بهترین غذاهای زمستانی کدامند؟+لیست غذاها

خوردن غذاهایی با طبع گرم برای زمستان باعث می‌شود بدن ما از درون شود و احساس گرمای بیشتر را در سرمای زمستان داشته باشیم.

بهترین غذاهای زمستانی کدامند؟+لیست غذاها

خوردن غذاهایی با طبع گرم برای زمستان باعث می‌شود بدن ما از درون شود و احساس گرمای بیشتر را در سرمای زمستان داشته باشیم. در حالت کلی غذاهای زمستانی که غذاهای گرمی هم هستند. در طب سنتی به غذاهایی اطلاق می‌شود که موجب بالا رفتن گردش خون در بدن انسان می‌شوند. همین موضوع در بدن حرارت تولید می‌کند.

کترینگ دنا، جهت پذیرایی همایش و رویداد متناسب با فصل برگزاری با بهترین پرسنل و خدمات پذیرایی آماده پذیرایی و سرو انواع غذاهای ایرانی و بین المللی است.

در واقع غذاهای زمستانی با طبع گرم مقدار کالری بیشتری نسبت به غذاهای با طعم سرد دارند و برای همین هضم آن ها در بدن زمان بیشتری طول می‌کشد. پس دمای بدن انسان در طول متابولیسم افزایش پیدا می‌کند. اکثر غذاهای با طبع گرم انرژی بالایی دارند و اکثرا طعم این نوع غذاها شیرین، تلخ، شور و تند است. مصرف غذا های با طبع گرم باعث ایجاد حرارت و انرژی بیشتری در بدن می‌شوند و گردش خون را افزایش می‌دهند.

ما در این مقاله قصد داریم لیست غذاهای با طبع گرم برای زمستان را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر شما هم در روزهای سرد زمستان اذیت می‌شوید و به دنبال راهی برای گرم کردن خود می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم غذاهای با طعم گرم را در لیست آشپزی خود قرار دهید.

همچنین بخوانید: برگزاری ایونت چگونه انجام می‌شود؟

لیست و طرز تهیه ۱۱ غذای گرم برای زمستان

خورشت فسنجان 

خورش فسنجان یکی از اصیل ترین و لذیذترین خورش های مجلسی و از غذاهای با طبع گرم برای زمستان است. بعضی خورش‌ها مثل خورشت آلو اسفناج و خورشت کدو به خاطر رطوبت زیادی که دارند مناسب فصل سرما نیستند. ولی خورشت فسنجان به خاطر گرمای زیادی که گردو به آن می‌دهد برای فصل زمستان توصیه می‌شود. این غذا شیرین و چرب است و به خاطر داشتن گردوی زیاد برای افراد بلغمی و سرد مزاج بسیار مناسب است.

همچنین بخوانید: لیست سالاد برای شب یلدا

آبگوشت

آبگوشت یا دیزی یکی دیگر از غذا های با طبع گرم، سنتی، قدیمی است که بین مردم کشور عزیزمان طرفداران بسیار زیادی دارد. آبگوشت در شهرهای مختلف با روش های خاص خودشان پخته می‌شود. این غذای خوشمزه و لذیذ از مواد مختلفی مثل گوشت و حبوبات و غیره تهیه می‌شود. آبگوشت به خاطر مواد استفاده شده در آن بسیار غذای مقوی ای است و کمتر کسی پیدا می‌شود که این غذا را دوست نداشته باشد. تاریخچه آبگوشت به قرن نهم بر می‌گردد و جایگاه ویژه ای در بین مردم ایران دارد. این غذای گرم و سنتی همراه با دوغ، سبزی لذیذتر می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید: معرفی بهترین غذاهای عربی

آش شله قلمکار

آش هایی که برای تهیه آن از گوشت استفاده نمی‌شود، مثل آش رشته و آش دوغ به دلیل طبع سردی که دارند اصلا برای فصل زمستان مناسب نیستند. در عوض آش هایی مثل آش شله قلمکار به خاطر اینکه که در مواد تهیه شده آن‌ها گوشت هم قرار دارد یک غذای مناسب برای فصل زمستان به حساب می‌آید. با تند تر کردن این آش می‌توانید گرمی این غذا را بیشتر کنید.

هویج پلو

هویج پلو با گوشت یکی دیگر از انواع غذاهای با طبع گرم برای فصل زمستان است. حتی شما می‌توانید با تزیین این غذا حتی آن را به غذایی برای پذیرایی و مهمانی تبدیل کنید.

معمولا غذاهای پلویی که در تهیه آن ها مواد طعم دهنده با هم مخلوط می‌شوند را اصطلاحا قاطی پلو می‌گویند زیاد هستند. وقتی غذاهای پلویی را با خورشت مخلوط می‌کنید جذابیت غذا را بالا می‌برید چون که قاطی شدن مواد آنها با هم طعم غذا را چندین برابر جذابتر می‌کند. هویج پلو با گوشت یک نمونه از این غذا است. شما می توانید حتی این غذا را که با تزیین به غذایی برای پذیرایی و مهمانی همی تبدیل کنید. هویج پلو یک غذای با طبع گرم و مناسب برای فصل زمستان می‌باشد چون هویج جزو خوراکی های گرم و تر است. با اضافه کردن دارچین به این غذا گرمی آن خیلی بیشتر هم می‌شود.

 

ماهی شکم پر

ماهی یک غذای با طبع سرد می‌باشد ولی وقتی که آن را با گردو و سبزیجات گرم به شکل شکم پر آماده کنید، به یک غذای با طبع گرم برای زمستان تبدیل می‌شود و حرارت بدن را بالا می‌برد. برای تهیه ماهی شکم پر روش های مختلفی وجود دارد، ولی به جرات می‌توان گفت ماهی شکم پر گیلانی یکی از بی نظیرترین نوع ماهی شکم پرها است و پیشنهاد می‌کنیم این غذای لذیذ را حتما امتحان کنید.

سوپ گندم

سوپ هم به عنوان یک پیش غذای با طبع گرم است که معمولا در سراسر جهان طبخ و سرو می شود. همچنین به خاطر ذات آبکی سوپ و موادی که در آن استفاده می شود، اکثرا سوپ را برای بیماران توصیه می‌کنند. سوپ گندم یکی از انواع سوپ های ساده است که می‌شود آن را حتی بدون گوشت یا مرغ هم درست کرد. سوپ گندم را می‌شود با آب گوشت یا مرغ هم تهیه کرد که کاملا سلیقه‌ای است. سوپ گندم را می‌شود با حذف ادویه ها و رب، برای کودکان هم تهیه کرد،

پس اگر به خوردن سوپ علاقه دارید بهتر است در جریان باشید که خوردن سوپ هایی مثل سوپ جو به خاطر طبع سرد شان برای فصل زمستان و سرما مناسب نیستند، ولی در عوض می‌توانید سوپ گندم بخورید چون که طبعی گرم دارد.

فرنی یکی از محبوبترین غذاهای زمستانی

فرنی یک نوع دسر می باشد که از ترکیب شیر و آرد تهیه می‌شود. از فرنی هم می توان به عنوان یک میان وعده ی شیرین استفاده کرد. اکثر افراد با این دسر لذیذ آشنایی دارند. فرنی به ویژه در ماه مبارک رمضان بسیار پر استفاده است. همچنین فرنی به عنوان غذای مناسب برای کودکان است. برای تهیه فرنی خوشمزه می‌شود این دسر را با آرد برنج یا نشاسته هم تهیه کرد و به صورت گرم یا سرد سرو می‌شود و هر در هر حالت طرفداران خودش را دارد.

سئوالات متداول

۱- بهترین غذاهای زمستانی برای پذیرایی از مهمان کدامند؟

غذاهایی مانند خوراک گوشت و ماهیچه، خوراک زبان، فسنجان و انواع خورش‌، مرصع پلو، انواع سوپ گرم برای پیش غذا، مرغ و ماهی شکم پر و… از بهترین غذاها برای پذیرایی در مهمانی و مجالس در زمستان هستند.

۲- چه غذاهایی در فصل سرما مناسب هستند؟

در فصل سرما، غذاهای گرم و سوپ های داغ بسیار محبوب هستند. برخی از غذاهایی که در فصل سرما مناسب هستند، عبارتند از:

آش و سوپ‌های گرم

خورش‌های گوشتی، مرغ و سبزیجات

قرمه‌سبزی، کلم پلو و ماهیچه‌پلو

کتلت و کوفته‌های گوشتی و مرغ

پلو مخلوط با حبوبات مانند لوبیا، عدس، ماش و حبوبات دیگر

سالادهای گرم مانند سالاد کدو حلوایی و سالاد پنیر و سبزیجات داغ بخارپز

۳- چرا مصرف غذای گرم در زمستان از نظر طب سنتی توصیه شده است؟

در طب سنتی، مصرف غذاهای گرم در زمستان و سرما به دلایل زیراهمیت دارد:

حفظ حرارت بدن: در فصل سرد، بدن به دلیل کاهش دمای محیط، تمایل دارد که حرارت خود را حفظ کند. مصرف غذاهای گرم کمک می‌کند تا بدن گرمای کافی را تولید کند و حرارت خود را حفظ کند.

تقویت سیستم ایمنی: غذاهای گرم دارای ترکیبات مقوی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. در فصل سرد، خطر ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها بیشتر است، بنابراین مصرف غذاهای گرم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

تسکین عوارض سرماخوردگی: در فصل سرد، عوارض سرماخوردگی مانند سرفه، سرگیجه و عطسه شایع‌تر هستند. برخی از غذاهای گرم مانند آش، شوربا، سوپ و خورش‌ها می‌توانند به تسکین این عوارض کمک کنند و بهبود عمومی بدن را فراهم آورند.

۴- چگونه می‌توان غذاهای گرمازا و انرژی بخش در فصول سرد سال را تهیه کرد؟

برای تهیه غذاهای گرمازا در فصل سرما، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از انواع گوشت، مرغ، ماهی و سبزیجات در تهیه خورش‌ها و غذاهای داغ

استفاده از انواع ادویه‌های گرم و داغ مانند زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، هل و فلفل قرمز در تهیه غذاها

استفاده از روش‌های پخت مانند پخت در قابلمه، پخت در فر و پخت در تابه برای تهیه غذاهای گرم

استفاده از روش‌های پخت سریع مانند استفاده از فریزر برای نگهداری غذاها و سپس گرم کردن آن‌ها در مایکروویو

با توجه به نوع غذایی که می‌خواهید تهیه کنید، ممکن است نیاز به روش‌های دیگری نیز باشد. در هر صورت، توصیه می‌شود از مواد خام و تازه و ادویه‌های با کیفیت برای تهیه غذا استفاده کنید.

منبع:

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125033

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر