هشدار مدیریت بحران به تهرانی‌ها؛ از یکشنبه تا چهارشنبه مراقب باشید!

تا چهارشنبه از خانه بیرون نیایید! +فیلم

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفیت هوای اصفهان در ساعت ۱۰ صبح امروز به ۱۶۰ واحد و ناسالم برای تمام گروه‌های سنی رسید.همچنین صبح امروز شاخص کیفیت هوا در شهر‌های کرج به ۱۲۰، اراک ۱۲۳ و تهران ۱۱۳ واحد رسید که در رنج هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.

تا چهارشنبه از خانه بیرون نیایید! +فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد افزایش آلاینده‌های جوی به‌ویژه در نواحی جنوبی استان خبر داد و گفت: کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی از تردد غیرضرور خودداری کنند.

حامد یزدی‌مهر عصر شنبه در جمع خبرنگاران از صدور هشدار زرد افزایش آلاینده‌های جوی در استان تهران خبر داد و اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی از فردا یکشنبه ۲۱ آبان تا روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه شاهد این مخاطره در استان به‌ویژه نواحی جنوبی خواهیم بود.

یزدی‌مهر گفت: با صدور این هشدار ضمن ابلاغ به همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران، اعلام آماده‌باش نیز صورت گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران افزود: توصیه اکید مدیریت بحران به بیماران قلبی، ریوی و تنفسی و سالمندان و کودکان و افراد دارای بیمار‌های زمینه‌ای این است که در مواقع آلودگی هوا از حضور در فضای باز خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه تنفس هوای آلوده برای ریه و قلب خطر بیشتری دارد، بیان کرد: این ذرات بسیار ریز، از دیواره ریه جذب خون می‌شوند، لذا توصیه می‌شود در زمان صدور هشدار، بیماران قلبی و ریوی تا جایی که می‌توانید در ساعات شلوغی و ترافیک بیرون از خانه نباشند و از ورزش و پیاده‌روی خودداری کنند و از باز گذاشتن درب و پنجره‌ها در منزل و یا محل کار بپرهیزند

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زرد رنگ از تداوم پایداری جو و افزایش آلودگی هوا در شهرهای تهران، اراک، مشهد، اهواز، قم، کرج، تبریز، اصفهان و سمنان خبرداد و اعلام کرد که در این شهرها افزایش غلظت آلاینده‌ها و افزایش شاخص‌ آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس است و درصورت مهار نشدن منابع ثابت و متحرک آلاینده در مناطق پرتردد این شهرها، تا روز سه‌شنبه ۲۳ آبان، هوای «ناسالم برای تمام گروه‌ها» دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی همچنین توصیه کرد که مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی مورد توجه قرار گیرد.

هشدار آلودگی هوا به ۹ شهر ؛ افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد ناسالم برای همه گروه‌ها

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین دراین باره اعلام کرد:همزمان با نیمه دوم پاییز و کاهش دما در شهرهای کشور، آلودگی هوای ناشی از منابع آلاینده ثابت و متحرک مثل سال‌های قبل ‌سراغ کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت آمده‌است.»

صادق ضیائیان گفت:«به زمستان نزدیک می‌شویم و با توجه به پدیده وارونگی دما (اینورژن) و شرایط آلاینده‌ها درشهرها از این به بعد شاهد آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت خواهیم بود.ضمن اینکه در روزهای آینده شرایط جوی به‌گونه‌ای است که پایداری و سکون جو را تا روزهای پایانی هفته برای شهرها پیش‌بینی می‌کنیم. طبیعتا در تهران، کرج، اصفهان، اراک، مشهد و دیگر شهرهای پرجمعیت به‌دلیل تولید بالای آلاینده‌ها باید بیشتر مراقب باشیم چراکه امکان افزایش آلودگی هوا وجود دارد.»

 بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفیت هوای اصفهان در ساعت ۱۰ صبح امروز به ۱۶۰ واحد و ناسالم برای تمام گروه‌های سنی رسید.همچنین صبح امروز شاخص کیفیت هوا در شهر‌های کرج به ۱۲۰، اراک ۱۲۳ و تهران ۱۱۳ واحد رسید که در رنج هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای تهران صبح امروز بر روی عدد ۱۰۸ (ناسالم برای گروه‌های حساس) قرار دارد که در این شرایط به بیماران قلبی و عروقی، کودکان و زنان باردار توصیه می‌شود از تردد و فعالیت در فضای باز خودداری کنند.

تنها ایستگاه فرمانداری شهر ری منطقه ۲۰ با شاخص ۱۵۳ وضعیت قرمز (ناسالم برای همه افراد) است و ایستگاه‌های تربیت مدرس منطقه ۶، ستاد بحران منطقه هفت، شادآباد منطقه ۱۸، شریف منطقه ۲، پارک شکوفه منطقه ۱۴، پارک سلامت منطقه ۱۷ دانشگاه علم و صنعت منطقه چهار، شهرک چشمه منطقه ۲۲ و همچنین شهرداری مناطق ۱۹ و ۲۱ در وضعیت نارنجی (ناسالم برای گروه‌های حساس) قرار دارد.

همچنین شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته نیز روی شاخص عدد ۱۰۱ قرار داشت و برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

براساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تا امروز هشت روز هوای پاک، ۱۷۰ روز هوای قابل قبول، ۵۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در روزشمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

هشدار درباره افزایش آلودگی هوا در ۴ کلانشهر

دستورالعمل بهداشتی برای این شرایط این است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز توصیه شده است افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است که سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهر‌های صنعتی حداقل تا سه‌شنبه ادامه دارد.

توصیه مدیرکل هواشناسی استان تهران به کودکان و افراد خاص

غلظت آلاینده‌ها در اواسط هفته بالاست، کودکان و افراد دارای بیماری‌های خاص کمتر در معرض هوای آزاد قرار بگیرند

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 113980

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • بهار

        پس برای چی مدارسو تعطیل نمیکنن،حتما میخوان اخر سال اعلام کنن درد دولت اقای رییسی کمترین تعطیلی مدارس رو داشتیم و جزو افتخارات اقایون محسوب بشه..

      ارسال نظر