جابجایی بازار تهران / فرماندار تهران تصمیم آخر را اعلام کرد

فرماندار تهران درباره طرح جابجایی بازار بزرگ تهران گفت ایمن سازی می کنیم نه انتقال

جابجایی بازار تهران / فرماندار تهران تصمیم آخر را اعلام کرد

از چندی پیش اخبار ضدونقیضی درباره جابجایی بازار تهران منتشر می شود .امروز فرماندار تهران درخصوص طرح انتقال بازار بزرگ تهران به مکانی دیگر از شهر واکنش تازه ای نشان داد نشان داد.

 فرماندار تهران درباره  طرح جابجایی بازار بزرگ تهران گفت ایمن سازی می کنیم نه انتقال 

«احمد قیومی» فرماندار تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بازار تهران نیز یکی از نقاط ناایمن شهر تهران است آیا احتمال انتقال بازار تهران به نقطه دیگری از شهر وجود دارد، گفت: خیر. بازار تهران قسمتی از قطب اقتصاد کشور است. بخش‌هایی که در بازار تهران ناایمن است در حال ایمن‌سازی است و موضوع خاصی در این زمینه وجود ندارد.

بازار تهران بازار قدیمی تاریخی است که در منطقه ۱۲ در مرکز شهر تهران واقع شده است. این بازار به چندین راهرو به طول بیش از ۱۰ کیلومتر (۶.۲ مایل) تقسیم شده است که هر کدام در انواع کالاها تخصص دارند و همچنین دارای چندین ورودی است، که ورودی اصلی آن سبزه میدان است.بازار تهران علاوه بر مغازه‌ها، دارای مسجد، مهمان‌سرا و بانک نیز می‌باشد. از طریق ایستگاه‌های خیام و پانزده خرداد به سامانه ترانزیت سریع متروی تهران دسترسی دارد.

سر توماس هربرت، در سفرنامهٔ خود در سال ۱۱۰۸ قمری (دورهٔ صفویه) بازارهای تهران را فاقد سقف توصیف می‌کند.در میان اماکن بازار تهران، بازار بین‌الحرمین از ساخته‌های دورهٔ محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها از ساخته‌های دورهٔ ناصرالدین‌شاه است.

چندی پیش علیرضا فخاری استاندار تهران  در خصوص ایمنی بازار تهران نیز تصریح کرد: بازار به عنوان یک بافت تاریخی و مرکز تجارت شهر شناخته شده است و مرکزیت آن هم همواره مورد توجه بوده است. بازار به لحاظ وسعت و پذیرش تجار با یک عدم تناسب مواجه است که این موارد از دغدغه‌های موجود در این محدوده محسوب می‌شود. بازار متناسب با نظام حمل و نقل گذشته تنظیم شده است و بازار سنتی ما به لحاظ فیزیکی حفظ شده اما شکل فعالیت‌ها تغییر کرده است. حدود ۲۵۰ هزار نفر در محدوده ۱۲ هکتاری فعالیت می‌کنند که نشان از عدم تناسب این دو مجموعه با یکدیگر است علاوه بر این، ملکیت در بازار بخشی برای اوقاف و برخی به لحاظ ابنیه تاریخی قابل تبدیل به احسنت نیستند و در حقیقت مالکیت برای تجار نیست.

به گفته استاندار تهران، جلسات متعددی در راستای ایمنی بازار برگزار شده و کارگروه‌هایی شکل گرفته که بررسی‌های میدانی را انجام و در نهایت موضوع به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد تا به عنوان ناظر و مجری طرح اصلاح بازار وارد عمل شود و ما هم نظارت صحیح را خواهیم داشت. موضوعی که در ستاد بحران کشور و استان مدنظر است با پیگیری رئیس سازمان بحران و وزیر کشور نیز موضوع دنبال می‌شود.

بازار تهران

«بازار بزرگ تهران» که بنایی تاریخی است، یکی از معروف‌ترین مراکز خرید و جاهای دیدنی تهران به‌شمار می‌رود. این بازار در مرکز شهر قرار دارد و از چهار طرف به خیابان‌های «پانزده خرداد»، «مولوی»، «مصطفی خمینی» و «خیام» منتهی می‌شود.

دسترسی به بازار بزرگ تهران از هر چهار خیابان امکان‌پذیر است و می‌توان تمام لوازم مورد نیاز خود را از آنجا تهیه نمود. در این مقاله قصد داریم به شرح ویژگی‌های این بازار بزرگ بپردازیم.

فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فرونشست و برنامه‌های فرمانداری تهران برای مقابله با فرونشست در شهر تهران گفت: مدیریت بحران شهر تهران درخصوص فرونشست در تهران موارد را رصد می‌کند. ما یک ساز و کار گسترده‌ای در مدیریت بحران شهر تهران داریم. براساس این رصدها تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی درخصوص اصلاح وضعیت اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مدیریت فرونشست در تهران برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. سازمان‌‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در این خصوص اقدامات خود را انجام داده و بر این موضوع تمرکز دارند.

فرماندار تهران تصریح کرد: ما هم به عنوان محوریت این کار حضور داریم و با مدیریت این اقدامات تلاش می‌کنیم تا این موضوع را کنترل کنیم.

قیومی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه سازمان مدیریت بحران شهر تهران ساختمان‌های ناایمن را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داده است آیا فرمانداری نیز در این زمینه با مدیریت بحران شهر تهران همکاری دارد، گفت: کارگروه‌های خاصی در فرمانداری تهران در حال فعالیت هستند. اقداماتی هم که در شهرداری‌ها صورت می‌گیرد تماما در فرمانداری تهران پایش و هدایت می‌شود. درخصوص ساختمان‌های ناایمن نیز رصدها در حال انجام است و تذکرات نیز داده می‌شود.

وی با اشاره به بافت فرسوده در شهر تهران ادامه داد: ما در تهران یک بخش عظیمی با عنوان بافت فرسوده داریم. این ساختمان‌ها نیز شناسایی شده‌اند اما مالکیت این ساختمان‌ها بعضا شخصی است. سازمان نوسازی شهر تهران با ارائه تمهیدات و تشویق‌هایی نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار قرار داده است. اما روند نوسازی بافت فرسوده علیرغم همه مشوق‌هایی که در این خصوص در نظر گرفته شده است به کندی پیش می‌رود.

فرماندار تهران خاطرنشان کرد: بخشی از این اقدام مربوط به مسائل فرهنگی است که در این زمینه وجود دارد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104416

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        با سلام
        ترجیحا بازار تهران باید به چند قسمت درجاهای مختلف شهر تقسیم شود . تا از بروز مشکلاتی هم چون ترافیک جلوگیری شود .
        باتشکر

      • رحمن بلخاری

        درموردجابجائی بازار تهران باید بگم آنقدر بازاریان دردستگاه دولت نفوذدارند که کسی دیگرجرآت ندارد بگویدبازاربایدجابجاشودهرچندکه معضل الودگی هوا ترافیک تهران همه ازبازارتهران است والاچطورمیدان تره باررو۳روزه بردند

      ارسال نظر