اطلاعیه مهم سازمان سنجش

، سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای از اعلام رشته‌محل‌های جدید و اصلاحات دوم دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته با آزمون و دفترچه راهنمای پذیرش با سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۲ خبر

اطلاعیه مهم سازمان سنجش

 رشته‌محل‌های جدید و اصلاح مجدد دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲  به نشانی www.sanjesh.org منتشر شد 

به گزارش عرشه آنلاین، سازمان سنجش  در اطلاعیه‌ای از اعلام رشته‌محل‌های جدید و اصلاحات دوم دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته با آزمون و دفترچه راهنمای پذیرش با سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۲ خبر داد.

 از سازمان سنجش آموزش کشور، پیرو اطلاعیه تمدید مهلت انتخاب رشته در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۴ و انتشار دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته برای رشته‌های با آزمون و همچنین دفترچه راهنمای پذیرش رشته‌های صرفاً با سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۲ و اطلاعیه اصلاحات سری اول به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۳۱، ضمن اعلام اصلاحات و رشته محل‌های جدید مربوط به دفترچه‌های راهنمای فوق (جداول را اینجا ببینید) برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ (۱۴۰۲/۶/۴) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند یا مایل به ویرایش کدرشته‌های انتخابی خود هستند، ترتیبی اتخاذ شده تا بتوانند تا پایان روز دوشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۶/۶ نسبت به انتخاب رشته و یا ویرایش آن اقدام کنند.

بنابراین، داوطلبان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه‌های راهنمای مذکور و مندرجات اطلاعیه اصلاحات سری اول و این اطلاعیه، به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی در آزمون مذکور اقدام کنند.

افزون بر این، آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۶، نسبت به مشاهده و ویرایش موارد قابل اصلاح و کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

متقاضیان ثبت‌نام و انتخاب رشته پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۲ نیز می‌توانند با توجه به اصلاحات مندرج در همین اطلاعیه برای دفترچه ثبت‌نام و انتخاب رشته پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی، تا پایان روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۶/۹ نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته و یا مشاهده و ویرایش موارد قابل اصلاح و کدرشته‌های انتخابی خود اقدام کنند.

، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

همچنین نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ از ۱۵ فروردین آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور یکبار هم امکان ثبت‌نام با تاخیر را برای داوطلبانی که فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده بودند، منحصراً در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان فراهم کرد و در نهایت حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند.

نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در پنج گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر، تجربی و زبان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۴ و ۱۵ تیرماه ) در ۴۱۷ شهرستان و ۶۶۲ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به همراه ۱۹۵۵ حوزه با رقابت یک میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب برگزار شد. از این تعداد ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر ( ۶۱ درصد) زن و ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر (۳۹ درصد) مرد بودند.

نتیجه اولیه نوبت دوم آزمون سراسری جمعه شب ۲۰ مرداد اعلام شد، رتبه‌های برتر چهارشنبه، (۲۵ مرداد) و کارنامه نهایی داوطلبان نیز جمعه ۲۷ مهر اعلام شد. داوطلبان از سه‌شنبه ۳۱ مرداد وقت داشتند انتخاب رشته کنند.

ظرفیت پذیرش در رشته‌های با آزمون امسال ۱۷۷ هزار و ۱۹۲ نفر و ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی ۳۳۵ هزار و ۷۴۵ نفر است که بیشترین ظرفیت پذیرش با آزمون مربوط به گروه علوم تجربی با ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر است.

ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۴ هزار و ۴۳۲ نفر است که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر در رشته پزشکی و ۲ هزار و ۶۰ نفر در رشته دندانپزشکی و هزار و ۲۷۱ نفر در رشته داروسازی پذیرفته می‌شوند.

از سوی دیگر ظرفیت پذیرش دانشجو در گروه آزمایشی ریاضی و فنی امسال ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر، در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی چهار هزار و ۲۸۷ نفر و در گروه آزمایشی هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر است

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103340

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر