سردرد میگرن

سردرد میگرن چیست؟ | راه درمان سردرد میگرن چیست؟

سردرد میگرنی یک اختلال نورولوژیک است که می‌تواند باعث بروز چندین علامت در بیمار شود. این بیماری اغلب همراه با سردردهای شدید و طاقت‌فرسا شناخته می‌شود.

سردرد میگرن چیست؟ | راه درمان سردرد میگرن چیست؟

سردرد میگرنی یک اختلال نورولوژیک است که می‌تواند باعث بروز چندین علامت در بیمار شود. این بیماری اغلب همراه با سردردهای شدید و طاقت‌فرسا شناخته می‌شود.

به گزارش عرشه آنلاین، علائم این اختلال ممکن است شامل تهوع، استفراغ، مشکل در تکلم، بی حسی یا مورمور شدن و حساسیت به نور و صدا باشد. سردرد میگرنی معمولا ارثی است و تمام سنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شروع میگرن‌ می‌تواند از کودکی یا در اوایل بزرگسالی بروز کند.

انواع سردرد چیست؟

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد که به دو دسته تقسیم می‌شوند: سردرد اولیه و سردرد ثانویه. سردرد میگرنی نوع اولیه است، به این معنی که علت خاصی برای بروز آن نمی‌توان یافت. تشخیص سردرد اولیه تشخیص بالینی است، به این معنی که هیچ آزمایش خون یا مطالعه تصویربرداری برای تشخیص آن وجود ندارد. سردرد ثانویه نشانه ای از یک مشکل سلامتی دیگر مانند مثلا تومور مغز یا سینوزیت و یا اختلالات انکساری بینایی است.

هاله؛ هشدار یک سردرد

هاله که با آن (Aura) نیز گفته می‌شود حالت یا گروهی از علائم حسی، حرکتی و گفتاری است که معمولاً مانند سیگنال و زنگ خطر می‌تواند از شروع سردرد در ساعات آتی خبر دهد. معمولاً هاله، اشتباهاً به عنوان تشنج یا سکته تشخیص داده می‌شود، هاله قبل از سردرد رخ می‌دهد، اما گاهی اوقات می‌تواند در حین یا حتی بعد از آن ظاهر شود. یک هاله می‌تواند از 10 تا 60 دقیقه طول بکشد. حدود 15 تا 20 درصد از افرادی که سردرد میگرنی را تجربه می کنند، هاله را قبل و یا بعد از میگرن خود تجربه می‌کنند.

علائم میگرن هاله برگشت پذیر هستند، به این معنی که می‌توان آنها را متوقف کرد. هاله ناشی از سردرد میگرنی علائمی را ایجاد می‌کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دیدن نقاط چشمک زن

نقاط کور در بینایی شما

بی حسی یا مورمور شدن پوست

تغییر گفتار

صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)

از دست دادن موقت بینایی

دیدن خطوط مواج یا ناهموار

تغییر در بو یا طعم

بیشتر بخوانید: مه مغزی و راه های درمان آن

علائم میگرن

علائم میگرن معمولا یک تا دو روز قبل از خود سردرد شروع می‌شود. این مرحله، به عنوان مرحله‌ی پیش‌نشانه شناخته می‌شود. علائم این مرحله می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی یا پایین بودن انرژی

میل شدید به غذا

تحریک‌پذیری

خمیازه‌ی مکرر

بیش‌فعالی

افسردگی

هنگامی که میگرن شما شروع می‌شود و حمله رخ می‌دهد شما علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

سردرد شدید ضربان‌دار

اختلالات بینایی

حالت تهوع

استفراغ

حساسیت به نور

سرگیجه

گز گز کردن صورت یا بدن

انواع میگرن

سردرد میگرنی نسبت به علائم میگرن، انواع متفاوتی دارند در برخی موارد شاید نام آن‌ها مشابه هم باشند اما نوع تشخیص و درمان آن‌ها متفاوت است. به طور کل انواع مختلفی از میگرن وجود دارد که به شرح زیر است(1): 

میگرن همراه با هاله (میگرن پیچیده): حدود 15 تا 20 درصد از افراد مبتلا به سردردهای میگرنی، علائم میگرن هاله را تجربه می‌کنند. هاله مانند سیگنال و زنگ خطر می‌تواند از شروع سردرد در ساعات آتی خبر دهد.

میگرن بدون اورا (میگرن رایج): این نوع سردرد میگرنی بدون هیچ هشداری و یا دیگر علائم میگرن هاله بروز می‌کند. و علائم این نوع، مشابه با انواع دیگر سردردهای میگرنی می‌باشد.

میگرن بدون سر درد: میگرن خاموش یا میگرن که به آن استفالژیک نیز گفته می‌شود شامل علامت‌های هاله بوده اما سردردی که معمولاً به دنبال آن ایجاد می‌شود اتفاق نمی‌افتد.

میگرن نوری (میگرن شبکیه): در این نوع میگرن ممکن است متوجه از دست دادن موقت جزئی یا کامل بینایی در یکی از چشمان خود شوید، همراه با درد مبهم در پشت چشم که ممکن است به بقیه قسمت های سر شما سرایت کند. این کاهش بینایی ممکن است یک دقیقه یا تا چند ماه طول بکشد. همیشه باید میگرن شبکیه را به یک پزشک متخصص گزارش دهید زیرا می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی‌تر باشد.

میگرن مزمن: میگرن مزمن زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل 15 روز در ماه رخ‌دهد. در این نوع از سردرد میگرنی علائم، و شدت درد ممکن است به طور مکرر تغییر کنند. کسانی که به میگرن مزمن مبتلا می‌شوند ممکن است بیش از 10 تا 15 روز در ماه از داروهای ضد سردرد استفاده کنند.

میگرن با هاله ساقه مغز: دراین نوع میگرن، بیمار احساس سرگیجه، تکلم نامفهوم، دوبینی یا از دست دادن تعادل دارد که قبل از سردرد اتفاق می‌افتد. این علائم معمولاً به‌طور ناگهانی رخ می‌دهند و می‌توانند با ناتوانی در صحبت کردن، صدای زنگ در گوش و استفراغ همراه باشند. /سلامت

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114762

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر