نحوه دریافت سند خودرو+شرایط و مدارک

دریافت المثنی برگ سبز خودرو: برگ سبز خودرو نوعی سند است که در زمان خرید و فروش خودرو صادر می‌گردد. در حال حاضر هزینه نقل و انتقال خودرو با برگ سبز حدودا ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. ثبت خودرو در دفترخانه یک امر کاملا اختیاری است. نکته قابل توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که در زمان صدور برگ سبز و در بخش بالایی در کنار کلمه «سند مالکیت خودرو» شماره سند یا همان مالکیت خودرو قید می‌گردد که بیانگر اصالت و صحت برگه سبز می‌باشد.

نحوه دریافت سند خودرو+شرایط و مدارک

دریافت المثنی برگ سبز خودرو: برگ سبز خودرو نوعی سند است که در زمان خرید و فروش خودرو صادر می‌گردد. در حال حاضر هزینه نقل و انتقال خودرو با برگ سبز حدودا ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. ثبت خودرو در دفترخانه یک امر کاملا اختیاری است. نکته قابل توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که در زمان صدور برگ سبز و در بخش بالایی در کنار کلمه «سند مالکیت خودرو» شماره سند یا همان مالکیت خودرو قید می‌گردد که بیانگر اصالت و صحت برگه سبز می‌باشد.

برگ سبز خودرو چیست؟

موقع خرید خودرو، دو سند متفاوت به نام خریدار انتقال داده می‌شود. سند نخست، شناسنامه مالکیت خودرو یا سند مالکیت وسیله نقلیه است. به این خاطر که این سند سبز رنگ است، به آن اصطلاحاً «برگ سبز خودرو» می‌گویند. این سند تک برگ توسط نیروی انتظامی صادر شده و آن را تحت عنوان سند مالکیت وسیله نقلیه به رسمیت شناخته است. این سند سبز در واقع سند پلاک خودرو به حساب می‌آید.

علاوه بر این کارت ماشین بر حسب اطلاعات مندرج در این سند و با عنوان مدرک شناسایی صادر می‌گردد.

«کارت ماشین» کاربرد روزانه داشته و همان مدرکی می‌باشد که موقع رانندگی همواره می‌بایست آن را همراه داشت. سند دوم، به سندی گفته می‌شود که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد و مالکیت قطعی اتومبیل را انتقال می‌دهد. این سند مورد تأیید قوۀ قضائیه بوده و با عنوان «سند کمپانی خودرو» هم شناخته می‌شود. موقع خرید اتومبیل صفر، این سند به طور مستقیم از سوی شرکت خودروسازی به اسم خریدار ثبت می‌شود. ولی در نقل و انتقال‌های بعدی به منظور به نام زدن آن می‌بایست به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه نمود.

لازم به ذکر است که هر نوع نقل و انتقال وسایل نقلیه توسط برگ سبز خودرو صورت می‌پذیرد. بر همین اساس این تغییرات در دفترخانه‌ها هم به ثبت می‌رسند و صورتی رسمی‌تر به خود اختصاص می‌دهند.

مفقود شدن برگ سبز خودرو

در صورتی که برگ سبز خودرو مفقود شده است، در اسرع وقت بایستی مفقود شدن آن را آگهی کرده تا مانع از سوءاستفاده‌های احتمالی شود. اقدام فوری فرد بعد از مفقود شدن برگ سبز خودرو بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت، در صورت عدم آگهی مفقودی برگ سبز خودرو، مسئولیت هر گونه عواقبی به لحاظ قانونی با فرد خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود بعد از نشر آگهی، به سایت «پست ‌یافته» مراجعه نموده و از پیدا شدن احتمالی آن مطلع گردید. سپس می‌بایست به یکی از مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه نموده و جهت اخذ برگ سبز المثنی درخواست دهید. 

نشر آگهی مفقودی برگ سبز خودرو

اصلی‌ترین اقدامی که بعد از مفقود شدن برگ سبز خودرو باید انجام داد، این است که در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی مفقودی برگ سبز خودرو را چاپ کرد.

این اقدام نه تنها مانع از سوءاستفاده‌های احتمالی خواهد شد، بلکه جهت دریافت برگ سبز المثنی الزامی می‌باشد. فقط بعد از گذشت ۱۰ روز از مدت این آگهی بوده که فرد می‌تواند جهت دریافت سند المثنی مراجعه نماید. جهت چاپ آگهی مفقودی برگ سبز خودرو در روزنامه‌های کثیرالانتشار لازم است یک نوبت آگهی مبتنی بر مفقود شدن یا سرقت سند مالکیت خودرو به یک روزنامۀ کثیرالانتشار بدهید. علاوه بر این لزومی به مراجعه به کلانتری نبوده و تنها چاپ آگهی کفایت می‌کند.

موضوع اختلاف بر سر ثبت سند خودرو بین کانون سردفتران و پلیس راهنمایی

یک اختلاف حقوقی میتن کانون سردفتران و نیروی انتظامی وجود دارد که به راحتی قابل حل است. بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:

«نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، پس دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، نخست به اداره راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند تا اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه و دیون معوق بررسی و پلاک به نام مالک جدید تعویض شود.» 

در این قانون به روشنی بیان شده است که ثبت نقل و انتقال خودرو می‌بایست در دفاتر رسمی انجام پذیرد. همچنین می‌توان گفت قانون مذکور تکالیف نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی را مقرر داشته است. اکثر مردم بر این باور هستند که با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی بایستی هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنند، ولی در حقیقت قسمتی از پول که در دفاتر اسناد رسمی صرف می‌گردد به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد و قسمت حق الثابت که ۴۲ درصد سهم هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می‌باشد تا در صورت لزوم تجهیزات خود را به منظور کمک رسانی فراهم سازند.

مواد ۴۲ و ۴۳ همین قانون و تبصره آنها هم بیان می‌دارد: «دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از تنظیم هر نوع سند بیع قطعی، صلح و هبه و وکالت برای فروش انواع خودروی مشمول مالیات، رسید یا گواهی پرداخت عوارض تا پایان سال قبل از تنظیم سند را دریافت کنند.»

بنابراین واضح است که به موجب قانون دفاتر رسمی تکلیف تنظیم سند رسمی خودرو را بر عهده دارند. در این بین فقط وجهی با عنوان حق التحریر دریافت می‌گردد که  سهم اصلی دفتر خواهد بود. و همچنین ۱۰ درصد از این وجه حق بیمه بوده و ۱۵ درصد حق دفتریار و ۱۵ درصد حق کارمند است.

نحوه دریافت المثنی برگ سبز خودرو

به منظور خرید و فروش خودرو و هر نوع نقل و انتقال مالکیت آن نیازمند برگ سبز خودرو خواهید بود. موقع خرید خودرو صفر، برک سبز خودرو حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از طریق پست برای شما ارسال خواهد شد. موقع خرید خودرو دست دوم هم نخستین سندی که می‌بایست به اسم شما انتقال یابد، برگ سبز خودرو است. کارت خودرو هم طبق همین سند برای شما صادر می‌شود.

نکتۀ قابل توجهی که باید در نظر داشته باشید این است که حتی بعد از انتشار آگهی مفقودی برگ سبز خودرو هم نمی‌توان هیچ نوع نقل و انتقالی صورت داد و می‌بایست منتظر صدور برگ سبز المثنی خودرو ماند. علاوه بر این بعد از گرفتن برگ سبز خودرو حتماً مشخصات فنی خودرو و مشخصات هویتی خود را که در آن درج گردیده است مورد بررسی قرار دهید. این اطلاعات حاوی شماره موتور، شماره شاسی، شناسۀ وسیلۀ نقلیه و همچنین کد ملی شما است. چنانچه هر نوع اشتباهی در ثبت این موارد مشاهده کردید بایستی با پیگیری برگ سبز خودرو به سرعت آن را اطلاع داده تا اصلاح گردد.

شرایط و مدارک صدور سند المثنی مالکیت خودرو

 حضور مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی وی همراه با خودرو به منظور گذراندن مراحل قانونی دریافت المثنی برگ سبز خودرو

 اصل مدارک هویتی معتبر اعم از کارت ملی و شناسنامه یا وکالتنامه برای نماینده قانونی او همراه با مدارک هویتی.

 اصل کارت مشخصات وسیله نقلیه.

 نشر یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار مبتنی بر مفقودی سند مالکیت خودرو و گذشت ده روز از سند آگهی و پذیرش هر نوع مسئولیت در برابر کشف مسئولیت احتمالی ضرورت  دارد. آگهی جهت المثنی برگ سبز خودرو اجباری است.

 مدارک احراز محل آقا مالک در نشانی اعلامی

 بیمه نامه شخص ثالث دارای اعتبار

برگ معاینه فنی صادر شده از مراکز مکانیزه مجاز جهت خودروهای شخصی و دولتی که بیشتر از ۴ سال از تاریخ تولید و خودروهای عمومی که بیشتر از یک سال از تاریخ تولید آنها (بر حسب مدل) گذشته باشد.

 گواهی مفاصا حساب از اجرائیات در صورت عدم پرداخت مبالغ جریمه‌های معوقه.

 پرداخت هزینه صدور سند المثنی برگ سبز خودرو توسط دستگاه‌های کارت خوان  که در مراکز تعویض پلاک قرار دارند.

کلام آخر

موقع خرید خودرو، دو سند متفاوت به نام خریدار انتقال داده می‌شود. سند نخست، شناسنامه مالکیت خودرو یا سند مالکیت وسیله نقلیه است. به این خاطر که این سند سبز رنگ است، به آن اصطلاحاً «برگ سبز خودرو» می‌گویند. این سند تک برگ توسط نیروی انتظامی صادر شده و آن را تحت عنوان سند مالکیت وسیله نقلیه به رسمیت شناخته است.

موقع خرید خودرو صفر، برک سبز خودرو حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از طریق پست برای شما ارسال خواهد شد. موقع خرید خودرو دست دوم هم نخستین سندی که می‌بایست به اسم شما انتقال یابد، برگ سبز خودرو است. کارت خودرو هم طبق همین سند برای شما صادر می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 123754

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر