حسن یزدانی | فینال حسن یزدانی | کشتی حسن یزدانی

تاریخچه رقابت‌های حسن یزدانی با دیوید تیلور | تمام مسابقات یزدانی و تیلور + عکس

پخش زنده مبارزه فینال حسن یزدانی و دیود تیلور امشب 26 شهریور 1402 و ششمین دوئل این دور ورزشکار را ساعت ساعت ۲۱ تا ۲۱ و ۱۵ دقیقه خواهد بود.

تاریخچه رقابت‌های حسن یزدانی با دیوید تیلور | تمام مسابقات یزدانی و تیلور + عکس

 تا ساعاتی دیگر بزرگترین فینال رقابت های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در اسلو در وزن ۸۶ کیلوگرم شاهد خواهیم بود. تقابل حسن یزدانی با دیوید تیلور آمریکایی که از آن به نبرد پادشاه و جادوگر یاد می‌کنند به زودی در اسلو رقم می‌خورد. فینالی که قبل از شروع مسابقات همه کارشناسان و متخصصان کشتی معتقد بودند این دو گلادیاتور " حسن یزدانی-دیوید تیلور" برای ششمین بار به مصاف هم خواهند رفت. رقابت حسن یزدانی و دیوید تیلور  نقل محافل ورزشی شده و حاشیه های جذابی نیز به ورزش کشتی افزوده است. همه در انتظار پرده ششم مبارزه حسن یزدانی - دیوید تیلور بودند و حالا امشب شاهد اجرای این اثر هنری در شهر بلگراد خواهیم بود. بی صبرانه در انتظار ششمین رقابت بین حسن یزدانی و رقیب دیرینه اش دیوید تیلور در رقابت‌های جهانی نروژ خواهیم بود در ادامه به رقابت‌هایی که این دو کشتی گیر باهم داشته‌اند می پردازیم.

تاریخچه رقابت‌های حسن یزدانی با دیوید تیلور

هر چند که رقابت تمام کشتی‌گیران تیم‌های ملی آزاد و فرنگی برای مخاطبان کشتی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما نمی‌توان منکر شد که تقابل حسن یزدانی و دیوید تیلور برای همه مخاطبان کشتی در ایران و بسیاری از مخاطبان کشتی در جهان از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است و به نوعی گل سرسبد مسابقات جهانی کشتی محسوب می‌شود. حساسیت و اهمیتِ این تقابل که ششمین رویاروییِ تیلور و یزدانی است، علاوه بر کیفیت بالای کشتیِ هر دو کشتی‌گیر، در تکرار چند باره نبردهای آن‌ها طی سال‌های اخیر نیز ریشه دارد. نبردی که سال ۲۰۱۷ و زمانی که تیلور هنوز نام و نشانی نداشت و یزدانی هم تازه به وزن ۸۶ کیلوگرم آمده بود آغاز شد.

کرمانشاه ۲۰۱۷؛ نقطه آغازِ تقابل‌ غول‌های ۸۶ کیلو

جدال یزدانی و تیلور از سال ۱۳۹۵ آغاز شد؛ جام جهانی کشتی آزاد که در روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن به میزبانی کرمانشاه و با حضور هشت تیم ملی کشتی در دو گروه برگزار شده بود. در گروه یک مسابقات تیم‌های امریکا، جمهوری آذربایجان، روسیه و گرجستان حضور داشتند و در گروه دوم نیز ایران، ترکیه، مغولستان و هند به مصاف هم رفتند. پس از برگزاری مرحله مقدماتی تیم‌های ایران و امریکا به فینال رسیدند و آزادکاران دو تیم در هشت وزن به مصاف هم رفتند که در نهایت ایران با پنج برد و سه شکست به پیروزی رسید و قهرمان جام شد.

حسن یزدانی

 فینال جام جهانی ۲۰۱۷ کرمانشاه

یکی از سه شکست ایران مقابل امریکا در آن مسابقات، باخت حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور بود. یزدانی که تا آن سال در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی می‌گرفت، چند ماه پیش از جام جهانی کرمانشاه به یک وزن بالاتر رفت و در دسته ۸۶ کیلوگرم کارش را آغاز کرد. پس از کسب عنوان قهرمانی وزن ۸۶ کیلوگرم در سی‌وهفتمین دوره جام تختی، در جام جهانی کرمانشاه نیز در همین وزن روی تشک رفت و با پیروزی مقتدرانه مقابل سردار بوکه از ترکیه و اونات پروجاو از مغولستان، برای همه بزرگان وزن ۸۶ کیلوگرمِ کشتی آزاد جهان خط و نشان کشید.

تقابل‌های یزدانی و تیلور در فینال همین مسابقات آغاز شد. یزدانی کشتی را برتر از حریف آغاز کرد و وقت نخست را ۳ – ۲ به سود خود تمام کرد. در ابتدای وقت دوم نیز اختلاف را به عدد دو رساند و ۴ – ۲ پیش افتاد. اما در دو زیرگیری ناموفق خاک شد و ۶ – ۴ عقب افتاد. تیلور پس از امتیازات روحیه‌بخشی که گرفت در فاصله یک دقیقه مانده به پایان وقت دوم توانست شانه‌های یزدانی را به تشک بچسباند و او را ضربه فنی کند.

بوداپست ۲۰۱۸؛ فینال زودرس

دومین سرشاخ تیلور و یزدانی در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ مجارستان رقم خورد. رقابت‌هایی که از ۲۸ مهر تا ۶ آبان ۱۳۹۷ در ورزشگاه لاسلوپاپ بوداپست برگزار می‌شد. در یک بدشانسی بزرگ، غیرقابل پیش‌بینی‌ترین قرعه ممکن به نام یزدانی و تیلور افتاد؛ رقابت در نخستین مسابقه! یزدانی و تیلور که خود را برای دومین تقابل‌شان در فینال مسابقات آماده کرده بودند، باید نخستین مسابقه‌شان در این مسابقات را مقابل هم برگزار می‌کردند تا دوئلی حساس‌تر و نفس‌گیرتر برای آن‌ها رقم بخورد.

حسن یزدانی

 مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست

یزدانی این مسابقه را هم تهاجمی و برتر آغاز کرد. با حمله‌های پیاپی توانست امتیاز از حریف بگیرد و در پایان وقت نخست نیز ۶ – ۲ پیروز از تشک خارج شد. اما مثل رقابتی که در کرمانشاه داشتند، باز هم تیلور در وقت دوم از خستگی یزدانی بهره گرفت و با زیرکی و هوش و قدرت بدنی بالا توانست طی سه دقیقه ۹ امتیاز از یزدانی بگیرد و نتیجه را ۱۱ – ۶ به سود خود تمام کند.

شکست یزدانی احتمال حذف زودهنگام او از مسابقات را مطرح می‌کرد، اما با صعود تیلور به فینال، یزدانی به گروه بازنده‌ها راه یافت و توانست با شکست حریفان مدال برنز این دوره از مسابقات را کسب کند.

توکیو ۲۰۲۰؛ تعویض طلا با نقره در ثانیه‌های پایانی

راند سوم سرشاخ‌های یزدانی و تیلور، جدال برای تصاحب طلای المپیک توکیو ۲۰۲۰ بود. رقابت‌هایی که به دلیل همه‌گیری کرونا به جای سال ۲۰۲۰ در تابستان سال ۲۰۲۱ به میزبانی ژاپن برگزار شد. یزدانی ابتدا جاواریل شاپیف از ازبکستان را شکست داد، سپس استفان ریچموث از سوییس را مقتدرانه در کمتر از دو دقیقه از پیش رو برداشت، در نیمه‌نهایی آرتور نایفونوف روس را شکست داد و راهی فینال شد. تیلور هم با کنار زدن علی شعبان‌اف از بلاروس، مایلس آمینه از سن‌مارینو و دیپاک پونیا از هند خود را به فینال رساند تا سومین تقابل یزدانی و تیلور شکل بگیرد.

حسن یزدانی

 فینال المپیک ۲۰۲۰ توکیو

در فینال باز هم تراژدی دو مسابقه قبلی تیلور و یزدانی برای کشتی‌گیر جویباری رقم خورد. در حالی که یزدانی این بار از تجربه دو مسابقه قبلی‌اش با تیلور بهتر استفاده کرده بود و توانست تا آخرین ثانیه‌ها از حریف پیش باشد، در ۱۷ ثانیه پایانی با یک زیرگیری توسط حریف امریکایی، طلا را به تیلور تحویل داد و دستش از کسب دومین طلای المپیک کوتاه ماند.

یزدانی در این مسابقه هم پیروزِ وقت نخست بود. سه دقیقه اول با نتیجه ۱ – ۰ به سود یزدانی پایان یافت. در ابتدای وقت دوم حمله‌های یزدانی به کسب دومین امتیاز او منجر شد. اما تیلور با یک سرزیربغل توانست نتیجه را مساوی کند. یزدانی یک بار دیگر تیلور را از تشک خارج کرد و در فاصله ۹۸ ثانیه تا پایان مسابقه ۳ – ۲ از تیلور پیش افتاد. یزدانی عملکرد خوبی برای مهار تیلور داشت و تمام حملات حریف امریکایی را با فرارها و خیمه‌های هوشمندانه‌اش خنثی کرد، تا این‌که در فاصله ۱۷ ثانیه به پایان تیلور با یک زیرگیری خود را به پای یزدانی رساند و با خاک کردن او ۴ – ۳ پیروز فینال شد.

اسلو ۲۰۲۱؛ طلسم‌شکنی و انتقام

یزدانی که سه شکست پیاپی را طی چهار سال مقابل تیلور تجربه کرده بود، این بار برای یک تقابل دیگر مقابل حریف سرسخت خود زیاد انتظار نکشید. دو ماه پس از المپیک توکیو، مسابقات جهانی کشتی ۲۰۲۱ به میزبانی نروژ در سالن نی‌جوردال آمفی شهر اسلو آغاز شد و یزدانی با انگیزه‌ای چندبرابری راهی این رقابت‌ها شد تا سومین طلای جهانی‌اش را کسب کند و مهم‌تر این‌که به نخستین برد مقابل دیوید تیلور برسد.

حسن یزدانی

 فینال مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو

در مسیر رسیدن به فینال نیز عظمت دولت بیک‌اف از قزاقستان، اتان راموس از پورتوریکو و نایفونوف از روسیه را مقتدرانه شکست داد و به فینال رسید. از سوی دیگر نیز تیلور با شکست دادن بوریس ماکوجف از اسلواکی، احمد ایوب‌اف از فرانسه و ابوبکر آباکاروف از آذربایجان فینالیست شد تا راند چهارم تقابل یزدانی و تیلور رقم بخورد.

یزدانی این بار از تجربه سه تقابل قبلی به بهترین شکل استفاده کرد و با ارائه یک کشتی حساب شده، همه راه‌ها را بر تیلور بست. او مانند سه مسابقه قبلی‌اش باز هم وقت نخست را به سود خود تمام کرد. تیلور که وقت نخست را ۲ – ۰ به پایان رسانده بود مانند سه کشتی قبلی‌اش با یزدانی امیدوار بود که در وقت دوم بتواند از حریف قدرتمند خود امتیاز بگیرد. اما یزدانی با کسب دو امتیاز دیگر فاصله را به چهار رساند. با این حال تیلور توانست با یک زیرگیری و خاک اختلاف را به دو برساند.

حملات تیلور و مهارهای یزدانی تا ثانیه‌های پایانی ادامه داشت تا این‌که یزدانی در فاصله ۶ ثانیه به پایان با یک زیرگیری و خاک کار را تمام کرد و ۶ – ۲ تیلور را شکست داد و به نخستین برد خود مقابل حریف قدرتمند امریکایی دست یافت.

بلگراد ۲۰۲۲؛ چهار - یک به سود تیلور

مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد پنجمین تقابل دو ستاره کشتی جهان بود. حسن یزدانی پس از استراحت در دور نخست، ایوان ایچزلی از مولداوی، سباستین جزیرزانسکی از لهستان و بوریس ماکوئف از اسلواکی را شکست داد و فینالیست شد. تیلور هم با پیروزی مقابل آرون کانوا از ایتالیا، اتان راموس از پورتوریکو و عظمت دولت بیک‌اف از قزاقستان پا به فینال گذاشت و برای پنجمین بار مقابل یزدانی ایستاد.

حسن یزدانی

 فینال مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد

یزدانی در این مسابقه باز هم از حریف پیش افتاد و نخستین امتیاز را به دلیل اخطار ۳۰ ثانیه‌ای به تیلور دریافت کرد. اما بلافاصله تیلور خود را به پاهای یزدانی رساند و با کسب دو امتیاز برای نخستین بار در تقابل‌های دو کشتی‌گیر، تیلور برنده وقت نخست شد.

در وقت دوم نیز تیلور عملکرد بهتری داشت و ضمن اجازه ندادن به یزدانی برای اجرای فن و رسیدن به پاها، توانست با یک ضد حمله یزدانی را خاک کند و فاصله را افزایش دهد. خارج شدن پای یزدانی از تشک و یک خاک دیگر توسط تیلور مجموع امتیازات او را به ۷ رساند تا یزدانی برای چهارمین بار مقابل حریف امریکایی‌اش تن به شکست دهد.

حسن یزدانی

راند شِشم؛ دوباره بلگراد

لغو میزبانی روسیه از مسابقات جهانی ۲۰۲۳ توسط اتحادیه جهانی کشتی و واگذاری میزبانی به صربستان به دلیل برگزاری باکیفیت مسابقات در سال ۲۰۲۲ سبب شد که بار دیگر چشم کشتی‌دوستان جهان به بلگراد و سالن اشتارک آرنا دوخته شود. امشب در این سالن ششمین دوئل یزدانی و تیلور ثبت می‌شود. دو نابغه کشتی جهان که حالا تقابل‌شان به یکی از مهم‌ترین رویدادهای کشتی دنیا تبدیل شده بر اعتبار و کیفیت این مسابقات افزوده است.

 ششمین تقابل یزدانی-تیلور تاج به پادشاه رسید

یزدانی و تیلور باز هم حریفان خود را بدون دردسر و به راحتی از پیش رو برداشتند تا وزن ۸۶ کیلوگرم برای دوستداران کشتی جهان فقط یک مسابقه داشته باشد: یزدانی-تیلور.

یزدانی در دور مقدماتی استراحت داشت و در دور دوم برابر لاورنس، کشتی‌گیر استرالیا با نتیجه ۸ - ۲ و ضربه فنی به پیروزی رسید. سپس موفق شد با نتیجه ۱۱ -۰ اردن بات از مغولستان را از پیش رو بردارد. در مرحله یک چهارم نهایی نیز ناظم مایلز امینه از سن‌مارینو دارنده را با نتیجه ۷ - ۲ شکست داد. در مرحله نیمه‌نهایی مقابل شاپیف از ازبکستان با نتیجه ۱۰ - ۰ پیروز شد و به فینال رسید.

دیوید تیلور نیز بعد از استراحت در دور اول، در دور دوم با ضربه فنی مقابل رقیب مراکشی به پیروزی رسید، در یک هشتم نهایی با پیروزی ۱۰ - ۰مقابل کشتی‌گیر اتریشی به یک چهارم نهایی رسید. سپس ۱۲ - ۲ ماگومد شاریپوف از بحرین را شکست داد و با پیروزی ۷ بر صفر در نیمه‌نهایی مقابل عظمت دولت بیک‌اف از قزاقستان فینالیست شد.

حسن یزدانی

طبق برنامه‌ریزی انجام شده زمان برگزاری مسابقه فینال وزن ۸۶ کیلوگرم حوالی ساعت ۲۱:۳۰ شروع شد.

حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم در ششمین تقابل با دیوید تیلور آمریکایی به مدال نقره رسید.

یک زیرگیری تمیز دیگر از دیوید تیلور و خاک شدن حسن یزدانی پس از پنج دقیقه حساب کار را سه بر هفت به نفع تیلور کرد.

دیدار نهایی وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان امشب بین حسن  یزدانی و دیوید تیلور آمریکایی برگزار شد که در نهایت مدال طلا به جادوگر کشتی رسید.

در این کشتی فوق‌العاده حساس یزدانی با ضربه فنی شکست خورد و به مدال نقره رسید که نهمین مدال او بود.

امسال نیز مانند دو سال اخیر هشت وزن از وزن تیم ملی کشتی آزاد ایران در اختیار آزادکاران مازندرانی است. در تیم ملی کشتی فرنگی که با هدایت سرمربی نوشهری‌اش یعنی حسن رنگرز روانه مسابقه شده نیز دو فرنگی‌کار آملی حضور دارند. به این ترتیب از ۲۰ کشتی‌گیر حاضر در تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، ۱۰ کشتی‌گیر مازندرانی هستند.

مسابقات جهانی کشتی ۲۰۲۳ که از ۲۵ شهریور در بلگراد آغاز شده تا ۲ مهر ادامه خواهد داشت که ابتدا مسابقات کشتی آزاد و سپس مسابقات کشتی فرنگی برگزار می‌شود./ جکع آوری از ایرنا.فرارو ورزش 3

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106433

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • مریم

        همیشه مردم‌ایران تقی به توقی میخوره میریزن توی صفحه اینستا طرف یا توی صفحه فدراسیونها و همه چی میگن ، برای. ونالدو همه کاری کردن . مسی و بقیه ورزشکارا . بعد الان که باید پشت حسن یزدانی باشن همه رفتن قایم شدن . خب الانم همه شون بریزن توی اینستای تیلور و صفحه فدراسیون کشتی و بهشون بگن‌ متقلب ، دروغگو ، حقه باز ، داورا رو‌خریدن . دوپینگی و ... چون امریکاییها اینهمه که خرج میکنن همیشه دوپینگ هم میکنن و تقلب هم میکنن. مثل همون کرت انگل امریکایی که‌چند سال بعد نشست گفت که تقلب کرده بوده . الانم بریزن توی صفحه هاشون و آبروشونو ببرن تا اونا بفهمن و بی آبرو بشن

      ارسال نظر