رپورتاژ

اضافه خدمت سربازی چقدر است؟

میزان اضافه خدمت سربازی یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از مشمولان به خدمت را به خود مشغول نموده است. غیبت برای برخی از مشمولان ممکن است ناخواسته و بر اساس نداشتن اطلاعات کافی در پرونده خدمت آنها ثبت شود. در این مقاله مرکز مشاوره آویژه تلاش کردیم تا اطلاعات مفید و مختصری از میزان اضافه خدمت، روش های استعلام، دلایل غیبت و... برای کاهش سر درگمی و ثبت نام به موقع خدمت سربازی در اختیار مشمولان قرار داده ایم.

اضافه خدمت سربازی چقدر است؟

خدمت سربازی یکی از مراحل مهم زندگی پسران است که حتما باید در عرض دو سال آن را سپری نمایند و اگر به هر دلیلی از انجام آن سرباز زنند، غیبت برای آنها لحاظ شده و تبعات خاص خود را دارد.

مردانی که به سن ۱۸ سالگی رسیده اند، باید برای اعزام به خدمت نام نویسی و مدارک خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی ارسال نمایند و اگر در زمان تعیین شده به تکمیل دفترچه مبادرت نورزند غیبت سربازی برایشان درج می گردد.

عده ای از مشمولان سربازی به علت بی توجهی به قوانین مربوط به انجام وظیفه سربازی و عدم حضور در موقعیت انجام وظیفه، اضافه خدمت غیبت سربازی برای آنها لحاظ می شود.

محاسبه میزان اضافه خدمت ناشی از غیبت برای مشمولان به طریق مشخصی که سازمان نظام وظیفه تعیین کرده است، انجام می پذیرد که بستگی به مدت زمانی دارد که آقایان غیبت داشته اند.

برخی از مشمولان خدمت سربازی، به سن ۱۸ سالگی رسیده و قصد داشتند که ادامه تحصیل دهند؛ اما برای ثبت درخواست معافیت سربازی خود به موقع اقدام نکردند و غیبت برای آنها ثبت شده است.

توضیحات مختصری در مورد غیبت سربازی

این گروه از افراد برای اینکه مشمول غیبت نشوند یا اینکه از میزان جریمه و اضافه خدمت سربازی مطلع شوند؛ نیاز دارند تا اطلاعات کاملی در دست داشته باشند.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه جهت کاهش سردرگمی مشمولان و اطلاع رسانی به آنها از میزان جریمه غیبت سربازی، نوع غیبت یا میزان اضافه خدمت غیبت سربازی مطالب مفیدی را در این مقاله جمع آوری نموده و در اختیار شما قرار می دهند.

 

توضیحات مختصری در مورد غیبت سربازی

مردان در سن 18 سالگی ملزم هستند تا به خدمت سربازی بروند و در طی دو سال، به شرط اینکه اضافه خدمت نخورده باشند، این وظیفه را به پایان برسانند.

آقایان برای اینکه بتوانند در جامعه بسیاری از خدمات را دریافت نمایند نیاز به ارائه کارت پایان خدمت دارند.

اموری مانند نقل و انتقالات اسناد، دریافت برخی از تسهیلات بانکی، مهاجرت به خارج از کشور و ... در گرو داشتن کارت پایان خدمت می باشد.

چنانچه هر یک از مشمولان با توجه به دلایل خود از حضور در خدمت سربازی ممانعت ورزند غیبت سربازی برای آنها ثبت می شود.

مشمولان غایب علاوه بر اینکه ملزم به پرداخت جریمه می شوند، اگر امتیازاتی هم برای برخی از آنها در نظر گرفته شده بود؛ از آنها سلب خواهد شد.

قبل از اینکه به بررسی محدودیت های غیبت سربازی بپردازیم بهتر است انواع غیبت را در نظام وظیفه بررسی کنیم.

غیبت در سیستم نظام وظیفه در دو نوع دسته بندی شده است:

  1. غیبت اولیه: مشمولانی که از زمان نام نویسی دفترچه اعزام به خدمت اطلاعی نداشته و نتوانستند در تاریخ مقرر نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند
  2. غیبت در زمان انجام خدمت: گروهی از آقایانی که به خدمت سربازی اعزام می شوند، زمان مشخصی را به عنوان مرخصی دریافت می کنند و بعد از اتمام موعد مقرر در محل خدمتشان حضور پیدا نمی کنند.

اگر این مشمولان در تاریخ مشخص شده به پایگاه محل خدمت خود بازنگردند و حضور خود را ثبت نکنند غیبت در حین انجام وظیفه برای آنها ثبت می شود.

غیبت سربازی چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

آن دسته از افرادی که در خدمت سربازی به هر دلیلی حضور پیدا نکرده اند و غیبت برای آنها لحاظ شده است باید دلایل محکم و قانع کننده ای برای جلوگیری از پیامدهای غیبت خود داشته باشند.

دلایل مشمولان برای غیبت می تواند موجه و غیر موجه باشد.

چنانچه فردی نتواند مستنداتی را برای توجیه غیبت خود ارائه دهد تا زمان پایان خدمت سربازی و دریافت کارت پایان خدمت از انجام برخی از کارها محروم خواهد شد.

مواردی که با استفاده از آن مشمولان می توانند غیبت خود را موجه دانسته و پس از بررسی برای آنها غیبت لحاظ نشود مواردی مانند آسیب جسمی و روانی، درگذشت یکی از اقوام درجه یک، افرادی که درگیر اتفاقات و بلایای طبیعی شدند، زمانی که فرد برای ارسال مدارک و ثبت نام خود اقدام نموده اما مشکلی در روند اداری باعث به تاخیر افتادن تاریخ اعزام گردیده است و ....

اضافه خدمت سربازی

اضافه خدمت برای مشمولان غایب چند ماه است ؟

مشمولان خدمت سربازی که با توجه به دلایل خود نتوانستند در زمان مقرر مشغول به انجام وظیفه شوند، اگر دلیل عدم حضور آنها غیر موجه باشد اضافه خدمت برای آنها ثبت خواهد شد.

مشمولانی که بین سه ماه تا یکسال از ثبت نام در سامانه نظام وظیفه خود داری نموده اند میزان اضافه خدمتی که برای آنها در نظر گرفته می شود از ۹۰ روز تا ۶ ماه می باشد.

آن دسته از افرادی که سه ماه به بالا غیبت داشته اند ۶ ماه اضافه خدمت خواهند خورد و اگر غیبت غیر موجه از یکسال به بالا باشد پیگیری های قضایی در مورد او انجام خواهد گرفت.

روش های استعلام اضافه خدمت

سازمان وظیفه امکاناتی را در اختیار سربازان قرار داده است که با ورود به آن سایت اطلاعات مفیدی به دست بیاورند.

برخی از افراد در طول خدمت از مافوق خودشان تشویق یا تنبیه می گیرند که این موجب کسر یا اضافه شدن به تعداد روزهای خدمت شان می شود.

مشمولان برای اطلاع از میزان اضافه خدمت خود در سربازی می توانند از طریق ورود به سامانه استعلام با کد ملی و کد سخا به اطلاعات مورد نیاز خود در این زمینه دسترسی پیدا کنند.

غیبت سربازی چه محدودیت های را برای افراد ایجاد می کند؟

گروهی از افراد با داشتن شرایط خاص می توانند از مزایایی در طول دوره سربازی بهره مند شوند یا با داشتن آن امتیازات، از سربازی معاف شوند.

گروهی از مشمولان که از حضور در خدمت ممانعت ورزیدند و دلیل موجهی برای غیبت خود اعلام ننموده اند، نمی توانند از این امتیازات در زمان خدمت استفاده کنند.

چند نمونه از این موارد را در این جا برای شما عنوان می کنیم که اطلاع یافتن از آنها مانع از دست دادن فرصت برای معافیت و یا کسر از خدمت مشمولان دارای این امتیازات شود.

از آنجاییکه که امتیاز ویژه ای برای نخبگان قرار داده شده است که اگر قبل از ورود به خدمت سربازی یا در حین انجام وظیفه در صورت ارائه پروژه مربوطه می توانند کسری خدمت سربازی بگیرند.

اگر این مشمولان در زمان مناسب اقدام به ثبت نام ننموده باشند یا به دلایل غیر موجه غیبت کنند از دریافت این امتیاز محروم خواهند شد.

برخی از مشمولان با توجه به رشته تحصیلی خود می توانند دوران سربازی را در یکی از ادارات دولتی به اتمام برسانند. اما اگر این گروه از افراد غیبت غیر موجه داشته باشند ملزم هستند تا دوران سربازی خود را به گونه دیگری سپری نمایند.

آن دسته از مشمولان که عضو خانواده های ایثارگران هستند، در صورت داشتن غیبت غیر موجه دیگر نمی توانند از امکان ویژه ای که برای آنها در نظر گرفته شده است، نهایت استفاده را ببرند.

اضافه خدمت سربازی برای غیبت کنندگان چقدر است؟

سخن آخر

میزان اضافه خدمت سربازی یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از مشمولان به خدمت را به خود مشغول نموده است. غیبت برای برخی از مشمولان ممکن است ناخواسته و بر اساس نداشتن اطلاعات کافی در پرونده خدمت آنها ثبت شود. در این مقاله مرکز مشاوره آویژه تلاش کردیم تا اطلاعات مفید و مختصری از میزان اضافه خدمت، روش های استعلام، دلایل غیبت و... برای کاهش سر درگمی و ثبت نام به موقع خدمت سربازی در اختیار مشمولان قرار داده ایم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106717

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر