فشار خون

عدد نرمال فشار خون هر سن چند است ؟ + معنی هر عدد فشارخون

عدد فشار خون برای افراد با سنین مختلف، متفاوت است. فشارخون درمان ندارد ولی می توان آن را کنترل کرد. با افزایش سن، میانگین فشار خون نیز بالا می رود.

عدد نرمال فشار خون هر سن چند است ؟ + معنی هر عدد فشارخون

عدد فشار خون برای افراد با سنین مختلف، متفاوت است. فشارخون درمان ندارد ولی می توان آن را کنترل کرد. با افزایش سن، میانگین فشار خون نیز بالا می رود.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از نمناک، از شایع ترین اختلالات متابولیک فشار خون است که در گذشته افراد در سنین پیری بدان مبتلا می شدند اما امروزه به علت شیوه غلط زندگی این بیماری خود را در سنین جوانی نیز نشان می دهد.

این بیماری بی علامت است و از آن با نام قاتل خاموش یاد می شود چرا که افراد نسبت به درمان آن توجه کافی نشان نمی دهند. در این بخش از سلامت نمناک با شما را با جزییات تمام درمان های فشار خون آشنا می کنیم و فشار خون مناسب برای هر سن و سال را بیان می کنیم.

عدد فشار خون مناسب

بهترین عدد فشار خون مناسب با سنین مختلف

عدد فشار خون مناسب برای هر سن و سال

انسان به محض به دنیا آمدن دارای فشار خون است و نوزادان نیز دارای فشار خون هستند. اگر فشار خون نداشته باشیم خون به مغز و قلب و هیچکدام از اعضای حیاتی نمی رسد. نوزادان دارای فشار خون پایین تری به نسبت کودکان و نوجوانان هستند.

حداقل فشار خون در دوران نوزادی و در سنین ۱ تا ۱۲ ماهگی ۷۰ روی ۵۰ است و فشار خون طبیعی در این دوران ۹۰ بر روی ۶۰ است و حداکثر فشار خون در این دوران ۱۱۰ بر روی ۷۵ می باشد.

کم کم با بالا رفتن سن و ورود به مرحله کودکی و در سنین ۱ تا ۵ سالگی حداقل این فشار به حدود ۸۰ روی ۵۵ می رسد. فشار خون طبیعی در این دوران ۹۵ بر روی ۶۵ است و اگر فشار خون در این سنین ۱۱۰ بر روی ۷۹ باشد بسیار خطرناک است.

فشار خون طبیعی در سنین ۶ تا ۱۳ سالگی ۱۰۵ بر روی ۷۰ است و حداقل این فشار ۹۰ بر روی ۶۰ و حداکثر این فشار ۱۱۵ بر روی ۸۰ است.

فشار خون کودک

عدد فشار خون مناسب کودکان و نوجوانان

در سنین بین ۱۴ تا ۱۹ سالگی فشار خون طبیعی ۱۱۷ بر روی ۷۷ است ، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۰۵ بر روی ۷۳ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۲۰ بر روی ۸۱ می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی ۱۲۰ بر روی ۷۹ است ، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۰۸ بر روی ۷۵ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۲ بر روی ۸۳ می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین ۲۵ تا ۲۹ سالگی ۱۲۰ بر روی ۷۹ است ، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۰۸ بر روی ۷۵ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۳ بر روی ۸۴ می باشد.

فشار خون نرمال

عدد فشار خون افراد جوان و میان سال

فشار خون طبیعی در سنین ۳۰ تا ۳۴سالگی ۱۲۲بر روی ۸۱است و حداقل این فشار در این سنین ۱۱۰بر روی ۷۷و حداکثر این فشار ۱۳۴ بر روی ۸۵ است.

فشار خون طبیعی در سنین ۳۵تا ۳۹ سالگی ۱۲۳بر روی ۸۲است و حداقل این فشار در این سنین ۱۱۱بر روی ۷۸و حداکثر این فشار ۱۳۵ بر روی ۸۶ است.

در سنین بین ۴۰ تا ۴۴ سالگی فشار خون طبیعی ۱۲۵ بر روی ۸۳ است ، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۲ بر روی ۷۹ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۷ بر روی ۸۷ می باشد.

در سنین بین ۴۵ تا ۴۹ سالگی فشار خون طبیعی ۱۲۷ بر روی ۸۴ است ، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۵بر روی ۸۰ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۸ بر روی ۸۸ می باشد.

فشار خون ۱۵

عدد فشار خون مناسب جوانان

عدد فشار خون برای افراد مسن چه مقدار است؟

فشار خون نرمال برای افراد در سنین ۵۰ تا ۵۴سالگی ۱۲۸ بر روی ۸۵ است ، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۶ بر روی ۸۱ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۴۲ بر روی ۸۹ می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین ۵۵ تا ۵۹سالگی ۱۳۱بر روی ۸۶است ، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۸ بر روی ۸۲ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۴۴ بر روی ۹۰ می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین ۶۰تا ۶۴سالگی ۱۳۴ بر روی ۸۷ است ، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۲۱ بر روی ۸۳و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۴۷ بر روی ۹۱ می باشد.

با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن ۶۰ تا ۷۰ ساله ۱۳۴/۸۷ می باشد.

عدد فشار خون نرمال و غیر نرمال

ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند، فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از ۱۲۰/۸۰ می باشد.

اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است حداقل هر ۲ سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.

اگر فشار خون سیستولیک بین ۱۲۰ و ۱۳۹ و دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ می باشد هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.

اگر فشار خون ۱۴۰/۹۰ یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید.

عدد فشار خون غیرقابل علاج اما قابل کنترل

فشار خون مانند بسیاری از بیماری های دیگر غیر قابل درمان اما قابل کنترل است و افراد مبتلا به این بیماری باید تا آخر عمر تحت درمان قرار بگیرند.

فشار خون اگر بر اثر عواملی مثل زمینه ژنتیکی، اختلال های ساختاری عروق، مشکلات کلیه و...ایجاد گردد بدون مصرف دارو کنترل نمی شود مخصوصا اگر بالاتر از ۱۶۰ روی ۱۰۰ باشد اما در صورتی که فرد در مرحله پیش فشار خون (حداکثر فشار ۱۴۰ روی ۹۰) باشد ، می تواند این بیماری را با شیوه زندگی درست، ورزش منظم، کاهش وزن و رعایت نکات تغذیه ای،کنترل کند و از درمان دارویی بی نیاز شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 118588

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر