زمان حفر پناهگاه برای مواجهه با جنگ جهانی سوم رسید؟

هنگام برنامه ریزی استراتژی بقای کامل خود در جنگ در نظر بگیرید که هر درگیری بزرگی که در آینده رخ می‌دهد به احتمال زیاد شبیه چیزی که پیش‌تر دیده شده نیست. به بیان ساده جنگ در کشور‌های لیبرال شبیه تکرار فیلم‌های جنگ جهانی دوم یا بازی‌های جنگ علمی - تخیلی دیستوپیایی که ما انجام می‌دهیم نخواهد بود. با این وجود، متاسفانه جنگ‌ها احتمالا ترکیبی از بدترین رنج‌ها و ویرانی‌های قرن‌های گذشته خواهد بود.

زمان حفر پناهگاه برای مواجهه با جنگ جهانی سوم رسید؟

آیا زمان حفر پناهگاه برای مواجهه با جنگ جهانی سوم فرارسیده است؟

به گزارش عرشه آنلاین ؛ هنگام برنامه ریزی استراتژی بقای کامل خود در جنگ در نظر بگیرید که هر درگیری بزرگی که در آینده رخ می‌دهد به احتمال زیاد شبیه چیزی که پیش‌تر دیده شده نیست. به بیان ساده جنگ در کشور‌های لیبرال شبیه تکرار فیلم‌های جنگ جهانی دوم یا بازی‌های جنگ علمی - تخیلی دیستوپیایی که ما انجام می‌دهیم نخواهد بود. با این وجود، متاسفانه جنگ‌ها احتمالا ترکیبی از بدترین رنج‌ها و ویرانی‌های قرن‌های گذشته خواهد بود.

شهروندان اروپایی در کشور‌هایی که انتظار امنیت و ایمنی را دارند تا چه اندازه باید نگران باشند؟ اسناد فاش شده از وزارت دفاع آلمان حاکی از آن است که برلین معتقد است روسیه جنگی را که از سال ۲۰۲۲ میلادی علیه اوکراین آغاز کرده تا سال ۲۰۲۵ میلادی به اروپا گسترش خواهد داد و درگیری بزرگی را با ناتو ایجاد خواهد کرد. نگرانی‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند روسیه حمله‌ای را آغاز می‌کند که می‌تواند چنان تکان‌دهنده باشد که کشور‌های لیبرال نظم جهانی جدیدی را که ولادیمیر پوتین می‌خواهد به عنوان میراث خود ایجاد کند در نهایت بپذیرند.

به گزارش فرارو به نقل از آسیا تایمز، سیاستمداران سوئدی به شهروندان خود هشدار داده اند که برای احتمال وقوع جنگ در قلمرو خود آماده شوند. افرادی، چون نایل فرگوسن مورخ اشاره کرده اند آن چه ممکن است شاهد باشیم مجموعه‌ای از رخداد‌های جهانی است که تلاشی هماهنگ برای تغییر شکل نظم جهانی را آشکار می‌سازد.

بنابراین، با آن چه گفته شد تا چه اندازه باید نگران احتمال بروز هرج و مرج و بی نظمی جهانی در آینده برخلاف آن چه اکثر ما پیش‌تر تجربه کرده ایم باشیم؟

یک مکان برای شروع هرگونه بحث در مورد چشم انداز جنگ نظریه و عمل بازدارندگی است. به بیان ساده دولت‌ها معمولا سعی می‌کنند سایر کشور‌ها را از اعمال جنگ و تجاوز بازدارند. بسیاری استدلال خواهند کرد دلیل آن که "قدرت‌های بزرگ" به طور مستقیم با یکدیگر مبارزه نمی‌کنند آن است که هزینه‌های چنین درگیری‌هایی بسیار زیاد خواهد بود. برای مثال، خطرات رویارویی هسته‌ای به سادگی به اندازه‌ای وحشتناک است که نمی‌توان به آن فکر کرد.

با این وجود، جنبه دیگری از  امنیت بین المللی چیزی است که می‌توان آن را بازدارندگی با درهم تنیدگی نامید. بر اساس این دیدگاه، دشمنان بین المللی ممکن است به اندازه‌ای به یکدیگر مرتبط باشند که نتوانند در جایی که فرزندان شان در حال تحصیل می‌باشند یا در جای که صاحب دارایی و زیرساخت هستند حملاتی را انجام دهند.

جاه طلبی‌های ژئوپولیتیکی یا سرزمینی کمی وجود دارد که ارزش هرج و مرج بین المللی جنگ جهانی یا درگیری هسته‌ای را داشته باشد. چنین نوعی از درگیری دست کم برای اکثر غربی‌ها به معنای نابودی زندگی خوب است که برای نسل‌های پیشین غیر قابل تصور بود. در حالی که ممکن است جنگ‌هایی در "لبه" نظم جهانی وجود داشته باشد رهبران کمی می‌خواهند سرمایه گذاری‌های خود و امکانات لذت بردن از ثمرات جهانی شدن را از بین ببرند.

درگیری‌های "منطقه خاکستری"

ممکن است مقیاس یا سطح درگیری بین المللی تغییر کرده باشد. یکی از بحث‌های تاثیرگذار در ۱۵ سال گذشته درباره آن چه برخی به عنوان "منطقه خاکستری" درگیری‌های بین المللی توصیف می‌کنند اقدامات و تهدید‌هایی هستند که درست در سطحی پایین‌تر از آستانه‌ای قرار دارند که منجر به جنگ بین ملت‌ها می‌شود. برخی استدلال می‌کنند که بسیاری از آن چه اخیرا شاهد آن بوده ایم مشکلاتی هستند که در سطح پایین از آستانه بروز جنگ در عرصه سیاست بین الملل بوده اند. برای مثال، در واکنش به حمله به اوکراین ایالات متحده و متحدان اش دائما در مورد تشدید درگیری بالاتر از آستانه‌ای که ما را وارد جنگ بین ناتو و روسیه می‌کند هشدار داده اند. ما می‌توانیم منتظر داستان‌ها و اعلامیه‌های زیادی باشیم که در مورد آن چه در افق تهدید قرار دارد بیان می‌شوند. با این وجود، تمام این موارد تاکتیک‌هایی در  جنگ اطلاعاتی هستند که برای تمام درگیری‌ها در مناطق خاکستری دیجیتال قرن بیست و یکم حیاتی صدق می‌کنند.

همان گونه که فیلم دلهره‌آور و روانشناختی - آخرالزمانی آمریکایی "دنیا را پشت سر بگذار" (Leave the World Behind) محصول سال ۲۰۲۳ میلادی هشدار می‌دهد باید منتظر تلاش‌هایی برای ایجاد عدم اطمینان و ناآرامی داخلی از طریق استفاده از اخبار جعلی، اطلاعات نادرست، نظریه‌های توطئه و اقدامات خرابکارانه سایبری باشیم. ما باید منتظر امواج دائمی حملات سایبری به موسسات و سازمان‌ها باشیم. در واقع، این حملات به صورت روزانه در جهان لیبرال در حال رخ دادن هستند.

به بیان ساده تر، جنگ در کشور‌های لیبرال شبیه تکرار فیلم‌های جنگ جهانی دوم یا بازی‌های جنگ علمی - تخیلی دیستوپایی که ما انجام می‌دهیم نخواهد بود. با این وجود، متاسفانه جنگ‌هایی که خارج از دنیای لیبرال انجام می‌شوند احتمالا ترکیبی از بدترین رنج‌ها و ویرانی‌های قرن‌های گذشته خواهند بود.

با این وجود، آنان با تاکتیک‌ها و فناوری‌هایی که به طور فزاینده‌ای شبیه دیستوپیایی‌ترین و آینده نگرترین فیلم‌ها و بازی‌های جنگی هستند مبارزه خواهند کرد.

ترس از هرج و مرج آینده

بنابراین، آیا همه ما باید به دنبال نزدیک‌ترین پناهگاهی باشیم که در آن از هرج و مرج آینده که قبل از پایان دهه رخ خواهد داد پنهان شویم؟ "استیون پینکرگ روانشناس آمریکایی می‌گوید ممکن است این امر در کوتاه مدت درباره امن‌تر شدن زندگی برای شهروندان لیبرال دموکراسی صدق کند. بازدارندگی با در هم تنیدگی ممکن است از تشدید جنگ در اروپا و فراتر از آن جلوگیری کند. با این وجود، با نگاهی به فراتر از دهه ۲۰۲۰ میلادی پیش بینی این که نظم جهانی یا بی نظمی در عصر ظهور هوش مصنوعی و شرایط اضطراری آب و هوایی چگونه خواهد بود دشوارتر است. پیش بینی در مورد جنگ و سیاست بین الملل همواره پر مخاطره است. ما ممکن است در یک لحظه ژئوپولیتیکی باشیم که در آن همه مفروضات و انتظارات مان فیلم "دنیا را پشت سر بگذار" و جنگ داخلی تغییر می‌کند. در اینجا باید اشاره کرد که فیلم بعدی ساخته "الکس گارلند" با عنوان "جنگ داخلی" (Civil War) امریکا را درگیر منازعات مسلحانه نشان می‌دهد.

با این وجود، علیرغم آن که جهان ممکن است در لحظه‌ای از دگرگونی چشمگیر و نامطمئن، مملو از بازیگران، فناوری ها، تاکتیک‌ها و زمینه‌های جدید باشد این امکان وجود دارد که یک درس بی زمانی از تاریخ جنگ و سیاست بین المللی وجود داشته باشد. سیاستمداران و سیاستگذاران اشتباهات استراتژیک و محاسبات نادرست را مرتکب می‌شوند که می‌تواند عواقب غیر قابل پیش بینی داشته باشد. بنابراین، ممکن است وقت آن باشد که اگر پول کمی دارید دست کم میلیاردر‌های فناوری و تلاش شان برای ساخت یک پناهگاه را دنبال کنید. با این وجود، همان طور که استراتژی بقای خود را برنامه ریزی می‌کنید در نظر بگیرید که اگر درگیری جهانی تشدید شود وضعیت به گونه‌ای خواهد شد که احتمالا به نظر می‌رسد شبیه هیچ چیز پیش‌تر تجربه شده نباشد.

منبع: فرارو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 123708

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر