در هفته سوم بهمن رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسانات قیمت در بازار ارز با مفروضات فعلی اقتصادی کشور، روند طبیعی دلار است.

لفظ‌بازی سیاست‌گذار چاره‌ساز نیست

روز شنبه نیز شایعه‌ای مبنی بر عرضه دلار سهمیه‌ای تا سقف پنج هزار دلار در صرافی‌ها بدون ثبت‌نام و تنها با کارت ملی در بازار دست‌به‌دست می‌شد. این در حالی است که طبق مصوبه بانک مرکزی سهمیه هر فرد دو هزار دلار سالیانه است. فعالان بازار ارز این شایعه را ترفند بانک مرکزی برای نگه داشتن دلار در کف قیمت‌ می‌دانند. آنها می‌گویند اصل این خبر برای سال گذشته است و امروز برای جلوگیری از جهش قیمت‌ها این خبر دوباره کار شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند خبردرمانی و ارزپاشی ما را از فرض اصلی که نقدینگی و رشد اقتصادی است دور می‌کند. آنها می‌گویند مهم نیست اخبار چه باری دارند، در اقتصاد، اول و آخر، رشد قیمت‌ها به خاطر تورم است و تورم هم از تفاضل رشد اقتصادی با رشد نقدینگی نشات می‌گیرد و بقیه همه بازی است.

 

منبع: تجارت نیوز - اکو ایران - عرشه آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125038

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر