فاجعه و خطر هولناک در آذربایجان | ماجرای جنجالی چرنوبیل اردبیل و آلودگی ارس به مواد رادیواکتیو چیست؟

انتشار اخبار مبنی بر آلودگی رود ارس به مواد رادیواکتیو موجب نگرانی مردم شده است.

فاجعه و خطر هولناک در آذربایجان | ماجرای جنجالی چرنوبیل اردبیل و آلودگی ارس به مواد رادیواکتیو چیست؟

رود ارس رادیواکتیو دارد؟ اخباری مبنی بر ورود مواد رادیواکتیو نیروگاه ارمنستان به رود ارس در برخی رسانه‌ها منتشر شده است. انتشار اخبار مبنی بر آلودگی رود ارس به مواد رادیواکتیو موجب نگرانی و هراس مردم شده است. نخستین بار، روزنامه «پیام ما» در مطلبی به آلودگی رود ارس به مواد رادیواکتیو و به فلزات سنگین پرداخت و نوشت: آلودگی وجود دارد و دیگر قابل انکار نیست.

رود ارس (ارمنی: Արաքս آراکس؛ ترکی آذربایجانی: Araz آراز)، رودی پرآب و خروشان است که از کوه‌های بینگول در منطقه آناتولی (در ترکیه امروزی) سرچشمه گرفته و پس از پیوستن رود آرپا، مرز مشترک ایران با نخجوان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تشکیل می‌دهد. رود ارس در منتهی‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس‌آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رود کورا می‌ریزد.

رود ارس

توضیحات معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی درباره ورود مواد رادیواکتیو نیروگاه ارمنستان به رود ارس

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی درباره ورود مواد رادیواکتیو نیروگاه ارمنستان به رود ارس توضیحاتی ارائه کرد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص حقیقت ورود مواد رادیواکتیو و پساب کارخانه ارمنستان به رود ارس توضیحاتی ارائه داد.

تراب محمدی، معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به صحبت‌هایی در خصوص شائبه ورود موارد خطرساز به رود ارس از سوی ارمنستان، اظهار کرد: ورود مواد رادیواکتیو از نیروگاه مستامور ارمنستان به دلیل مسافت بالای آن تا منطقه عملا غیرممکن است و از سویی نیز این نیروگاه امن بوده و مورد خاصی از خروج موارد رادیواکتیو از آن وجود ندارد ولی یک کارخانه مس در این منطقه وجود دارد که پساب آن به ارس وارد می‌شود و حتی با چشم نیز قابل رویت است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی  تاکید کرد: پس از گفت‌وگوی دستگاه قضایی، سازمان محیط زیست و استاندار آذربایجان شرقی با مسئولان ارمنستانی، مقداری از این ورودی کاهش یافته و کارخانه مس ارمنستان به سمت بازچرخانی(استفاده دوباره از پساب خروجی) رفته ولی باز هم به صورت شبانه و پنهانی پساب را به ارس وارد می‌کند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به رصد شبانه‌روزی ورود پساب به رود ارس از این کارخانه، گفت: تذکرات لازم به صورت دیپلماسی از طریق وزارت خارجه ارجاع داده شده است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مضرات ورود این پساب به رود ارس، تاکید کرد: تمامی آزمایش‌های مربوطه از سوی اداره کل دامپزشکی، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان محیط زیست انجام گرفته و بر اساس نتایج گزارش شده، این پساب ورودی، هیچ تبعاتی برای انسان‌ها ندارد. 

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که دلیل ورود این پساب به رود ارس، کارایی نداشتن سد باطله کارخانه مس ارمنستان است، تاکید  کرد: موضوع اصلی این است که این اقدام مشکلات انسانی نداشته و مسئولان مربوطه نیز به صورت جدی پیگیر حل این موضوع هستند.

رود ارس رادیواکتیو دارد؟

رئیس گروه محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: آلودگی‌های صنعتی در رود ارس توسط وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست کشور پیگیری می‌شود.

رئیس گروه محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از پایش رودخانه ارس از لحاظ وجود عناصر رادیواکتیویته خبر داد و گفت: این پایش توسط سازمان انرژی اتمی کشور نیز انجام می‌شود.

مهران خجسته، رئیس گروه محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با ورود پساب‌های صنعتی نیروگاه یکی از کشورهای همسایه به رودخانه ارس با اشاره به اینکه آبهای زیرزمینی دشت اردبیل ارتباطی به رودخانه ارس ندارد، افزود: رودخانه ارس هر سال توسط کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و سازمان انرژی اتمی کشور نمونه برداری شده و از لحاظ وجود عناصر رادیواکتیویته پایش می‌شود.

او ضمن اشاره به اینکه تمامی پارامترهای لازم رصد می‌شود، اظهار کرد: رادیواکتیویته آب رودخانه ارس بیش از حد مجاز رویت و گزارش نشده است.

خجسته با بیان اینکه محدوده تحت تولیت شرکت آب منطقه‌ای اردبیل سد میل مغان و کانال آب مغان است، افزود: پایش‌ها مستمر انجام می‌شود و با توجه به اینکه منشاء آلودگی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از استان قرار دارد، هرگونه آلودگی در رودخانه ارس جذب خاک و گیاهان می‌شود و آنچه به محدوده استان اردبیل می‌رسد بیش از حد مجاز تشخیص داده نمی‌شود.

رئیس گروه محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تاکید کرد: آلودگی‌های صنعتی در رود ارس توسط وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست کشور پیگیری می‌شود.

رود ارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92930

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر