پاسخ وزارت خارجه به اظهارات رئیس جمهوری آذربایجان

اظهارات پشت تریبون‌ها به خصوص در موضوعات مورد اختلاف کمکی به حل ‌و فصل آن‌ها نمیکند

پاسخ وزارت خارجه  به اظهارات رئیس جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه  در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اقدام ایران در اخراج چهار دیپلمات آذربایجانی و اینکه آیا این خبر مورد تایید است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده چندی پیش دولت آذربایجان در مورد دیپلمات‌های ایرانی و در چارچوب اقدامات تعریف شده دیپلماتیک، چهار دیپلمات آذربایجانی «دو عضو سفارت این کشور در تهران و دو عضو سرکنسولگری این کشور در تبریز» را اخراج کرد.

ناصر کنعانی صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: آنچه که شما اشاره کردید، بلافاصله بعد از اقدام آذربایجان از سوی ایران اتفاق افتاد.

کنعانی: دیدگاه‌های خودمان را در ارتباط با روابط جمهوری آذربایجان صریح و شفاف اعلام کردیم

نباید اقدامی انجام دهیم که در مسیر منافع دو کشور نیست، بلکه تامین کننده منافع طرف‌هایی باشد که به بحران در دو کشور دامن بزنند 

در ارتباط با موضوعات اختلافی به خصوص در مبحث مربوط به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران وجود دارد ما همچنان مایل به حل و فصل موضوعات از طریق دیپلماسی هستیم

اظهارات پشت تریبون‌ها به خصوص در موضوعات مورد اختلاف کمکی به حل ‌و فصل آن‌ها نمیکند 

قبلا هم تاکید کردیم مبتنی بر گفت‌وگوهای میان وزارای امورخارجه دو کشور، گام‌های اجرایی و مسیرهای مذاکراتی دو طرفه برای رفع سوء تفاهم‌ها و حل اختلافات تعریف شده و در این مسیر هم اقداماتی صورت گرفته /ایرنا

سفر تجار و بازرگانان ایرانی و عربستانی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد امکان سفر تجار و بازرگانان ایرانی و عربستانی به دو کشور و اینکه آیا آن‌ها امکان دریافت روادید برای انجام این سفر‌ها را دارند؟ تصریح کرد: بر اساس توافقی که بین وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عربستان انجام شده و بیانیه مشترکی که صادر کردند، عملا محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور به ویژه تجار و بازرگانان ایران و عربستان به تهران و ریاض وجود ندارد و امکان صدور روادید در وضعیت فعلی برای تجار و بازرگانان دو کشور وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد سفر جیک سالیوان به عربستان و تاثیر آن بر روابط تهران و ریاض گفت: ما به صورت معمول در مورد روابط دو جانبه کشور‌ها با یکدیگر اظهار نظر نمی‌کنیم مگر این که دلیل خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مسیر اجرای توافقی که بین ایران و عربستان با میانجیگری چین انجام شده پیشرفت‌های خوبی داشتیم و روابط سیاسی ایران و عربستان برقرار است.

کنعانی افزود: ما در مسیر اجرای توافق صورت گرفته، حرکت می‌کنیم و خوشبین هستیم که مسیر توافق انجام شده با اراده سیاسی طرفین به خوبی به پیش برود و ما نسبت به آینده روابط دو جانبه دو کشور «ایران و عربستان» خوشبین هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست در مورد نصب مجدد دوربین‌های آژانس در ایران و روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیر گفت: همان طور که پیش از این اعلام کردیم سیاست جدی جمهوری اسلامی ایران حل و فصل مشکلات و رفع سوء تفاهم‌های احتمالی با آژانس است. سیاست ما این است که اجازه ندهیم که موضوعات مرتبط با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران که بعضا در قالب موضوعات ادعایی مطرح می‌شود تبدیل به مانع برای همکاری‌های ایران و آژانس شود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86089

ارسال نظر