آتش‌بس ۵ ساعته در غزه

رسانه‌های عبری بامداد امروز دوشنبه مدعی شدند که از ساعت ۹:۰۰ صبح به وقت محلی، آتش بس ۵ ساعته برقرار خواهد شد.

آتش‌بس ۵ ساعته در غزه

در حالی‌که گزارش‌ها از بازشدن گذرگاه رفح و آتش‌بس موقت در غزه حکایت دارند، رسانه‌های دولتی در غزه می‌گویند که هنوز از سوی مقام‌های مربوطه طرف مصری در مورد بازشدن گذرگاه رفح اطلاعیه یا تاییدیه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

منابع خبری از توافق آمریکا و رژیم صهیونیستی و مصر برای برقراری آتش بس انسانی ۵ ساعته برای ورود کمک های انسانی به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح و خروج اتباع خارجی از این منطقه خبر داده بودند.

براساس گزارش مذکور، آمریکا، رژیم صهیونیستی و مصر توافق کردند که گذرگاه رفح تا ساعت ۱۷:۰۰ باز باشد؛ هنوز هیچ پاسخی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی یا سفارت آمریکا در اراضی اشغالی و مقام‌های حماس دریافت نشده است.

در عین حال، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی ادعا کرد که آتش‌بس برای چند ساعت تعیین شده، اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

دفتر نتانیاهو توافق برای آتش بس را تکذیب کرد

از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حال حاضر هیچ توافقی در مورد آتش‌بس یا ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه در ازای اخراج اتباع خارجی وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی: نه توافقی برای آتش بس در حال حاضر وجود ندارد و نه ورود کمک های انسانی به نوار غزه در مقابل خارج شدن اتباع خارجی از این منطقه. 

 رسانه‌های عبری بامداد امروز دوشنبه مدعی شدند که از ساعت ۹:۰۰ صبح به وقت محلی، آتش بس ۵ ساعته برقرار خواهد شد.

گزارش‌هایی از آتش‌بس مورد توافق بین ایالات متحده، اسرائیل و مصر وجود دارد که مصادف با بازگشایی گذرگاه رفح خواهد بود. سفارت ایالات متحده در بیانیه قبلی خود اعلام کرده بود که معلوم نیست آیا اتباع خارجی اجازه عبور از آن را خواهند داشت یا خیر.

همچنین رویترز به نقل از دو منبع امنیتی مصر گزارش داد که آتش‌بس ایالات متحده، اسرائیل و مصر در جنوب غزه از ساعت ۶:۰۰ به وقت محلی آغاز می‌شود.

شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» به نقل از یک مقام فلسطینی گزارش کرد که گذرگاه مرزی رفح از غزه به سمت مصر برای عبور تمامی اتباع خارجی که در منطقه جنگ‌زده غزه گرفتار شده‌اند، از ساعت ۰۶:۰۰ صبح امروز (دوشنبه) به وقت محلی (۰۹:۳۰ صبح دوشنبه به وقت تهران) بازگشایی می‌شود.

گذرگاه رفح

با این‌حال، شبکه الجزیره گزارش کرده است که حماس هیچ  اطلاعی درباره آتش‌بس انساندوستانه ندارد و دفتر رسانه‌ای حماس در واکنش به خبر رویترز گفته است که هیچ اطلاعی درباره این تحولات ندارد.

غزه با ۲.۳ میلیون نفر و یکی از پرجمعیت ترین نقاط جهان، در محاصره است. آب آشامیدنی، غذا و سوخت در این منطقه رو به اتمام است. این‌ روزها، برق این منطقه به درستی تأمین نمی‌شود و بمباران غزه از سوی صهیونیست‌ها ادامه دارد و ارتش رژیم صهیونیستی به مردم شمال غزه گفته تا به جنوب فرار کنند.

رژیم صهیونیستی دو مکان مرزی را بسته است و گذرگاه رفح در مرز جنوبی غزه با مصر نیز بسته شده است و هیچ راه خروجی از غزه به بیرون وجود ندارد.

طبق گفته وزارت خارجه آمریکا، حدود ۶۰۰ آمریکایی در غزه هستند و وزارت خارجه آمریکا هشدار داده است که درصورت بازشدن گذرگاه رفح، احتمالاً اطلاع‌رسانی محدودی صورت می‌گیرد و این گذرگاه برای مدت محدود بازخواهد بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 110388

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر