شیوع سردرد درمیان ۶۰درصد نوجوانان / ماجرا چیست؟

سردرد میگرنی در ایران حدود ۱۴درصد در جمعیت بزرگسالان است که نسبت به جمعیت کل کشور برای افرادی که فقط مبتلا به میگرن هستند بسیار بالاست اما نکته مهم این است که این آمار در گروه نوجوانان درصد بسیار بالاتری را نشان می‌دهد.

شیوع سردرد درمیان  ۶۰درصد نوجوانان / ماجرا چیست؟

سردرد میگرنی در ایران حدود ۱۴درصد در جمعیت بزرگسالان است که نسبت به جمعیت کل کشور برای افرادی که فقط مبتلا به میگرن هستند بسیار بالاست اما نکته مهم این است که این آمار در گروه نوجوانان درصد بسیار بالاتری را نشان می‌دهد.

به گزارش عرشه آنلاین، رئیس انجمن سردرد ایران در حاشیه برگزاری اولین دوره آموزش پرستار متخصص سردرد، از شیوع بالای سردرد در بین نوجوانان کشور خبر داد و گفت: در یک بررسی انجام شده از سوی گروه تحقیقاتی ما که در گروه نوجوانان در مدارس انجام شد، ۶۰درصد از نوجوانان اظهار کردند در سه ماه گذشته چندین مرتبه سردرد را تجربه کرده‌اند. در بسیاری از موارد هم این سردرد منجر به غیبت از مدرسه یا کاهش کارایی این افراد در مدرسه منجر شده که از علل شایع آن سردردهای میگرنی، تنشی و سردردهای پس از ضربه‌های خفیف با فعالی‌های ورزشی بوده است.

دکتر منصوره تقاء با اشاره به آمارهای ارائه شده در ۲۰۱۸ از سوی سازمان‌های جهانی درباره سردرد، بیان کرد: در این بررسی‌ها هم سردرد میگرن در افراد زیر سن ۵۰ سال در دنیا به عنوان اولین علت ناتوانی شناخته شده است. در کشور ما نیز طبق یک بررسی در چند سال قبل در مورد علل ناتوانی در حیطه بیماری‌ها، سردرد علت اول ناتوانی عنوان شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: سردرد میگرنی در کشور ما حدود ۱۴درصد در جمعیت بزرگسالان است که نسبت به جمعیت کل کشور برای افرادی که فقط مبتلا به میگرن هستند بسیار بالاست و این آمار در گروه نوجوانان درصد بسیار بالاتری را نشان می‌دهد.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب همچنین با اشاره به ایجاد سردرد به دلیل مصرف داروهای مسکن گفت: این نوع سردرد در کشور ما بسیار شایع است و افراد بدون مراجعه به پزشک و یا کامل نکردن دوره درمان خود، شروع به مصرف بیش از حد مسکن‌ها کرده که خود موجب بروز سردرد جدیدی در فرد می‌شود و به درمان مقاوم‌تر است.

وی درباره برگزاری اولین دوره آموزش پرستار متخصص سردرد هم بیان کرد: در کشورهای پیشرفته، پرستار متخصص سردرد عنوانی بسیار آشناست و خدماتی که از سوی این پرستاران ارائه می‌شود بسیار گسترده بوده و بهره بسیار خوبی برای بیماران به همراه دارد. هدف اصلی این برنامه آموزش پرستاران در حوزه سردرد است که بتوانند پشتیبانی درمانی خوبی برای افرادی که مبتلا به انواع سردرد هستند، انجام دهند، از جمله بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های سردرد و کلینیک‌های مغز و اعصاب، همچنین بیماران بستری به دلیل سردردهای خاص مانند افزایش فشار داخل جمجمه یا وجود لخته در سیستم سیاهرگی مغز.

گفتنی است اولین دوره آموزش پرستار متخصص سردرد تا ۲۶ آبان در بیمارستان سینای تهران در حال برگزاری است.

منبع: همشهری آنلاین

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114619

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر