سقط

مجوز سقط برای این جنین‌ها صادر شد

​معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: این دانشگاه از نظر بروز تالاسمی ماژور (شدید) با برنامه های غربالگری جزء دانشگاههای کم شیوع در کشور به شمار می‌رود و طی سال گذشته و امسال هیچ کودک مبتلا به تالاسمی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه متولد نشده است.

مجوز سقط برای این جنین‌ها صادر شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: این دانشگاه از نظر بروز تالاسمی ماژور (شدید) با برنامه های غربالگری جزء دانشگاههای کم شیوع در کشور به شمار می‌رود و طی سال گذشته و امسال هیچ کودک مبتلا به تالاسمی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه متولد نشده است.

به گزارش عرشه آنلاین، دکتر هادی حسین‌زاده  افزود: با انجام آزمایش تشخیص ژنتیک در بارداری برای شناسایی جنین مبتلا، خوشبختانه طی سال گذشته و از ابتدای سال جاری تاکنون بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور متولد نشده است، این دانشگاه چهار شهرستان فیروزه، میان جلگه، زبرخان و نیشابور را زیر پوشش دارد.

وی با بیان اینکه میزان بروز تالاسمی در کشور کمتر از یک در ۱۰ هزار تولد زنده است، ادامه داد: میزان بروز این بیماری در خراسان رضوی طبق اطلاعات منتشر شده در سال ۱۳۹۲، یک دهم در ۱۰ هزار تولد زنده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: هم اینک ۲۱ نفر شامل ۹ زن و ۱۲ مرد در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به بیماری تالاسمی ماژور مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه بیماری تالاسمی ربطی به جنسیت ندارد و میزان بروز این بیماری در هر دو جنس تقریبا برابر است، افزود: تالاسمی یک بیماری ارثی و دارای ۲ نوع تالاسمی مینور (خفیف) و تالاسمی ماژور (شدید) است، نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور از ازدواج ۲ فرد ناقل تالاسمی مینور (خفیف)، این بیماری را به ارث می‌برد.

مجوز سقط برای جنین‌های مبتلا به تالاسمی با رضایت والدین

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: در صورتی که پدر و مادر هر دو ناقل تالاسمی مینور (خفیف) باشند، احتمال ابتلای نوزاد به بیماری تالاسمی ماژور در هر بارداری ۲۵ درصد است و برای جنین‌های مبتلا به تالاسمی با رضایت والدین، مجوز سقط صادر می شود.

وی در خصوص راه‌های شناسایی و تشخیص بیماران و نوزادان مبتلا به تالاسمی افزود: با انجام آزمایش خون در زمان ازدواج، زوج ناقل تالاسمی شناسایی شده و در صورت ازدواج فرد ناقل تحت آزمایش و مراقبت قرار گرفته و با تعیین وضعیت بیماری در جنین، نوزاد مبتلا به این بیماری شناسایی و تشخیص داده می‌شود.

حسین‌زاده ادامه داد: به منظور پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور (شدید) نیز غربالگری کلیه زوجین متقاضی ازدواج در نیشابور انجام می‌شود و زوج‌های ناقل یا مشکوک پرخطر در بروز تالاسمی ماژور شناسایی می‌شوند.

وی در خصوص راه‌های درمان بیماری تالاسمی ماژور گفت: با توجه به کم خونی شدید و کشنده در بتا تالاسمی ماژور، تزریق خون جزو اصلی درمان این بیماری است و پیوند مغز استخوان درصورت داشتن شرایط مناسب بیمار از دیگر راهکارهای درمانی به شمار می رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیرامون راههای پیشگیری از ابتلا به تالاسمی بیان کرد: با غربالگری تالاسمی در زمان ثبت پدیده ازدواج، زوجین ناقل تالاسمی شناسایی می‌شوند، به تمامی همشهریان توصیه می‌شود حتی قبل از ازدواج موقت یا دائم بدون انجام ثبت محضری نیز وضعیت خود را از نظر ناقلی تالاسمی بررسی کنند تا از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری شود.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

منبع: ایرنا

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104980

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر