رونمایی رهبر انقلاب از ابرموشک ایران؛ موشک هایپرسونیک فتاح ۲ / ویژگی‌های موشکی که تنها 4 کشور دارند

در جریان بازدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، برای نخستین بار از موشک هایپرسونیک فتاح ۲ رونمایی شد.

رونمایی رهبر انقلاب از ابرموشک ایران؛ موشک هایپرسونیک فتاح ۲ / ویژگی‌های موشکی که تنها 4 کشور دارند

موشک هایپرسونیک «فتاح ۲» رونمایی شد

در جریان بازدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، برای نخستین بار از موشک هایپرسونیک فتاح ۲ رونمایی شد.

صبح امروز و در جریان بازدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، برای نخستین بار از موشک هایپرسونیک فتاح ۲ رونمایی شد.

فتاح ۲ موشک هایپرسونیک (ابرفراصوت) با قابلیت گلاید و همچنین کروز است که در دسته تسلیحات هایپرسونیک HGV و HCM دسته‌بندی می‌شود.

تنها ۴ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران فناوری این نوع از تسلیحات هایپرسونیک را در اختیار دارند.

توانایی اجرای مانور داخل و خارج جو و سرعت بیش از ۱۴ ماخ (حدود ۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت) از قابلیت‌های موشک ابرفراصوت (هایپرسونیک) فتاح است

ضمانت ده‌ها ساله فناوری، استفاده از نسل جدید سوخت جامد، کلاهک مخروطی انفجاری از دیگر ویژگیهای این موشک است

 پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضد بالستیک آمریکا شامل تاد، پاتریوت، اجیس، GBI، استاندارد و همه سامانه‌‌های پدافندی رژیم صهیونیستی از جمله گنبد آهنین، فلاخن داوود، آرو و باراک در مقابل موشک ابر فراصوت فتاح ناتوانند

 این موشک تاکنون فقط در روسیه، چین، آمریکا و کره شمالی رونمایی شده است

موشک فتاح

موشک فتاح

رونمایی از ابر موشک هایپرسونیک «فتاح» با حضور رئیس جمهور

موشک فتاح که سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ دارد با برد ۱۴۰۰ کیلومتربا قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد

 

دیشب سردار حاجی زاده  فرمانده هوافضای سپاه در اکانت توییتری که به او منتسب است نوشت

‏طلوع سه‌شنبه، طلوع خورشید در یک روز عادی نیست؛ خورشید امروز با ‎#فتاح طلوع می‌کند

به بهانه رونمایی امروز از موشک هایپرسونیک که فرمانده نیروی هوافضای سپاه چند وقت قبل وعده آن را داده بود، ویدئوی اظهارات چند وقت قبل سردار حاجی‌زاده در معرفی این موشک و تحلیل واکنش آمریکایی‌ها درباره این موشک را بازنشر داده‌ایم.

.اولین اطلاعات موشک فتاح بدین شرح است

  • جهش نسلی
  • اجرای مانور در داخل و خارج جو
  • سرعت بسیار بالا «بیش از ۲۵ ماخ فاز میانه، بیش از ۸ ماخ فاز گلاید، بیش از ۵ ماخ فاز برخورد»
  • ضربدر صفر کردن تمام سامانه‌های دفاع هوایی تاد، آرو، پاتریوت، اجیس، GBI «پیشرفته ترین ضدبالستیک یانکی‌ها» و خانواده استاندارد آمریکا، گنبدآهنین، فلاخن داوود و باراک 
  • ضمانت ده‌ها ساله فناوری
  • نسل جدید سوخت جامد
  • کلاهک مخروطی انفجاری با مانورپذیری عالی و سرعت بسیار بالا.

موشک‌ فراصوت چیست و چقدر قدرت دارد؟‌ موشک‌های فراصوت، مانند موشک‌های زیرکون یا کینژال («خنجر») که گفته می‌شود نیروی هوایی روسیه پیشتر در جنگ خود در اوکراین از آن‌ها استفاده کرده بود، نماینده نسل بعدی تسلیحات هستند.موشک فراصوت کینژال با سرعت‌های فوق‌العاده بالا – تا ده برابر سرعت صوت یعنی حدود ۱۲ هزار و ۸۷۴ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. 

ایندیپندنت امروز گزارشی  دراین باره دارد که چه کشورهایی دارای موشک فراصوت هستند  اما قبل از آن باید ذکر شود که ایران به این فناوری دست یافت هاست موشک کروز سوپرسونیک  جدید ایران؛ ابر موشک‌کروز سوپر سونیک ساخته شده است . متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی  موشک کروز سوپرسونیک دست یافته‌اند و این موشک هم اکنون در مرحله تست‌ قرار دارد.متخصصان صنعت دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک‌کروز سوپر سونیک یا مافوق صوت دست یافته‌اند.چندی پیش، موشک هایپرسونیک «فتاح»، با برد 1400 کیلومتر رونمایی شد. توانایی اجرای مانور داخل و خارج جو و سرعت بیش از ۱۴ ماخ (حدود ۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت)، از قابلیت‌های موشک هایپرسونیک است ورژن بعدی موشک هایپرسونیک، ۲ هزار کیلومتری است. این موشک هایپرسونیک، تاکنون فقط در روسیه، چین، آمریکا و کره شمالی رونمایی شده است.

 

موشک فراصوت چیست؟‌

گویا موشک‌های فراصوت، مانند موشک‌های زیرکون یا کینژال («خنجر») که گفته می‌شود نیروی هوایی روسیه پیشتر در جنگ خود در اوکراین از آن‌ها استفاده کرده بود، نماینده نسل بعدی تسلیحات هستند.

کینژال با سرعت‌های فوق‌العاده بالا – تا ده برابر سرعت صوت یعنی حدود ۱۲ هزار و ۸۷۴ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. در مقایسه، یک موشک کروز فروصوت مانند موشک تاماهاوک نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا با سرعت نسبتا کند ۸۸۵ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.  

کینژال معمولا روی جت جنگنده میگ۳۱ (Mig-31K) سوار می‌شود و می‌تواند تا فاصله حدودا ۲ هزار کیلومتری را هدف قرار بدهد، سرعت این موشک، قدرت رزمایش حین پرواز و توانایی پرواز در ارتفاع پایین ردیابی‌اش را با استفاده از رادار دشوار می‌کند و به همین دلیل، متوقف کردن آن تقریبا ناممکن است.

شاید نگران‌کننده‌تر از همه این باشد که کینژال می‌تواند یک کلاهک هسته‌ای و نیز یک ماده منفجره متعارف حمل کند، راهبردی که بیم آن می‌رفت روسیه به آن متوسل شود، چون جنگ روسیه به‌دلیل مقاومت قهرمانانه مردم محلی که متحدان بین‌المللی‌ آن‌ها را به‌خوبی مسلح کرده‌اند ناامیدکننده‌تر و طولانی‌تر از حد انتظار شده است

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114994

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر