مارکوس پاکتا سرمربی جدید پرسپولیس شد؛ سوابق

سرمربی سابق تیم فوتبال الهلال و تیم ملی زیر ۲۰ سال برزیل به توافق با مدیران باشگاه پرسپولیس نزدیک شده است.

 مارکوس پاکتا سرمربی جدید پرسپولیس شد؛ سوابق

سرمربی سابق تیم فوتبال الهلال و تیم ملی زیر ۲۰ سال برزیل به توافق با مدیران باشگاه پرسپولیس نزدیک شده است.

پس از جدایی یحیی گل محمدی از تیم فوتبال پرسپولیس، مدیران این باشگاه هنوز تکلیف سرمربی تیم خود را مشخص نکرده اند و این در حالی است سرخ‌ها کمتر از ۱۷ روز دیگر باید برابر تیم نفت و گاز گچساران در جام حذفی قرار گیرند.

تمرینات این روزهای پرسپولیس زیر نظر اوسمار ویرا و پپه لوسادا دو مربی برزیلی این تیم پیگیری می‌شود و مذاکره مدیران این باشگاه با گزینه‌های مختلف برای پذیرفتن هدایت پرسپولیس در جریان است.

یکی از گزینه‌های اصلی هدایت پرسپولیس مارکوس پاکوئتا مربی اهل برزیل است که توافقاتی را نیز با مدیران این باشگاه داشته اما هنوز عقد قرارداد با او صورت نگرفته است. پاکوئتا سابقه هدایت تیم ملی زیر ۱۷ سال برزیل را در کارنامه خود دارد.

این مربی ۶۶ ساله از سال ۱۹۸۷ کار مربیگری خود را آغاز کرد و در سال ۱۹۸۸ هدایت تیم العربی را عهده دار شد. پس از دو سال کار در امارات به برزیل بازگشت و در تیم‌های پایه فلامینگو و فلومیننزه مشغول به فعالیت شد.

او در سال ۲۰۰۳ به عنوان سرمربی تیم ملی زیر ۱۷ سال برزیل انتخاب شد و توانست این تیم را قهرمان جام جهانی کند. پس از آن راهی الهلال عربستان شد و دو جام شاهزاده و جام فدراسیون‌ها را با این تیم عربستانی به دست آورد. پس از اخراج گابریل کالدرون (سرمربی اسبق پرسپولیس) از هدایت تیم ملی عربستان در سال ۲۰۰۶ او هدایت این تیم را در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بر عهده گرفت و پس از یک سال از سمت خود اخراج شد.

او حد فاصل سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ هدایت دو تیم الغرافه و الریان در قطر را بر عهده گرفت و پس از آن راهی لیبی شد و سرمربی تیم الاتحاد طرابلس و تیم ملی این کشور را در دست گرفت. پاکوئتا در سال ۲۰۱۴ بار دیگر به کشورهای حاشیه خلیج فارس بازگشت و این بار تیم هدایت الشباب العربی را پذیرفت.

پاکوئتا در سال‌های اخیر در کشور الجزایر مربیگری می کرده و موفق شد با تیم بلوایزداد قهرمان الجزایر شود.

پرسپولیسی‌ها همچنان از حضور برانکو ایوانکوویچ در تیم خود نا امید نشده اند و همچنان امید دارند تا نظر مثبت این مربی کروات را جلب کنند. برانکو در هفته‌های گذشته دو بار به درخواست مدیران باشگاه پرسپولیس پاسخ منفی داده بود.

مهمترین ویژگی این مربی حضور در چهار لیگ امارات، قطر، عراق و عربستان است که در این لیگ‌ها تیم‌هایی مثل الغرافه، الریان، الشباب، الشرطه و الهلال را هدایت کرده است.  

او در مقطعی سرمربی تیم ملی عربستان هم بوده اما حدود ده سال از آخرین حضورش در فوتبال منطقه می‌گذرد.

مارکوس پاکتا

پاکتا سرمربیگری تیم ملی لیبی، الزمالک مصر، الاتحاد لیبی و باشگاه پون سیتی هند را هم بر عهده داشته و در دو مقطع تیم‌های مختلفی در برزیل را هدایت کرده؛ از فلامینگو در دوران جوانی تا بوتافوگو که همین 5 سال پیش هدایتش می‌کرد.

پاکتا طی پنج سال اخیر در فوتبال باشگاهی الجزایر حضور داشته و همین حالا سرمربی تیم بلوزداد این کشور ست.  

پاکتا با الغرافه دو بار قهرمان لیگ قطر شده و دو جام امیر قطر و یک جام ستارگان قطر را با این باشگاه و الریان برده است.  

همچنین نوزده سال قبل او با الهلال قهرمان لیگ عربستان و جام شاه فهد شده است.  

مهمترین جام‌های این مربی قهرمانی با تیم زیر 17 و زیر 20 سال برزیل در جام‌های جهانی است که به بیش از 20 سال قبل برمی‌گردد.  

آخرین جام‌های او نیز مربوط به قهرمانی لیگ الجزایر با همین تیم بلوزداد است که مربوط به فصل 22/2021 بوده است.  

پرسپولیس در شرایطی به سمت این مربی رفته که فوتبال برزیل سال‌هاست مربیان بزرگ و شاخصی در فوتبال سطح اول دنیا نداشته و همین حالا برزیلی‌ها برای سرمربیگری تیم ملی خودشان هم مشکل دارند.  

مارکوس پاکتا

در عین حال از دوره اوج پاکتا در دوران مربیگری هم سال‌ها گذشته و در مورد موفقیت پرسپولیس با او تردیدهای اساسی وجود دارد.  

در عین حال این مربی در حال حاضر تیم دارد و مشخص نیست چطور از باشگاه الجزایری‌اش جدا خواهد شد اما به گفته یک مسئول باشگاه پرسپولیس بر خلاف اخبار منتشر شده سرمربی جدید تا سه‌شنبه شب معرفی نخواهد شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 123479

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر