رونق بازار گوشی های هوشمند ماهواره ای /

بساط فیلترینگ جمع می‌شود؟گوشی های هوشمند ماهواره ای گره گشا می شوند؟

انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۹۲ میلیون دستگاه موبایل با قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای، در اختیار مردم باشد در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ کمتر از ۲ میلیون دستگاه بود. آماری که در ۲۰۲۷ به حدود ۵ میلیارد می رسد و با این زنجیره امکان فیلترینگ تقریبا به صفر می رسد.

 بساط فیلترینگ جمع می‌شود؟گوشی های هوشمند ماهواره ای  گره گشا می شوند؟

پایان فیلترینگ اینترنت با گوشی های هوشمند ماهواره ای فرارسیده است؟یکی از بحث‌هایی که پیرامون گوشی های هوشمند ماهواره ای مطرح می‌شود، این است که این گوشی ها به  فیلترینگ اینترنت پایان می‌دهند ولی موضوع پایان فیلترینگ اینترنت با گوشی های هوشمند ماهواره ای  چقدر صحت دارد؟

 هرچند . فیلترینگ اینترنت در ایران پس از اعتراضات و حوادث ۱۴۰۱، با شدت بیشتری  مواجه شد. امروز اخباری از مجلس می رسد که نشان می دهد فیلترینگ اینترنت در ایران جدی تر خواهدشد 

به گزارش عرشه آنلاین انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۹۲ میلیون دستگاه موبایل با قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای، در اختیار مردم باشد در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ کمتر از ۲ میلیون دستگاه بود. آماری که در ۲۰۲۷ به حدود ۵ میلیارد می رسد و با این زنجیره امکان فیلترینگ تقریبا به صفر می رسد.

، موسسه ccs پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۷ بازار تلفن های همراه دارای قابلیت پیام رسانی ماهواره ای، نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشند و به بیش از ۴.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان خدمات ارائه کنند.

در گزارش این موسسه از وضعیت بازار تلفن های همراه دارای قابلیت پیام رسانی ماهواره ای و مسیر حرکت آن بیست بازیگر اصلی مختلف این بازار در سال ۲۰۲۳ فهرست شده‌اند که نام‌های بزرگی چون آمازون، اسپیس‌ایکس، گلوبال‌استار، یوتل‌ست، وان‌وب و ایریدیوم در آن به چشم می‌خورد.

در ایران می‌توان از گوشی های هوشمند ماهواره ای استفاده کرد؟

تجارت نیوز نوشت:در حال حاضر قابلیتی که در گوشی های هوشمند تعبیه شده، پیام اضطراری از طریق ماهواره است و هنوز پای اینترنت ماهواره‌ای به‌طور مستقیم و بدون کمک از ابزارهای دیگر به میان کشیده نشده تا بتوانیم به این سوال پاسخ دقیق دهیم. اما در چند سال اخیر شرکت فضایی اسپیس ایکس با معرفی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک سعی در گسترده کردن اینترنت ارزان و بدون محدویت بوده که تاکنون در پیشبرد اهدافش موفق نبوده است.

یکی از دلایلی که باعث شد استارلینک نتواند زیاد موفق عمل کند این است که این نوع اینترنت برای فعالیت در کشورهای مختلف نیاز به مجوز دارد.

یکی از بزرگترین موانع برای استفاده از گوشی هایی با قابلیت اتصال ماهواره ای در ایران ممنوعیت واردات آنهاست. دلیل ممنوعیت واردات این گوشی‌ها به قابلیت اتصال ماهواره‌ای آن ارتباطی ندارد بلکه مسئله اصلی قیمت این گوشی‌هاست.

طبق قانون جدیدی که دولت از حدود بهمن‌ماه 1401 وضع کرده، واردات گوشی‌های بالای 600 دلار ممنوع اعلام شده است و در صورت ورود به کشور فعالسازی نمی‎‌شوند.

همین مسئله باعث می‌شود که خود به خود استفاده از این گوشی‌ها در ایران کاربرد نداشته باشد زیرا بر اساس بررسی‌های صورت گرفته قیمت گوشی‌های «آیفون 14» و «هواوی میت 50» به‌عنوان تنها گوشی‌های موجود با قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای، قیمتی بین 720 تا 1000 دلار را دارند.

البته ناگفته نماند پیش از اینکه قانون ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از 600 دلار وضع شود، گوشی آیفون 14 در ایران مجوز ریجستری نگرفته بود.

حمایت از بومی سازی ساخت تلفن‌ همراه یا انحصار؟

به گفته بعضی کارشناسان حوزه فناوری در ایران، وضع قانون ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از 600 دلار برای حمایت از ساخت گوشی‌های ایرانی است و شاید به مرور زمان جلوی واردات خیلی از گوشی‌ها گرفته شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است: برای تولید گوشی بومی برنامه‌ای تدوین شده و قرار است در کنار شرکت‌هایی که پیش از این در حوزه تولید گوشی موبایل فعالیت می‌کردند، مانند جی‌ال‌ایکس، جی‌پلاس و صاایران، شرکت‌های جدیدی هم در این عرصه فعالیت کنند تا هدف تولید گوشی موبایل ایرانی محقق شود. براساس آنچه زارع‌پور اعلام کرده، وزارتخانه‌های ارتباطات و صمت قصد دارند گوشی‌های بومی اقتصادی کمتر از ۱۰۰ دلاری تولید و عرضه کنند.

آذرماه سال ۱۴۰۱ بود که وزارت ارتباطات با انتشار فراخوانی تولیدکنندگان داخلی سیستم عامل تلفن همراه هوشمند را به همکاری دعوت کرد.

همچنین وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت در اواخر تیرماه 1402عنوان کرد: امسال براساس برنامه، یک میلیون گوشی اقتصادی زیر ۱۰۰دلار تولید می‌شود. برای تحقق این وعده نیز در منطقه ویژه اقتصادی پیام، به چند شرکت زمین واگذار کرده‌اند و این شرکت‌ها درحال راه‌اندازی خط تولید تلفن همراه بومی هستند.

اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد ۸ شرکت در راستای تولید تلفن همراه بومی و تجهیزات مرتبط با آن، زمین و سوله دریافت کرده‌اند.

اینترنت

چه چیزی باعث بالا گرفتن رقابت شده است

لوک پیرس، تحلیلگر ارشد در CCS Insight، چندین عامل اصلی در بالا گرفتن رقابت در بازار تلفن های همراهی که قابلیت پیام رسانی ماهواره ای دارند را شناسایی کرده است؛ یکی از آنها روند کاهشی فروش تلفن های همراه است که توانایی ارائه یک ویژگی جدید مانند قابلیت ماهواره ای می تواند به صعودی شدن روند فروش کمک کند. اپراتورهای شبکه تلفن همراه برای ارائه حداکثر پوشش ممکن با یکدیگر رقابت می کنند و با جفت شدن با شرکت های ماهواره ای به پوشش جهانی دست پیدا می‌کنند.

سایه سنگین اتصال ماهواره‌ای بر آینده تلفن‌های همراه

هنوز مناطق زیادی در جهان به ویژه در مناطق روستایی، از پوشش برخوردار نیستند و البته در این مناطق لزوماً تماشای فیلم در قله کوه مسئله نیست، بلکه توانایی تماس یا پیامک برای کمک یا راهنمایی در یک پارک ملی یا منطقه دور افتاده است که این فناوری را حائز اهمیت می‌کند. تحقیقات CCS نشان می دهد که ۴۹۳ میلیون نفر در سراسر جهان فاقد هر نوع پوشش شبکه تلفن همراه در محل زندگی خود هستند.

یکی دیگر از عوامل رقابتی شدن این بازار مربوط به فرآیند ۳GPP است. پوشش ماهواره ای همیشه با اینترنت ۵G/۶G همراه بوده است، و این موضوع از طریق نسخه ۱۶ و ۱۷ شروع به ظهور کرده است، اما هنگامی که این پوشش افزایش میابد به نسخه ۱۸ می رسد؛ نسخه ۱۸ شبکه‌های غیرزمینی رادیویی جدید (NTN) و همراه با آن، گنجاندن یکپارچه‌ ماهواره در شبکه‌ها و دستگاه‌ها را به ارمغان می‌آورد.

اینترنت ماهواره ای

سایه سنگین اتصال ماهواره‌ای بر آینده تلفن‌های همراه

سال گذشته بود که اپل و گلوبال استور با رونمایی از آیفون ۱۴ در حوزه ارتباطات ماهواره ای و برای پشتیبانی از تماس های ضروری شروع به کار کردند. مدت زیادی بعد از آن، گروه Bullitt همکاری خود را با MediaTek اعلام کرد، این همکاری در راستای قرار دادن Bullitt به عنوان اولین شرکتی که از ۳GPP مدیاتک استفاده می کند، صورت گرفت.

در اوایل سال جاری، کوالکام و ایریدیوم اعلام کردند که برای ایجاد اتصال سلولی به ماهواره به گوشی‌های هوشمند اندرویدی با یکدیگر همکاری می‌کنند. البته، T-Mobile و SpaceX سال گذشته نیز از برنامه های خود رونمایی کردند، اگرچه جان استنکی، مدیر عامل AT&T گفته است که معتقد است AT&T و AST SpaceMobile حدود ۱۸ ماه از تلاش SpaceX جلوتر هستند.

اما عجیب تر از همه Verizon است که در سال ۲۰۲۱ قراردادی را با کویپر آمازون برای اتصالات بک هال و روستایی اعلام کرد، با این حال هیچ چیز واقعی در مورد تلفن های ماهواره ای وجود ندارد.

همچنین گفته می شود که AST SpaceMobile و Lynk در سراسر جهان در ردیف کردن اپراتورها برای خدمات مربوطه خود بسیار فعال عمل کرده اند، به طوری که AST بیش از ۳۵ و Lynk بیش از ۳۰ اپراتور ثبت کرده اند.)خبرآنلاین)

چه گوشی‌هایی قابلیت اتصال به ماهواره‌ای را دارند؟

در حال حاضر آیفون 14 اولین گوشی هوشمند با قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای است ولی تنهاترین گوشی نیست. شرکت هواوی با ارائه گوشی «هواوی میت 50» به جمع دارندگان این قابلیت راه پیدا کرد.

البته ناگفته نماند اتصال ماهواره‌ای گوشی «هواوی میت 50» فقط به شبکه Beidou چین متصل است و فقط کاربران چینی می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین در نسخه بین‌المللی «میت 50 پرو» خبری از این ویژگی نیست. همچنین با این قابلیت فقط امکان ارسال پیام اضطراری وجود دارد و دریافت پیام یا اتصال به اینترنت امکان‌پذیر نخواهد بود.

حدود دو ماه پیش هم ماهواره «اسنپدراگون کوالکام» به گوشی‌های اندرویدی امکان ارسال پیام‌های ماهواره‌ ای را داد. این امکان دسترسی در آینده باعث می‌شود که یکی از مزیت‌های رقابتی در بازار گوشی‌‌های هوشمند، اتصال از طریق ماهواره باشد. پس از این به بعد باید منتظر گوشی های هوشمند ماهواره‌ ای بیشتری باشیم.)تجارت نیوز)

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102552

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر