خبر برجامی ضربان بازار را برهم زد

دلار تهران دوباره هسته ای شد

تنور برجام در بازار دلار تا حدودی داغ شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در آخرین اظهاراتش درباره مذاکرات هسته ای گفته فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدیدی از گفتگو‌ها همچنان وجود دارد و در چارچوب رعایت خطوط قرمز ایران برای دور جدید گفتگو‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به برجام مشکلی نداریم.

دلار تهران دوباره هسته ای شد

قیمت دلار در تهران دوباره هسته ای شد . در حالی روز دوشنبه  الگوی زیگزاگی برای قیمت دلار شکسته شد که بازار ارز تحت تاثیر برخی سیگنال‌های سیاسی در مورد برجام  قرار گرفت. قیمت دلار در دو روز گذشته نوسان افزایشی محدودی داشته و به شکست مرز مقاومتی قبلی نزدیک شده است.

  تنور برجام در بازار دلار تا حدودی داغ شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در آخرین اظهاراتش درباره مذاکرات هسته ای گفته فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدیدی از گفتگو‌ها همچنان وجود دارد و در چارچوب رعایت خطوط قرمز ایران برای دور جدید گفتگو‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به برجام مشکلی نداریم.

دلار ۵۰ هزار تومانی دستاورد است؟

در حال حاضر یک ادعا درباره قیمت دلار مورد توجه بازیگران ارزی قرار گرفته است. درحالی که دو سال از تکیه سید ابراهیم رئیسی بر صندلی پاستور می گذرد رسانه های حامی دولت رئیسی سعی دارند از تریبون‌های مختلف دلار 50 هزار تومانی را دستاورد دولت سیزدهم معرفی کنند. در همین رابطه محمد اکبرزاده معاون سیاسی نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفتگو با تسنیم گفته بزرگ‌ترین کاری که دولت انجام داده موضوع مهار بوده که بسیاری از افراد مطلع نیستند، دلاری که می‌خواست ۲۰۰ هزار تومان و تورمی که ۳ رقمی شود را مهار کرده است.

همچنین «یحیی آل‌اسحاق» در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته یک جریان فکری بر این باور بود که با توجه به درآمدها، هزینه‌های ارزی، روند عرضه و تقاضا و تمامی فاکتورهای مؤثر در قیمت ارز، بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ ارز را در این دامنه حفظ کند و دلار را با قیمت 70 تا 80 هزار تومان پیش‌بینی می‌کردند. آنطور که رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته «کسی فکر نمی‌کرد قیمت دلار در طول ۸ ماه، در حد ۵۰ هزار تومان ثابت بماند.» از سوی دیگر علیرضا زاکانی، شهردار تهران مدعی شده که دلار در دولت قبل داشت به سمت ۱۵۰ هزار تومان حرکت می کرد. این اظهارات در حالی است که دو سال پیش زمانی که رئیسی سکاندار دولت شد قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده 25 هزار تومان بوده است. 

مرز مهم درهم برای دلار

قیمت دلار  در هرات وارد کانال 50 هزار تومان شد. طلا و سکه در بازار تهران هم در مقایسه با روز قبل گران شدند.

بازار درهم  به دلیل سال نوی میلادی نیمه تعطیل بود. نرخ حواله درهم در بازار امروز بالای مرز 13 هزار و 800 تومان به فروش رسید؛ همین امر موجب شد سطح تقاضا برای خرید دلار در بازار هرات تا حدودی بیشتر شود و اسکناس آمریکایی در بازار یاد شده به سمت کانال 50 هزار تومان خیز بردارد. در همین راستا قیمت دلار در هرات که روز گذشته تا 49 هزار و 850 تومان پایین‌آمده بود  با 49 هزار و 950 تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر مرز 50 هزار تومان را فتح کرد. 

پیش از شروع معاملات نقدی  فعالان اقتصادی گفته بودند که اگر قیمت درهم در سومین روز هفته بالای ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شود این احتمال وجود دارد که دلار هرات کانال ۵۰ هزار تومان را پس بگیرد. تحلیلگران اقتصادی می گویند در حال حاضر اولین مرز مقاومت دلار در هرات مرز ۵۰ هزار و ۵۰ تومان و بعدی بین ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان خواهد بود.

در تهران هم قیمت دلار عصر روز گذشته در حول و حوش 50 هزار و 200 تومان تا 50 هزار و 400 تومان معامله شد.در بازار امروز هم با 50 هزار و 420 تومان فعالیت کاری خود را آغاز کرد و ظهر بر روی 50 هزار و 300 تومان قرار گرفت.

فارغ از دلار ، بازار جهانی طلا امروز دوشنبه 11 دی ماه به مناسبت اولین روز ژانویه و شروع سال ۲۰۲۴ تعطیل بود اما در بازار داخلی قیمت طلا ۱۸ عیار امروز در حدود ۲ میلیون و 513 هزارو 500تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه تقریبا 9 هزار تومان گران شده است.

امروز علاوه بر طلا قیمت سکه امامی هم برخلاف روز گذشته افزایشی شد . قیمت سکه در شروع معاملات امروز با 29 میلیون و 700 هزار تومان به فروش رسید اما در ادامه صعودی شد و به ۲۹ میلیون و 750 هزار تومان رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل 50 هزار تومان گران تر بود.

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120618

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر