آموزش و پرورش

کمبود 60 هزار مربی پرورشی در آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورشگفت: از ۱۱۰ هزار مدرسه موجود در کشور، بیش از ۶۰ هزار مدرسه فاقد مربی تربیتی است.

کمبود 60 هزار مربی پرورشی در آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورشگفت: از ۱۱۰ هزار مدرسه موجود در کشور، بیش از ۶۰ هزار مدرسه فاقد مربی تربیتی است.

به گزارش عرشه آنلاین، اصغر باقرزاده روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۲ اردیبهشت امسال در دیدار فرهنگیان فرمودند که در حوزه پرورشی، کارهای خوبی در ستاد انجام شده اما در مدرسه خبری نیست. بنابراین هدفگذاری ما باید مدرسه باشد و این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه از ۱۱۰ هزار مدرسه موجود در کشور حدود ۴۰ هزار مدرسه، مربی تربیتی دارد، افزود: در سال ۷۸ عده‌ای با تعابیر و نظریاتی، معاونت پرورشی را منحل کردند و گفتند پرورش و تربیت باید کار همه معلمان باشد اما باید توجه داشت که تربیت با رفتار و کردار معلم منتقل می‌شود اما ایجاد موقعیت‌های تربیتی با فرد است.

باقرزاده با بیان اینکه‌ بعد از احیای معاونت پرورشی به دستور رهبر معظم انقلاب تا به امروز به قانون احیا که «هر مدرسه یک معاون پرورشی» بود، عمل نشده است، افزود: علاوه بر کمبود نیرو در حوزه آموزشی، این امر در معاونت پرورشی هیچ وقت به نتیجه نرسید.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال با تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور، ابتدا مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی صادر شد و در ادامه با پیگیری‌ها تا ۲۰ هزار نفر نیز افزایش یافت اما تاکنون شرایط جذب آن فراهم نشده است.

وی از مشارکت سه میلیون دانش آموز در اردوهای مختلف از جمله اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت و اردوهای تربیتی چندروزه خبر داد و گفت: در زمینه فرهنگی و تربیتی نیز ۸۰۰ دارالقرآن در سراسر کشور وجود دارد که دانش‌آموزان علاقه‌مند به قرائت و حفظ قرآن کریم می‌توانند به دارالقرآن‌ها مراجعه کنند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش خردورزی، ایمان، امید، نشاط و هویت را پنج برنامه پایه این معاونت برای برنامه های تربیتی در مدارس دانست و گفت: ۴۰ هزار مدرسه در کشور نمازخانه دارد و در ۲۰ هزار مدرسه نیز محلی برای اقامه نماز هست ضمن آنکه از مدیران خواسته شده اگر شرایط برای اقامه نماز فراهم نیست، تلاش کنند تا بچه‌ها شرایط و احکام نماز را یاد بگیرند و در مسیر اقامه نماز حرکت کنند.

باقرزاده به پویش مهر رییس جمهور که در آغاز سال جدید تحصیلی به جای پرسش مهر اشاره کرد و گفت: امید زمانی ایجاد می‌شود که ببینیم کشور در یک مسیر پیشرفت حرکت کرده است و وقتی دانش‌آموزان پیشرفت‌های صنعتی، نظامی، هسته‌ای و... را ببینند، احساس امید واقعی شکل می‌گیرد.

وی به برنامه‌ریزی برای اردوی زیارت‌اولی‌ها اشاره کرد که برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز از مناطق محروم برگزار شد و در این رابطه افزود: اردیبهشت امسال ۵ هزار دانش‌آموز در یک روز در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان جمع شدند و یا ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در اردوگاه شهید باهنر تهران در اردوی یکروزه با مشارکت شهرداری تهران شرکت کردند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هویت تشکل‌های دانش‌آموزی موقعیت‌های هویت‌آفرین برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، مشارکت در فعالیت های اردوهای جهادی، جمعیت هلال احمر، بسیج دانش‌آموزی و یا اتحادیه انجمن‌های اسلامی را از جمله این موارد برشمرد.

باقرزاده با اشاره به نقش مهم اولیا در امور تعلیم و تربیت بیان کرد: از مدیران مدارس خواسته‌ایم ۵ نفر از اولیا را تحت عنوان امیدیار، نشاط‌یار، نمازیار، پاسخ‌یار، اردویار و پرسش‌یار در سامانه معرفی کنند چرا که اگر همراهی والدین نباشد، نظام تعلیم و تربیت به‌طور ناقص پیش می‌رود و این ۳ ضلع معلم، دانش‌آموز و والدین است که آموزش و پرورش را به هدف اصلی می‌رساند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) گفت: شناسایی آسیب به حل مساله کمک می‌کند و در این راستا آموزش و پرورش به همراه ۱۴ نهاد دیگر مکلف است طرح نماد را انجام دهد که ۸ مرحله دارد.

وی با بیان اینکه مرحله اول و دوم، غربالگری و تشخیص است، اظهار کرد: آموزش و پرورش به کمک اولیا تشخیص می‌دهد که دانش‌آموز از نظر سلامت روانی و اجتماعی در چه مرحله‌ای قرار دارد و اگر تشخیص داده شد که در فوریت است به درمانگر ارجاع داده می‌شود که از پیشرفت آسیب در وجود دانش‌آموز جلوگیری شود.

باقرزاده خاطرنشان کرد: این مورد را از اول ابتدایی شروع کرده‌ایم و آمارها نشان می‌دهد که اثرات فضای مجازی و آموزش غیرحضوری زیاد است. تاکنون ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز غربالگری شده‌اند و به زودی به کمک معلمان و والدین و مراکز مشاوره کمک می‌کنیم که این آسیب‌ها از بین برود./ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 109791

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر