خبر جدید از پرونده قتل مهران سماک در اعتراضات ۱۴۰۱ | نقض حکم قصاص فرمانده نیروی انتظامی انزلی

​مرکز رسانه قوه قضائیه: ۸ آذرماه ۱۴۰۱ بعد از بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا در جام جهانی، فردی به نام مهران سماک براثر اصابت گلوله ساچمه‌ای در بندر انزلی فوت کرد که در رابطه با این موضوع پرونده قضایی برای یک مقام سابق انتظامی شهرستان بندر انزلی در دادسرای نظامی استان تشکیل شد.

خبر جدید از پرونده  قتل مهران سماک در اعتراضات ۱۴۰۱ | نقض حکم قصاص فرمانده نیروی انتظامی انزلی

مرکز رسانه قوه قضائیه: ۸ آذرماه ۱۴۰۱ بعد از بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا در جام جهانی، فردی به نام مهران سماک براثر اصابت گلوله ساچمه‌ای در بندر انزلی فوت کرد که در رابطه با این موضوع پرونده قضایی برای یک مقام سابق انتظامی شهرستان بندر انزلی در دادسرای نظامی استان تشکیل شد.

دادگاه پس از انجام تحقیقات و برگزاری جلسات متهم پرونده را به قصاص محکوم کرد.

پس از صدور رای در دادگاه بدوی و با اعتراض متهم و وکیل پرونده دیوان عالی کشور برای بررسی اعتراض صورت گرفته وارد عمل شد.

طبق پیگیری‌های انجام شده؛ حکم این پرونده با نظر دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارسال شده است.

مهران سماک، از جان‌باختگان اعتراضات انزلی است. مهران سماک شامگاه ۸ آذر ۱۴۰۱  زمانی که فقط ۲۷ سال داشت، با شلیک گلوله ساچمه‌ای جان خود را از دست داد. دادگاه بدوی برای متهم به قتل مهران سماک حکم قتل عمد صادر کرد. جعفر جوانمردی، متهم پرونده مهران سماک است. او ، فرمانده نیروی انتظامی بندر انزلی بود ولی بعد از شلیک گلوله ساچمه‌ای که منجر به قتل مهران سماک شد، از این سمت برکنار و بازداشت شد. 

 وکیل انتخابی یکی از جان باختگان بندر انزلی، از ارسال پرونده موکل خود به دیوان عالی کشور با اعتراض متهم خبر داد و تاکید کرد که فرمانده نیروی انتظامی بندر انزلی همچنان در بازداشت است.

 مجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اتهام فرمانده سابق نیروی انتظامی انزلی را «عدم رعایت قانون به کارگیری سلاح منجر به قتل عمد» عنوان کرده بود.

باتوجه به اینکه متهم پرونده، هنگام قتل مهران سماک به عنوان فرمانده نیروی انتظامی مشغول فعالیت بود، پرونده در دادگاه نظامی تشکیل شده بود و حالا این دادگاه پس از چند ماه بررسی، حکم قتل عمد صادر کرده است. حکمی که البته با اعتراض متهم و وکلای او، برای بررسی مجدد به دیوان عالی کشور ارجاع شده است. وکیل خانواده مهران سماک در گفت‌وگو با «شبکه شرق»، آخرین وضعیت این پرونده را تشریح کرده است:

مجید احمدی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «شبکه شرق» در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهران سماک، اظهار کرد: «پرونده مرحوم مهران سماک در مرحله بدوی در دادگاه نظامی یک گیلان منجر به صدور رای شده و رای دادگاه در روزهای نخست سال جاری به ما ابلاغ شد.»

او با بیان اینکه «متهم پرونده با توجه به نوع اتهام کماکان در بازداشت موقت است»، به نوعی رای صادره را مطابق خواست خانواده مهران سماک دانست و تشریح کرد: «خانواد سماک بعنوان اولیای دم و شکات پرونده، اعتراضی به رای صادره دادگاه بدوی نداشتند.»

ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور با اعتراض متهم

او با بیان اینکه «باتوجه به اعتراض وکلای متهم به رای صادره، پرونده به دیوانعالی کشور ارسال و تعیین شعبه شده است»، تصریح کرد: «روند تحقیقات در دادسرای نظامی و دادگاه بدوی با دقت و سرعت مطلوبی انجام شد و تمامی تحقیقات لازم و ضروری به نحو گسترده در پرونده صورت گرفته و از نظر ما هیچ نکته مبهمی وجود ندارد. تمام دلایل و‌ مستندات بر مبنای تحقیقات گسترده دادسرای نظامی گیلان در پرونده منعکس شده و انتظار خانواده سماک و افکار عمومی جامعه که از همان روزهای نخست پیگیر این پرونده بودند از دیوانعالی کشور این است که همانند برخی پرونده‌های اخیر به پرونده مرحوم مهران سماک نیز با سرعت بالایی رسیدگی شود.»

 

منبع: شرق

دیگر رسانه ها

کدخبر: 122487

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر