رئیسی: مردم باید به عملکرد دولت نمره بدهند /نگرانی تیم دولت روحانی در پرداخت حقوق‌ها

رئیسی درگفتگوی زنده تلوزیونی به مناسبت یکصدمین روز دولت سیزدهم اعلام کرد:من یادم نمی‌رود که روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری اعلام کردم که اولین مسئله دولت کرونا و وضعیت واکسیناسیون عمومی است وان روز‌ها روزی ۷۰۰ خانوار ایرانی داغدار می‌شدند.

 رئیسی: مردم باید به عملکرد دولت نمره بدهند /نگرانی تیم دولت روحانی در پرداخت حقوق‌ها

رییس جمهوری در مصاحبه تلویزیونی گفت :  مردم باید به عملکرد دولت نمره بدهند؛ مردم به شرایطی که دولت را گرفتیم آگاه هستند

 به گزارش عرشه آنلاین سید ابراهیم رئیسی  گفت :روزی ۷۰۰خانواده ایرانی داغدار می‌شدند، می‌گفتند تخصیص ارز امکان ندارد و به خاطر تحریم به ما واکسن نمی‌دهند؛ ما واکسیناسیون را در اولویت قرار دادیم و خدا را شاکریم که امروز آمار ابتلا و فوت کاهش یافته است

 وی گفت : بیش از ۱۰۰میلیون واکسن تزریق شده است

مردم حتما مراعات کنند چون ممکن است موج دیگری در پیش داشته باشیم

روایت رئیسی از نگرانی تیم دولت روحانی در پرداخت حقوق‌ها/ ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از فاکتورهای دولت قبل را پرداخت می‌کنیم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، شامگاه یکشنبه (14 آذر) در سومین گفت‌ وگوی زنده تلویزیونی با مردم، موضوع معیشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مسئله معیشت و نان مردم جزء دغدغه‌های اولویت‌دار دولت است اما این دولت شرایط را با مشکلات زیاد آغاز کرد، مثلا در بحث کالاهای اساسی نگرانی هایی بود اما امروز شرایط در تأمین و ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب و خوب است.

رئیس جمهور ادامه داد: نکته بعدی مسئله اداره کشور بود. در روزهای پایانی مرداد ماه که هنوز دولت جدید از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و بنده با دولت قبل در حال کار بودم  بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود و تیم دولت قبل نگران بودند که چگونه بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق ماهیانه مرداد را پرداخت کنیم اما اکنون سه ماه از دولت جدید می‌گذرد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوقها به موقع پرداخت می شود.

رئیسی تاکید کرد: دولت برای خلق پول حساس است، یعنی باید از هر اقدامی که باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود دوری شود و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ طوری تنظیم شده است که ضد تورم باشد و طبق آمارهای مراکز آمار کشور تورم کنترل شده و در صدد هستیم که این تورم کاهشی باشد

رئیسی اضافه کرد: میزان ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود. این ذخایر باید حتما به میزانی می‌رسید که رفع نگرانی کند و من امروز به مردم عزیزمان می‌گویم که تامین کالاهای اساسی به یک حد قابل قبولی رسیده که دیگر هیچ‌گونه نگرانی از جهت ذخایر کالاهای اساسی در کشور نداریم. یکی از نهاده‌هایی که حتما باید در کشور ذخیره قابل قبول داشته باشد، گندم است و امروز ذخایر کشور در حد قابل قبول است و از این جهت نگرانی وجود ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در این مدت ذخایر مورد نیاز تامین شده، اما آن وقت نگران بودیم چون ذخایر از آن حدی که باید باشد پایین‌تر بود و این برای ما و بسیاری از مسئولین نگران‌کننده بود. امروز نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

رئیسی نکته بعدی را مساله اداره کشور عنوان کرد و اظهار داشت: یادم نمی‌رود که در روزهای پایانی مرداد ماه در دولت بحثی مطرح بود. هنوز دولت ما از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و با دولت گذشته کار می‌کردم. در جلسه دولت بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود. دوستان ما در دولت نسبت به تامین حقوق کارکنان دولت نگران بودند که اصلا از کدام منبع و چگونه می‌شود بدون استقراض از بانک مرکزی یا بدون خلق پول حقوق مرداد ماه پرداخت شود‌.

 

 حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز سه ماه از کار دولت می‌گذرد و حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود. غیر از آنکه شما و عزیزان اقتصادی این نکته را می‌دانید، مردم عزیزمان بدانند ما در هر ماه علاوه بر هزینه‌هایی که خودمان داریم، هزینه‌هایی هم داریم که در دولت قبل انجام شده است. قبلا خرج شده و ما باید الان پرداخت کنیم. هر ماه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت پرداخت می‌کند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که این پول شامل چه هزینه‌هایی است؟ خاطرنشان کرد: این هزینه مربوط به سر رسید اوراقی است که دولت باید پرداخت کند. یعنی علاوه بر هزینه‌های جاری این دولت باید به طور متوسط ۱۰ میلیارد تومان در ماه بابت فاکتورهایی که از قبل هزینه شده پرداخت کند. این هم اضافه است بر آنچه که باید پرداخت شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تاکید شده است که از بانک مرکزی استقراض نشود، گفت: اگر بخواهم روشن بگویم، استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول، یعنی آثار تورمی که مردم احساس می‌کنند. امروز آثار تورمی که مردم می‌بینند برای تصمیماتی است که از گذشته گرفته شده و امروز آثار آن در سفره و زندگی مردم مشاهده می‌شود. اگر ما امروز از بانک مرکزی استقراض داشته باشیم، حتما آثار آن بعد از چند ماه در زندگی مردم آشکار خواهد شد، لذا گفتیم که باید پرداخت‌ها بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3510

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر