حسن یزدانی - دیوید تیلور / جهان منتظر رقابت پادشاه و نابغه در دوئل ایران و آمریکا

​مسابقات کشتی قهرمانی جهان 2023 از ظهر دیروز در صربستان آغاز شد و چهار نماینده کشورمان روی تشک رفتند. در پایان رقابت‌های دیروز سه نفر از کشتی‌گیران ایرانی توانستند به فینال مسابقات برسند و یک نفر حذف شد.

حسن یزدانی - دیوید تیلور / جهان منتظر  رقابت پادشاه و نابغه در دوئل ایران و آمریکا

مسابقات کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ از ظهر دیروز در صربستان آغاز شد و چهار نماینده کشورمان روی تشک رفتند. در پایان رقابت‌های دیروز سه نفر از کشتی‌گیران ایرانی توانستند به فینال مسابقات برسند و یک نفر حذف شد. 

 در وزن ۷۰ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در دور اول با نتیجه ۱۱ بر ۱ پاتریک اولنزین از لهستان را مغلوب کرد. وی در دور دوم با نتیجه ۶ بر صفر ماگومد خانیف از آذربایجان را از پیش رو برداشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این دیدار ارنظر آکماتالیف، دارنده مدال نقره و برنز جهان از قرقیزستان را با نتیجه ۱۰ بر صفر از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. یزدانی در این دیدار با نتیجه ۱۳ بر ۲ مقابل رمضان رمضان‌اف کشتی‌گیر روسی‌الاصل و دارنده مدال نقره اروپا از بلغارستان پیروز شد و به دیدار فینال راه یافت.

در وزن ۸۶ کیلوگرم، حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی کشورمان پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۸ بر ۲ و ضربه فنی جایدن لاورنس از استرالیا را از پیش رو برداشت. وی در دور سوم با نتیجه ۱۱ بر صفر بات اردن بیامباسورین از مغولستان را شکست داد و به مرحله یک چهارم نهایی رفت. وی در این مرحله مایلز ناظم امینه، دارنده مدال برنز المپیک از سن مارینو را با نتیجه ۷ بر ۲ مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. یزدانی در این مرحله با نتیجه ۱۰ بر صفر جاورایل شاپیف از ازبکستان را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. در سمت مقابل دیوید تیلور امریکایی رقیب سنتی حسن یزدانی نیز موفق شد با اقتدار همه رقبای خود را شکست بدهد و به فینال مسابقات برسد. 

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، امیرحسین زارع پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۷ بر ۲ دزیانیس خرامیانکوف از بلاروس را از پیش رو برداشت. وی در دور سوم مقابل یونووان اسمیت از پورتوریکو با نتیجه ۱۰ بر صفر به پیروزی رسید و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه ۱۱ بر ۴ دانیل لیگتی از مجارستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. زارع در این مرحله با نتیجه ۴ بر صفر از سد طاها آکگول، قهرمان المپیک و جهان از ترکیه گذشت و با جبران شکست سال گذشته راهی دیدار فینال شد. زارع سال گذشته نیز در نیمه‌نهایی به همین کشتی‌گیر ترک برخورد کرده بود و در حالی که در فاصله چند ثانیه به پایان مبارزه برنده مسابقه بود با بی‌تجربگی روی حمله خودش خاک شد و رسیدن به فینال را از دست داد اما امسال با یک نمایش فوق‌العاده حریف ترک را اسیر کرد. 

رضا اطری نایب قهرمان ۲۰۲۲ اسلو نروژ تنها حذف شده روز نخست تیم ملی کشتی‌ آزاد ایران بود. این کشتی‌گیر در نخستین مبارزه خود بعد از استراحت در دور اول مقابل اوگاوا حریف ژاپنی در کمال تعجب با نتیجه یک بر یک شکست خورد. اما این کشتی‌گیر ژاپنی در دور دوم به راحتی نتیجه را به حریفی از ایالات متحده واگذار کرد و به این ترتیب با نرسیدن کشتی‌گیر ژاپنی به فینال، رضا اطری به راحتی از گردونه مسابقات حذف شد. حذفی که در جدول رده‌بندی مسابقات می‌تواند حسابی به ضرر تیم ملی ایران شود. 

نمایش کشتی‌گیران ایران در چهار وزن نخست به جز رضا اطری بسیار خوب و قابل توجه بود هرچند رقبای اصلی کشتی‌گیران ایرانی، حریفان امریکایی هستند که امروز در دو فینال برابر نمایندگان کشورمان قرار می‌گیرند. 

بدون شک گل سرسبد نه تنها فینال‌های امروز که کل مسابقات امسال تقابل حسن یزدانی و دیوید تیلور امریکایی است. این دو کشتی‌گیر پیش از این چهار بار در مسابقات قهرمانی جهان و یک بار در فینال المپیک با هم روبرو شده بودند که حاصل آن چهار برد برای جادوگر امریکایی و یک برد برای پادشاه ایرانی بوده است. امروز چشم‌های میلیون‌ها کشتی دوست در اقصی‌نقاط جهان به مبارزه این دو کشتی‌گیر دوخته خواهد شد تا راند ششم این تقابل جذاب نیز رقم بخورد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106387

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر