این افراد پس از کرونا، فشار خون گرفتند

افزایش فشار خون در طول یا بعد از یک بیماری معمول است، به خصوص اگر تب داشته باشید یا در حال مبارزه با عفونت باشید البته اگر پیش از بیماری به آن مبتلا نشده باشید. اما اخیرا مطالعه‌ای نشان می‌دهد که برای برخی از افرادی که از کووید19 بهبود یافته‌اند، فشار خون برای ماه‌ها بالا باقی می‌ماند.

این افراد پس از کرونا، فشار خون گرفتند

افزایش فشار خون در طول یا بعد از یک بیماری معمول است، به خصوص اگر تب داشته باشید یا در حال مبارزه با عفونت باشید البته اگر پیش از بیماری به آن مبتلا نشده باشید. اما اخیرا مطالعه‌ای نشان می‌دهد که برای برخی از افرادی که از کووید۱۹ بهبود یافته‌اند، فشار خون برای ماه‌ها بالا باقی می‌ماند.

 این مطالعه نشان داد که ۲۱ درصد از بیمارانی که به دلیل کووید باید در بیمارستان بستری می‌شدند و ۱۱ درصد که درمان سرپایی داشتند، دچار فشار خون بالا شدند. بیمارانی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به فشار خون بالا پس از عفونت کووید بودند عبارتند از:

• بیماران بالای ۴۰ سال

• بیماران سیاه‌پوست

• بیماران مبتلا به شرایط قبلی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری عروق کرونر و بیماری مزمن کلیه

• بیمارانی که در طول بستری در بیمارستان به داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها یا درمان‌های IV برای فشار خون بسیار پایین نیاز داشتند.

مهم است که بدانید عواملی مانند التهاب شدید، استرس قلبی، عروقی و تنفسی، استرس متابولیک در حین کووید حاد، استرس همه‌گیری و کاهش فعالیت بدنی در طول همه‌گیری نیز می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند.

فشار خون بالا یک مشکل جدی برای سلامتی است، حتی اگر به کووید مرتبط نباشد. افرادی که ممکن است دارای عوامل خطر برای فشار خون بالا باشند مانند سابقه خانوادگی یا برخی از شرایط سلامتی  در صورت ابتلا به کووید، باید بیشتر به فشار خون خود اهمیت دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیش‌بینی می‌کند که نرخ کووید در زمستان امسال دوباره افزایش خواهد داشت، اما تعداد افرادی که به بیماری شدید مبتلا می‌شوند ممکن است به اندازه سال‌های گذشته نباشد. 

این ویروس همچنان در حال تبدیل شدن به انواع جدیدی است و مردم باید به کووید به عنوان یک تهدید بسیار واقعی نگاه کنند. ممکن است شاهد همان تعداد بستری شدن و مرگ و میر در بیمارستان نباشیم که در اوج بیماری همه‌گیر مشاهده کردیم، اما مردم باید رویکرد مشابهی نسبت به کووید داشته باشند و بدانند هنوز یک بیماری جدی است که می‌تواند تاثیر حاد و اثرات طولانی‌مدت داشته باشد.

بیماران و پزشکان باید با هم همکاری کنند تا از عوارض پس از کووید مانند فشار خون بالا آگاه شوند. به عنوان مثال، ممکن است پزشک از شما بخواهد که فشار خون خود را مرتب در خانه چک کنید یا به مطب مراجعه کنید تا آن را کنترل کند.

ما هنوز در مورد برخی از عوارض طولانی‌مدت کووید اطلاعات کسب می‌کنیم. پس باید آن را جدی بگیرید و اطمینان حاصل کنید که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از عفونت کووید انجام می‌دهید.

منبع: سایت سلامت

دیگر رسانه ها

کدخبر: 109950

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر