خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان | اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان در 1401 چقدر افزایش می‌یابد؟

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس جزئیات جدید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اعلام کرد.

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان | اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان در 1401 چقدر افزایش می‌یابد؟

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: به دنبال این هستیم تا بندی به تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اضافه شود تا بخشی از بدهکاری دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود البته لازم به ذکر است که تامین اجتماعی متکی به اعتبار دولتی نیست.

بیشتر بخوانید: اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | پرداخت مابه‌التفاوت متناسب‌سازی مشاغل سخت

وی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی خودش باید برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان خود اقدام کند اظهار کرد: تنها بهانه ای که تامین اجتماعی دارد طلب دولت به این سازمان است که ۲۶۰ هزارمیلیارد تومان تایید شده است و توقع داریم دولت به صورت یکجا آن را پرداخت و تهاتر کند علاوه براین ما تلاش می کنیم که حداقل بخشی از آن تهاتر شود تا دست تامین اجتماعی برای اجرای بهتر و کامل همسان سازی باز باشد.

بابایی ادامه داد: اما این موضوع نباید بهانه شود تا تامین اجتماعی اجرای قانون همسان سازی در کشور را انجام ندهد.

 نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تفاوت حقوق بین بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری بیان کرد: منابع بازنشستگان کشوری و لشکری زیر نظر دولت است و دولت سالانه تعهد پرداخت حقوقشان را به عهده دارد این درحالیست که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید توسط سازمان تامین اجتماعی فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال افزایش چند درصدی بازنشتگان تامین اجتماعی وجود دارد خاطرنشان کرد: به نسبت سایر حقوق بازنشستگان باید همسان سازی انجام شود. درصد افزایش حقوق ها مرتبط با قانون تصمیم گیری تامین اجتماعی با هیئت امناست و به عهده دولت نیست و وابسته به تصمیات شورای عالی کار است.

بابایی افزود: امیدواریم که باتوجه به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی موجود حداقل های زندگی و توقعات بازنشستگان فراهم شود.

 نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش حقوق کارمندان دولت تصریح کرد: در این خصوص ما کف افزایش حقوق کارمندان را ۲۵ درصد می دانیم. البته لازم به ذکر است که ما روش پلکانی را قبول نداریم و روش ترکیبی و درصدی و ثابت برای مجلس مقبولیت دارد چرا که همه سطوح را در نظرمی‌گیرد و حقوق ثابت نیز به نسبت تورم افزایش پیدا می کند اما روش پلکانی عین بی عدالتی است.

اجرای کامل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان در نامه‌ای به کانون بازنشستگان بنیاد شهید و امور ایثارگران این استان اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان را به طور کامل اجرا کرده است.

مسعود علیاری، با اشاره به درخواست کانون بازنشستگان بنیاد شهید و امور ایثارگران از رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، در نامه‌ای به این کانون یادآور شد که سازمان تامین اجتماعی، از اول مرداد سالِ ۹۵ متناسب‌سازی را به طور کامل اجرا کرده است.

بر اساس این نامه، مبالغ متناسب‌سازی بر مبنای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه پرداخت شده است.

علیاری همچنین تاکید کرده که هر سال سابقه در مشاغل سخت و زیان‌آور معادل ۱.۵ سال است و این عینا با افزایش سنوات مزبور در اعمال متناسب‌سازی به عنوان سابقه بیمه‌پردازی ملاک قرار گرفته و محاسبه شده است.

بر اساس اعلام مدیرکل تامین اجتماعی زنجان مابه‌التفاوت متناسب‌سازی در مشاغل سخت و زیان‌آور که در مرداد ماه لحاظ نشده بود هم پرداخت شده است.

وی همچنین اعلام کرد که اجرای متناسب‌سازی با اعاده سطح ۷۵ درصد، تفاوت تطبیق با ۵۰ درصد افزایش، تفاوت تطبیق متناسب‌سازی حداقل دریافتی بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه، متناسب‌سازی کمک هزینه مسکن، متناسب‌سازی کمک به تامین معیشت، متناسب‌سازی کمک هزینه اولاد و عائله مندی انجام شده و در حال پرداخت است و کلیه اقدامات سازمان در راستای اجرای صحیح قانون بوده و صحیح است.

آخرین وضعیت متناسب‌سازی احکام بازنشستگان

در هفته گذشته، متنی منتشر شد با عنوان «درخواست سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی از رئیس کانون شهرستان تهران برای پاسخ به ابهام‌ها». در این نامه که توسط جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی به امضا رسیده بود، بازنشستگان از علی دهقان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) درخواست کرده‌اند به چندین سوال در ارتباط با متناسب‌سازی، تداوم متناسب‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان، به تفصیل پاسخ دهد.

دهقان‌کیا در گفتگوی زیر،که در خبرگزاری ایلنا منتشر شده است ضمن پاسخ به سوالات و ابهامات بازنشستگان، در ارتباط با تداوم متناسب‌سازی و مساله‌ی بحران منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی به تفصیل توضیح می‌دهد. او معتقد است اگر دولت بدهی خود به سازمان را نپردازد و با تامین اجتماعی به مثابه‌ی «قلک خزانه» نگاه کند، این بحران به سرعت به مرحله‌ی غیرقابل بازگشت می‌رسد.

مراحل اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

آیا همسان‌سازی ۹۹ به طور کامل اجرایی شده است؛ چطور برخی ادعا می‌کنند هنوز ۲۵ درصد آن باقی مانده است؛ در ارتباط با روند متناسب‌سازی، نحوه‌ی اجرا و بودجه‌‌ای که صرف شده است،  توضیح بدهید.

متناسب‌سازی تکلیفی بود که حدود یازده سالِ تمام بر زمین مانده بود؛ بعد از یازده سال اهمال، بالاخره در سال ۹۸ با پیگیری‌های کانون عالی بازنشستگان و همراهی ما در کانون بازنشستگان تهران، اجرای متناسب‌سازی برای بازنشستگان کارگری به تصویب رسید. در جریان بررسیِ لایحه‌ی بودجه ۹۹، حداقل چهار یا پنج جلسه در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد که نهایت آقای تاجگردون (رئیس وقت کمیسیون) قول داد که ۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در نظر گرفته شود و ۳۰ درصد این مبلغ برای اجرای متناسب‌سازی صرف شود. اما بعدتر در جریان بررسی نهایی لایحه بودجه، در بند (و) تبصره‌ی دو لایحه بودجه، صندوق تامین اجتماعیِ لشگری را هم اضافه کردند و اعلام کردند این ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی و تامین اجتماعی لشگری، با هم است، در صورتی‌که دولت به صندوق لشگری اصلاً بدهکار نیست! با افزودن همین یک کلمه به بند (و)، ۱۸ هزار میلیارد تومان از اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی را کم کردند و در نهایت در مردادماه ۹۹، فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان پرداختند.

اما اگر می‌خواستیم بند به بند براساس مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق عمل کنیم، باید فقط ۳۰ درصدِ ۳۲ هزار میلیارد تومان یعنی دقیقاً ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را صرف متناسب‌سازی می‌نمودیم اما سازمان بر مبنای ۳۰ درصدِ همان ۵۰ هزار میلیارد تومان عمل کرد و حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی صرف شد. در آن زمان کمیته‌ای برای متناسب‌سازی در سازمان تشکیل شد که هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان، مدیران و کارشناسان سازمان و بنده و آقای حسن صادقی به عنوان نمایندگان جامعه‌ی هدف حضور داشتیم. این کمیته چندین و چند جلسه پشت سرهم برگزار کرد و قرار شد ۱۷ هزار میلیارد تومان صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شود.

آورده‌ی متناسب‌سازی و فرمول‌های آن

آورده‌ی متناسب‌سازی برای هر گروه از مستمری‌بگیران چقدر بود؛ منظور همان متناسب‌سازی ۹۹ است؛ در ارتباط با فرمول‌های اجرایی نیز هنوز ابهاماتی طرح می‌شود.

در کمیته‌ی متناسب‌سازی قرار شد براساس بند ت ماده ۹ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی عمل شود؛ به این معنا که هر فردی براساس آورده و سابقه‌اش در متناسب‌سازی سهیم باشد. آن ۱۷ هزار میلیارد تومان براساس میزان سابقه و آورده‌ی هر بازنشسته، میان مستمری‌بگیران سازمان در قالب افزایش متناسب‌سازی ۹۹ تقسیم شد. برای مثال، آن‌هایی که ده سال سابقه داشتند، حقوق‌شان حدود ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت؛ آن‌هایی که سی سال سابقه داشتند، افزایشی حدود ۳۶۰ هزار تومان نصیب‌شان شد و بازنشستگانی با ۳۵ سال سابقه، مشمول افزایش حدوداً ۴۲۰ هزار تومانیِ متناسب‌سازی شدند. این متناسب‌سازی از برج ۵ سال ۹۹ اجرایی شد. یک ضریب ترغیب نیز برای بازنشستگان در نظر گرفته شد که به بازنشستگانی با ۲۵ سال سابقه و بیشتر، از نیم درصد تا ۵ درصدِ حداقل دستمزد به عنوان ضریب ترغیب تعلق گرفت.

مساله این است که ۱۷ هزار میلیارد تومانِ تخصیص یافته برای متناسب‌سازی، همان سال اول (سال ۹۹) کامل خرج شد. در پایان سال ۹۹، بحث اختلاف حقوق میان بازنشستگان صندوق‌های مختلف بالا گرفت؛  تبعیض میان بازنشستگان آزاردهنده بود چراکه حقوق بازنشستگان کارگری بسیار پایین‌تر از حقوق دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری بود. در نهایت بعد از رایزنی‌ها و مطالبه‌گری‌های بسیار تصمیم بر این شد که در سال ۱۴۰۰، حداقل‌بگیران کارگری به اندازه حداقل‌بگیران کشوری و لشگری مستمری دریافت کنند. مدیرعامل وقت سازمان می‌گفت کف حقوق لشگری‌ها و کشوری‌ها ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، ما اصرار داشتیم که این کف حقوقی، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که در پایان، قرار شد، کفِ مستمریِ حداقل‌بگیران با ۳۰ سال سابقه، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای حداقل‌بگیران با ۳۵ سال سابقه، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد.

برای سایر سطوح چطور؛ برخی معتقدند متناسب‌سازیِ ۹۹ برای مستمری‌بگیرانِ سایر سطوح آن‌چنان آورده‌ای نداشته است!

برای سایر سطوح نیز محاسبات دقیقی انجام شد؛ محاسبه شد که فرد در زمان بازنشستگی، چند برابر حداقل مستمری دریافتی داشته؛ مثلاً اگر آن زمان چهار برابر مستمری داشته، به تدریج الان سه برابر کف شده و درنتیجه یک برابر عقب افتاده؛ بنابراین به این فرد، ۷۵ درصدِ یک برابر حقوق به عنوان افزایش متناسب‌سازی افزوده شد اما شرط این بود که این افزایش از صد درصد حقوقِ آن‌ها بیشتر نشود. در کل، در سال ۱۴۰۰، برای سایر سطوح کمتر از ۵۰ درصد افزایش نداشتیم، افزایش متناسب‌سازی و افزایش مصوب شورایعالی کار، در مجموع کمتر از ۵۰ درصد نبوده است.  

در مجموع، ۵۲ هزار میلیارد تومان تا آخر سال ۱۴۰۰ برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مصرف می‌شود. فرمولِ این متناسب‌سازی براساس بایدهای قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی عمل می‌کند و اینکه برخی به افزایش متناسب‌سازی معترض هستند، به این دلیل است که از این فرمول‌ها و محاسبات آن که با دقت بسیار تدوین شده، اطلاع درستی ندارند.

البته باید تاکید کنم علیرغم اجرای متناسب‌سازی و پافشاری بسیار نمایندگان بازنشستگان بر افزایش عادلانه‌ی مستمری‌ها، بازهم نتیجه رضایت‌بخش نیست؛ علت آن نیز تورم سرسام‌آور است که از افزایش مزد و حقوق به سرعت جلو زده؛ مشکل از متناسب‌سازی یا فرمول‌های آن نیست، مشکل از عدم کنترل قیمت‌ها و افزایش لجام‌گسیخته‌ی هزینه‌های زندگی است که تمام آورده‌ی متناسب‌سازی و افزایش مصوب شورایعالی کارِ ۱۴۰۰ را بی‌اثر کرده است. اما باید قبول کنیم که با همه‌ی این تفاصیل، با اجرای متناسب‌سازی یک گام رو به جلو برداشتیم.

احکامِ متناسب‌سازی و متناسب‌سازی مرحله‌ی دوم

برخی بازنشستگان می‌گویند احکام متناسب‌سازی صادر نشده است و از کانون درخواست دارند پیگیر این مساله باشد؛ آیا واقعاً احکام تفکیکی متناسب‌سازی صادر نشده است؟

احکام متناسب‌سازی مدتهاست که صادر شده است؛ در این احکام، افزایش متناسب‌سازی جدا قید شده است؛ ما از همان ابتدای اجرای متناسب‌سازی یعنی از مردادماه ۹۹، تلاش کردیم که متناسب‌سازی جزو مستمری قرار بگیرد تا مشمول افزایش سالانه‌ی مصوب شورایعالی کار شود و خوشبختانه این اتفاق افتاد؛ متناسب‌سازی ۹۹ مشمول افزایش حقوق ۱۴۰۰ شد.

آیا متناسب‌سازی مرحله دومی هم داشته یا قرار بوده داشته باشد؟ بازنشستگان مدام یک سوال را مطرح می‌کنند؛ می‌پرسند «آیا ابتدا مرحله دوم همسان‌سازی سال ۹۹ انجام شده سپس افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ صورت گرفته و بعداً همسان‌سازی سال ۱۴۰۰ انجام شده است»؟

اینجا یکبار با تاکید می‌گویم که متناسب‌سازی برای بازنشستگانِ کارگریِ تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، فقط یکبار اجرا شده و آنهم همان متناسب‌سازیِ مرداد سال ۹۹ بوده است؛ در مرداد ماه ۹۹، با صرفِ ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار، متناسب‌سازی برای همه مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان اجرایی شد و در ادامه، کل دریافتی هر بازنشسته (مجموع مستمری و متناسب‌سازی و ضریب ترغیب) مشمول افزایش ۱۴۰۰ شد؛ در سال ۹۹ متناسب‌سازی دو بار اجرا نشده و قرار هم نبوده دو مرحله اجرا شود.

وضعیت پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان و تکلیفِ نامشخص آن ۸۹ هزار میلیارد تومان!

آیا اخذ ۸۹ هزار میلیارد تومان طلب سال ۱۴۰۰ سازمان از دولت، ربطی به همسان‌سازی دارد؛ آیا دولت باید این پول را برای اجرای همسان‌سازی به سازمان بدهد؟

این ۸۹ هزار تومانِ بند (و) تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۰، بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است که قرار شده تا پایان سال جاری پرداخت شود؛ البته متاسفانه تا امروز که وارد دهمین ماه از سال شده‌ایم، هنوز هیچ خبری از این پرداخت نیست. سازمان از این محل، برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان استفاده می‌کند و تاکید ما این است که اگر قرار بر پرداخت به صورت تهاتر یا سهام است، لااقل سهام شرکت‌های سودده را به سازمان واگذار کنند تا منابع پایدار برای متناسب‌سازی مهیا شود. سازمان در سال جاری نیاز به ۵۲ هزار میلیارد تومان اعتبارِ متناسب‌سازی دارد که برای آن منابع مالی پایدار در دست نیست. لاجرم سازمان مجبور است اموال و دارایی‌های خود را بفروشد و خرج اجرای متناسب‌سازی کند!

متاسفانه علیرغم پیگیری‌های بسیار و نامه‌نگاری‌های فراوان، هنوز هیچ تصمیمی برای پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان نگرفته‌اند. در یک مرحله، کمیسیون تطبیق قوانین مجلس قصد داشت جلوی پرداخت را به این بهانه که در سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب سال ۹۳، پرداخت بدهی‌های دولت از طریق تهاتر ممنوع شده، بگیرد که ما نامه‌ای به این کمیسیون نوشتیم و آقای قلی‌ها معاون اجرایی قالیباف نیز روی نامه‌ی ما دستور داد که کمیسیون تطبیق قوانین، نظر کانون تهران را مد نظر قرار دهد. در نهایت، مساله به جلسه‌ی سران سه قوه ارجاع شد و در آنجا تصمیم گرفته شد که این مبلغ به سازمان پرداخت شود اما بازهم هیچ خبری نشد؛ آخرین بار که پیگیری کردیم گفتند کمیسیون تطبیق قوانین هنوز جوابی نداده!

در واقع دارند زمان می‌خرند و ما بازنشستگان و بیمه شدگان سازمان را سرمی‌دوانند و به نوعی بازی می‌دهند. اما شاید بپرسید چرا مدام زمان می‌خرند؛ جوابش ساده است، چون این پرداخت، بخشی از قانون بودجه‌ی سال جاری است و اگر این مبلغ را تا پایان سال نپردازند، بعد از سال دیگر سوخت می‌شود و به نوعی دیگر جزو تعهدات دولت به حساب نمی‌آید؛ به همین دلیل است که مدام از این کمیسیون به آن نشست، از این دایره به آن محدوده، بحث پرداخت را پاسکاری می‌کنند تا ماه‌ها پشت هم سپری شود!

امروز وضعیت سازمان به شدت بحرانی است؛ سازمان الان ماهی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان، کسری بودجه دارد که این مبلغ را با بهره‌ی ۳۵ درصد وام می‌گیرد یا اموال و دارایی‌های خود را مفت و به ثمن بخس می‌فروشد تا تعهدات مستمر و جاری خود را اجرایی کند. دولت پول ما را گروگان گرفته و پس نمی‌دهد؛ حتی بدهی جاری خود را نمی‌پردازد؛ طبق آخرین برآوردها، بدهی جاری دولت در سال ۱۴۰۰، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است؛ حتی همین را نمی‌پردازند؛ و وقتی ما مدعی می‌شویم ۸۹ هزار میلیارد تومان ربطی به همسان‌سازی ندارد، منظور این است که این اعتبار بخشی از بدهی دولت به سازمان است که پرداخت آن فارغ از مساله همسان‌سازی، بر ذمه‌ی دولت است و اگر قرار بر اجرای عدالت باشد، دولت باید به تامین اجتماعی مانند سایر صندوق‌ها اعتبار جداگانه و علیحده برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بدهد؛ اعتباری جدا از این ۸۹ هزار میلیارد تومان که از خزانه‌ی دولت فقط برای اجرای همسان‌سازی به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود.

دائمی شدن همسان‌سازی برای بازنشستگان کارگری

و آخرین سوال؛ آیا شما به همسان‌سازی دائمی مانند بازنشستگان لشکری و کشوری اعتقاد دارید؛ آیا «دائمی شدن همسان‌سازی» اصولاً برای بازنشستگان تامین اجتماعی واجد مفهوم خاصی است؟

متناسب‌سازی بازنشستگان کارگری امروز جزو حقوق آن‌هاست و هر سال مشمول افزایش سالانه‌ی مصوب شورایعالی کار می‌شود. از آنجا که متناسب‌سازی بخشی از حقوق است، پس دائمی است و دیگر دائمی شدن همسان‌سازی برای بازنشستگان کارگری معنا ندارد؛ در ارتباط با آن لایحه‌ای که تحت عنوانِ دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس معطل مانده، نظر کانون عالی به صورت مکتوب به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده؛ در آن لایحه یک بند است که ما با آن موافقت چندانی نداریم و آن اینکه سازمان موظف شده با بخشی از مطالبات خود که از دولت دریافت می‌کند، متناسب‌سازی را برای بازنشستگان خود اجرا کند؛ این بند یعنی اینکه برای بدهی‌ای که قرار است به ما بپردازند که در واقع پول خودمان است، دولت تکلیف تعیین کرده؛ و یک سوال؛ چرا دولت  به سازمان اعتبار جداگانه نمی‌دهد تا سازمان نیز مثل سایر صندوق‌های بازنشستگی، با پول خزانه متناسب‌سازی را اجرا کند؛ مگر تامین اجتماعی، فرزند ناخلف است که ارث نمی‌برد و طرد شده است؟!

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5115

  • بازنشسته

    تمام بدبختی ودست نیافتن به حق وحقوق
    بازنشستگان عامل اصلی دهقان کیا است
    اقای کیا اینقدرحرفهای سرکاری نزن

  • ناشناس

    دهقان کیا شما هم بدهی دولت به تامین اجتماعی رو بهانه کردی این وسط ما بازنشستگان و مستمری بگیران هستیم که داریم له میشیم

  • ستاره

    با سلام چرا هیچ فکری برای از کار افتادها نمی‌کنید ۳۵۰۰ چیکار کنم آدم دردش رو به کی بگه از کار افتاده بعنی مریض کسی که به دوا دکتر نیاز داره حقوق ما کفاف این تورم رو نمیده

  • محمدرضا خضری پور

    چرا دولت و مجلس انقلابی اینقدر در حق ما بازنشستگان مستمری بگیر ازکار افتاده داعم تامین اجتماعی ظلم و اجحاف میکند چرا حقوق ما را همسان سازی نمکنید چرا به ما احترام نمیگذارید چرا حقوق ما را افزایش نمیدین ما شرمنده خانواده شدیم لطفا احترام و حمایت ممنون

  • فیصی

    سلام وخسته نباشید،،به نطر بنده زمانی خواهیم گفت همسان سازی موفقیت امیز بوده که یک فرهنگی بتواند با حقوق یک ماه تا اخر ماه تمام نیازهای پوشاک وخوراک وخرج مسکن وقبص ها را بون بدهی به پایان برساند در چنین زمانی همسان سازی با موفقیت انجام شده،،،،،پس باید مخارج یک خانواده متوسط ایرانی با تمام مخارج روزمره برای چهار نفر براورده شود وحقوق طبق ان تعییر کند،،،،،تا همه فرهنگیان عزیز بتوانند بدون قرض به اخر ماه برسند

  • ناشناس

    سلام لطفا درمورد متناسب سازی حقوق پی گیری گردد.باتشکر

  • ناشناس

    چون وضع کنندگان مصوبه دولت و مجلس از صندوق کشوری حقوق می گیرند. تمام کمک ها را به سمت صندوق کشوری سوق دادند. مطالبات صندوق اجتماعی را ندادند تا این اتفاق بیافتد. نشانه بارز آن تغییر صندوق بازنشستگی آقای روحانی رئیس جمهور قبلی می باشد. به نظر شما چرا ایشان صندوق خودش را تغییر داد؟. چون می دانست چه گلی بر سر صندوق کشوری زده است.

  • ناشناس

    مگه بالا دستی ها مسلمان نیستند که بدهی تامین اجتماعی که برای مستمری بگیران وبازنشتگان خرج میشود را تا قبل از سال جدید پس بدهند خدایا به خودت واگذارشون میکنیم تاجوابشون باتو باشد.....آمین

  • مسعود

    سلام.دولت و مجلس خدمتگزار;;خجالت خجالت;;بازنشستگان واقعا نابود شدند به دادشان برسید خودتون یه ذره کمتر بگیرید.

  • Hamid

    با سلام ،واقعیت امر اینکه با این نرخ تورم وحشتناک یک فرد بازنشسته با همسان سازی حقوق هم به هیچ عنوان نمی تواند زند گی روز مره خود و خانواده اش را گذران کند ،واقعا مسئولین میبایست برای این نرخ تورم ی فکر اساسی کنند در غیر اینصورت مرگ بهتر از این زندگی است

  • حسن

    کاش به وضعیت بازنشستگان نیروهای مسلح هم عنایتی بکنند.همسانسازی برای نیروهای مسلح هم درست اجرا نشده و شاغلین نیروهای دوبار افزایش داشتن که نوش جان خود و خانواده گرامیشان، ولی بازنشستگان نیروهای مسلح هیچ افزایشی نداشتن و هر روز بد تر از دیروز کمر ما بازنشستگان نیروهای مسلح زیر فشار اقتصادیی حاکم بر کشورخرد میشه. تورو خدا گوشه چشمی هم به مرزبانان دیروز میهن بندازید

  • محمد

    سالام همسانسازی اصلا عادلانه نبود چون کسانی که ده سال سابقه داشتند به اندازه سی ساله ها اجرا شد نکته بعدی کسانی با پارتی بازی هیجده ملیون با بیست سال سابقه وکسانی با سی سال چهار ملیون می گیرند و اینها باید باز نگری شود وعدالت اجرا شود حقوق چهار باز نشسته به یک نفر که اصلا کار سخت نکرده ظالمانه هست

  • ناشناس

    سلام به داد مستمری بگیران بدبخت با ۳۲۰۰ حقوق بااین گرانی برسید خواهشا رسیدگی کنید مستمری بگیران رودرفقر اقتصادی خفه شدن

  • ناشناس

    کمی به دولت فرصت بدهید

  • ناشناس

    آقای دهقانی کیا هنوز 25 درصد از متناسب سازی محاسبه نشده چرا اینو کتمان میکنید من خودم 31 سال و 6 ماه و 9 روز بیمه پرداخت کردم و رییس حسابداری بودم همه بازنشستگان که ناآگاه نیستند چرا سفسطه میکنید.

  • ناشناس

    چرا تایید نمیکنید که 25 درصد از متناسب سازی هنوز باقی مونده که محاسبه نشده و باید به بازنشستگان غیر حداقل بیگر پرداخت بشه

  • ناشناس

    نظربارنشستگان.مستمربگیران.مهم.نیست.

  • !!!!

    فرصت چی به دولت بدی وقتی فقط حرف میزنن و بدهی تامین اجتماعی نمیدن و از بودجه هم چیزی برای تامین اجتماعی در نظر نمیگیرن و فقط بهمون صندوقهایی میرسند که خودشون توش بیمه پردازی دارن 😠😠

  • عبدالرضا

    سلام تا وقتی رئیس سازمان تامین اجتمایی
    دولتی باشد همین آشو همین کاسه است
    این اختاپوس افتادن رو تامین اجتمایی بعد کارگران و بازنشستگان باید با حقوق بخور و نمیر زندگی کنند اینو میگن عدالت

  • سید منصور اسدی

    سلام روزتان بخیر اینا دروغ میگن بنده باشی دوسال سابق مبلغ چهارملیون میگیرم و دوستان دیگر هم دارم با ۲۵ سال سابقه بالای ده ملیون میگیرن

  • بازنشسته تامین اجتماعی

    جناب اقای دهقانی کیا تا دیر نشده فراخوان بده هم مجلسو هم دولت با هم تبانی کردهاند تا پدر بازنشسته ها را در بیاورند چطور برای معلمان بیکار و الاف که سالی پنج ماهتعطیل میباشند پول هست برای کشوری ها پول هست و تورم زا نیست ولی برای بازنشسته تامین اجتماعی پول نیست چرا دروغ بزرگ دولت و مجلس را باور میکنید

  • ناشناس

    سلام آقای دهقان کیا حرف شما تا اینجا دورست اما به نظر بند یک مشکل اساسی که میان دولت وسازمان تامین اجتماعی است این یک عده مدیرانی هستند که فقط به فکر خود واطرافیان وحقوق های نجومی خودشان هستند وهمیشه حالت میان روی مابین دولت ومجلس و سازمان تامین اجتماعی نقش بازی می‌کند تا زمان را خریداری کند وبدهی دولت به سازمان سوخت شود مگر می‌شود در یک کشوری با این همه سرمایه ملی ونیروی کاری بوجه نداشت باشد واقعا اگر پول بوجه نیست بایدی برای همه باشد واگر هم هست بایدی برای همه باشد واگر نظر بندرا بخواهی این است سازمان تامین اجتماعی به هرطريق ممکن که دولت مجلس مدیران ردبالاصلاح انرا بداند بطور کلی از بدنه دولت همچون سازمان‌های تامین اجتماعی در سایر کشورهای پیشرفت جدا شود وکل برنامه انرا از پرداختی گرفت تا دریافتی حقوق بوجه وبیمه غیره وغیره را برای کارمندان خودش وبازنشستگان ومستمربگیران وکارگران کشاورزان واتحادیه های صنعتی وغیره وغیره را همش بدونه کم کسری همچون ماهای گذشت انجامش دهد واگر می دانی جواب نمی دهد با همفکری کلی مدیران وکارمندان خودت به اضافه کلی بازنشستگان و مستمربگیران واتحاد یهای صنعتی وکشاورزان و کارگردان وغیره وغیره هرروز هر دقیقه همه باهم با نظم ترتیب بیایم کف خیابان‌های کشور ودر مقابل دفترنهاد ریاست جمهوری ومجلس وسازمان برنامه بوجه درکل کشور راهپیمایی انجام دهیم جهت دریافت حق حقوق خودمان از دولت مجلس و سازمان‌ برنامه بوجه همچون بازنشستگان ومستمربگیران فرهنگيان وبازنشستگان ومستمربگیران لشکری وکشوری تا برقراری کل حق و حقوق خودمان تا برقراری متناسب سازی و همسان‌سازی بازنشستگان ومستمربگیران تامین اجتماعی همچون بازنشستگان ومستمربگیران لشکری انجام شود . والسلام

  • ناشناس

    هر دولتی اومده همین اشو وهمین کاسه است فرصت نمی خواد آقا اینهمه تو کشور منابع داریم

  • مهدی

    این برنامه و بودجه کشور چرا بدهیهای دولت (400هزار میلیارد تومان) به تأمین اجتماعی نمیدهد ولی برای کشوریها ولشکریها اینهمه دست ودلبازی بعمل میآورد. بازنشستگان تأمین اجتماعی چه هیزم تری به یکعده و نهادها فروخته اند که آنها حاضرنیستند حق و حساب خودرا بپردازند و درعوض هرچه لازم دارند از صندوق وجیب بازنشستگان تأمین اجتماعی برمی دارند. انجام متناسب سازی و همسانسازی ناقص وغیرواقعی ، افزایش حقوق بدون رعایت کردن قوانین کاراسلامی، عدم واگذاری سهام شستا، عدم پرداخت 2ماه حقوق ثابت بعنوان عیدی همانند دوران اشتغال به بازنشستگان تأمین اجتماعی، عدم ارائه بیمه تکمیلی بطور کامل و جامع، عدم دائمی کردن همسانسازی، وغیره. 30سال زحمت مشقتبار کشیده اند با حقوق ناچیز و بخورونمیر، بعدازبازنشستگی و کسر حق بیمه معین، حالا حق قانونی این تلاشگران دوران مختلف کشور را،مدیران و مسئولین ذیربط نمیخواهند پرداخت نمایند و هزاران معضل و ایراد و مانع مطرح میکنند. و اصلأ به قوانین مصوب در اجرا و اعمال و احقاق حقوق این بازنشستگان، بالاخص بازنشستگان تأمین اجتماعی امساک میورزند و تمکین نمیکنند. کلأ تأمین معیشت این قشر مدنظرنیست.

  • محمد

    سلام هیچ همسان سازی انجام نشده برای بازنشتگان محترم تامین اجتمائی ن دولت کاری کرده ن مجلس فقط فکر خودشونن بااین حقوق ک میدن خجالت نمیکشن ی نماینده مجلس ۲۳۲ ملیون مگیره ی بازنشسته ۳/۵ ملیون تفاوت چقدر؟؟؟ خدا ازشون نگذره .انشاالاه

  • ناشناس

    باسلام دستتون دردنکنه که به فکر کارگران عزیزکشورمان بودید ولی تورا به خدا فکری هم به بازنشستگان کشوری ولشگری نمائید این قشر که اکثرا تحصیل کرده وبیخانه واقعا باحقوق پنج وشش تومان چیکار کنندواقعا توهین است به قشر تحصیل کرده سپاس

  • Hamid

    با سلام، امیدوارم طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین در یک سطح قرار گیرد ،زیرا شاغلین از مزایاهای جانبی بر خوردار هستند ولی بازنشستگان فقط یک حقوق ثابت دارند

  • ناشناس

    پس اون ۲۵ درصد باقی مانده از متناسب سازی سایر سطوح را خوردند رفت کی میخواهند پرداخت کنند سال که تمام شد.

  • موظف

    سلام لطف ومحبت ی کنید در این گرانی ک غوغا کرده نگاهی هم ب این حق نا چیز بفرمایید خواهش می کنم از شما من یک مسعمری باز ماند هستم وا فعا با چندر غاز ی ک بمن میدید حتی نمیتونم یک میوه باهاش بگیر یا چیزای دیگه ک نیازم باشد کمی رحم ومروت داشته باشید

  • ت ن

    با سلام ، لطفا درخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری هم رسیدگی تا برابر با شاغلین صورت پذیرد و عدالت اجتماعی دراین خصوص انجام گیرد ، باتشکر

  • ناشناس

    سلام ما مستمری بگیران تامین اجتماعی به بدبخت شدیم چرا دولت و مجلس به فکر ما نیست آیا با ۴ملیون ۴۰۰ با۳۵سال کار خودشان میتوانند یک ماه زندگی کنند بااین گرانی افسار گریخته ما هم برای همین کشور زحمت کشیدم و پیر شدیم خجالت دارد خط فقر به قول خودشان ۱۰ الی ۱۲ ملیون تومان هست

  • ستی

    آخه بخدا برای بازنشستگان کشوری متناسب سا ی صورت نگرفته . پرستار بازنشسته سال ۹۹ از همتراز شاغل از نصفه هم حقوقش کمتر است

  • رمضانعلی اخوتیان اردکانط

    سلام خسته نباشی امیدوارم عمل کنید در باره افزایش حقوق بازنشستگان ممنونم اجرتات با خدا

  • آشنا

    بخدا خسته شدم از اراجیف آقای دهقان کیا از تکرار حرفهایش .
    متناسب سازی انجام دادیم
    با سابقه ۳۵ سال ۴۳۰۰
    با ۳۰ سال سابقه ۴۲۰۰
    ۱۰ سال تا ۲۰ ساله سابقه
    جزو آمار نشستند
    عیدی یک سوم ما سابقه ۱۵ ساله داریم .
    دریافتی ما خجالت میکشیم بگوییم باز نشسته ایم
    ۱۵۰۰
    دهقان کیا خجالت خجالت

  • عباس

    طلب تامین اجتماعی از دولت بیش از یکصدو پنجاه میلیارد دلار است وهر زمان خواستید پرداخت کنید به دلار روز محاسبه کنید.

  • م

    دولت به تامین اجتمایی بدهکار است خوپ در صورت عدم پر داخت میتوانید حقوق باز نشستگان وبیمه کار گران مشمول بخش دولتی که از طریق سازمان در یافتی دارند را قطع کنید تا دولت بخود اید تا تعهدش را به سازمان پر داخت نماید چطور در بخش خصوصی عدم پرداخت حق بیمه جریمه دارد وکار فرما را خفت میکنید اینجا باید با دولت هم همین برخورد را کرد

  • محمدرضا خضری پور

    چرا بین بازنشستگان مستمری بگیر تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری فرق میگزارید مگر ما آدم نیستیم چرا حقوق را همسان سازی نمکنید چرا در مورد ما عدالت وجود ندارد عدالت مسکن دارو حقوق بهداشت غیره لطفا حقوق ما قبل از شروع سال جدید افزایش دهید ظلم و اجحاف در حق ما بازنشستگان مستمری بگیر تامین اجتماعی بس است لطفا حمایت لطفا عدالت

  • ناشناس

    آقای دهقان کیا شما لطفی بکنید معنی همتاسازی را تعریف کنید که همتاسازی با چه کسانی وبا کجا متناسب سازی را تعریف روشن کنید با کجادرچه زمینه ای قانونی واقعا قانون با این مطلب قلمبه سولمبه وضع بازنشسته رای کجا برده خوب تورم که وجوددارد بله دیگران نیزدارندشما قانون را اصلا درمورد بازنشسته اصلح میدانید یا نظرات شخصی مدیرعامل قبلی را که شماها را وعده میدادوتعریف ازآن را میکردید و جا میماندیدوایشان کارخود را انجام می دادند شما بفرمائید سی وچنددرصدی دفعه اخر دولت اضافه کرد واقعا سازمان از خودش چی صرف بازنشسته کرد شما همیشه سازمان را بهران زده ورشکسته میخوانید چرا منطق میگوید این چنین نیست 60 درصد تامین اجتماعی حقوقی بین 500هزازتا2 میلیون تومان حقوق دریافت میکنندیعنی یک پنجم سبدمعیشتی این واقعا حداقلی بهش میگویند یا زوال دررفتگی آخه مگر14 میلیون بیمه پردازنداریدخوب باتوجه به این‌که هزینه های پزشکی وغیره هم هست چه اتفاقی در20درصدبالادستی میافتدکه تامین اجتماعی رابهران رده میکندقطعامشکلی که قابل فهم نیست شما وقتی 60درصدحقوقهارامیانگیرمیگیریدزیربیمه پردازان پرداختی به بیش ازنیمی ازبازنشستگان پرداخت انجام میشودبعدش 12500000هزارباقی بیمه پردازان درقبال 1400000بارنشسته چطورباهزینه های درمان وغیره کسری و5هزارمیلیاردکم کسری و35درصدبهره نیزبانک رفاه میگیردوقرض میکنیدایااین امرنمیطلبدکه بنشینیدواکاوی کنید ان مشکل راکه ماهم باور داریم به بهران میرویم را هرچه زودتر اشکال روبطرف کنید به آنجا نردهء فاجعه خواهد بودمیدانیداشکالات بسیاری وجودداردکه 32هزارمیلیاردتومان که باید صرف بارنشسته هامیشدنصفش هم صرف نشدوقراربودسرمایه گذاری میشده ازدرامدش نیزگیربازنشسته بش دکه با جاش کجاودرچه کاری شما بمابگویید کجاست دردهای ما یکی دوتا نیست گوشت قربانی کردن آنچه قراربوده بشودمسلم هست که همسان متناسب اینها میشودسسول بازی وازسوسول هم چیزی درنمیایدچون قروفربسیاره بدور العرب داستان

  • ناشناس

    آقای دهقان کیا یه خورده انصاف داشته باش 4تومن حقوق کجای زندگی رو جواب میده انصاف هم چیز خوبی یه بازنشسته هزار تا درد داره از خدا بترسید بخدا همه چیز اینجا تموم نمیشه یه دندون 2 میلیون یه کوفت دیگه اونقدر چی بخوره خانواده یه کارگر که 30سال بیمه داده به امید امروز انصاف هم چیز خوبیه

  • اسدالله زارعی

    سلام آقای دهقان کیا ریس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی غیر همکار بیمه اجباری ادارات دیگر مشمول استخدام کشوری و تابع قانون نظام هماهنگ چرا بیش از یک دهه که در حق ما تبعیض و بی عدالتی روا داشته وهمسان سازی ناعادلانه صورت گرفته. ارتقا یک گروه قبل از سال ۹۶برزمین مانده مگر ما برای این کشور خدمت نکرده ایم چرا به بازنشستگان کشوری ارتقاء یک گروه قبل از سال ۹۶برقرار شده.فوق العاده مناطق جنگی. کمک هزینه مسکن و کمک هزینه عائله مندی برابر رای دیوان عدالت اداری باید برابر شاغلان برقرار و اجرا نماید که ناقص اجرا ء گردیده است شعار بس است عمل نمایید

  • علی

    سلام من ۲۱ ماه ایثار گر بودم و در منطقه جنگی بوشهر خدمت کردم ولی بابتش توی حقوق من چیزی لحاظ نشده کارمند رسمی دولت هم بودم

  • الماسی

    باسلام،بازنشسته های تامین اجتماعی هم مثل همه شاغلین و بازنشستگان در ماه یکبار آن هم به ترتیب از بیستم تا سی ام حقوق می گیرند،چه معنی داره که این کار رو بعنوان یک خبر مهم هر ماه تیتر می زنید و توی بوق و کرنا می کنید؟

  • ناشناس

    ما کاری ند اریم حقوق ما بدهید به یک مسؤل بی لیاقت میتونه با حقوق بک ماه ما مخارج زندگی پیش برد بعدبشینن ما بازنشته تامین قضاوت کند که همسان سازی بشه یا نه آرباب که سیر از گرسنه خبر نداره

  • محمدرضا

    چرا بین ما بازنشستگان مستمری بگیر تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری فرق میگزارید مگر ما آدم نیستیم چرا حقوق ما همسان سازی نمکنید چرا در مورد ما عدالت وجود ندارد عدالت مسکن دارو حقوق بهداشت چرا به داد ما نمرسید حقوق ما را قبل از شروع سال جدید افزایش دهید ظلم و اجحاف در حق ما بس است

  • ناشناس

    ما که حرف مان در رو ندارد ولی خدا از سر تقصیرتان نگدره مگه کارگر انسان نیست که باید اینقدر زجر بکشد و حقی که به حق از زن و بچه اش هست به کشوری ها بدهند این دلارهای ازاد شده را دولت جای بدهی به دولت بپردازد

  • مریم رجبی

    طورخدابه فکرمستمری بگیران تامین اجتماعی باشید خداروخوش نمیادپدرمن مستاجره پیره از عهده خرج و مخارج برنمییاد چرافرق میزارید یکی دوتاحقوق میگیره یکی اینجوربازورخداازتون نگذره ان شاالله خدا ازپاتون در بیاره اگه مشکل ایناروحل نکنید

  • میرمظفری

    والا همش بازنشستگان تامین اجتماعی میگن حقوق کم میگیرن چنتا از اقوام ما بازنشسته تامین اجتماعی هستن کمتر از هشت میلیون نمیگیرن اینایی که میگن سه ملیون میگیرن سابقه کارشون زیر ۱۸ ساله چرا اینقدر دروغ میگید آخه پدر من با۲۲ سال خدمت با عنوان مدیر عاملی که الان حقوقش به من رسیده بطور کاملم رسیده من چهارو پانصد میگیرم فکر نکنید کشوری ها زیاد میگیرن اشتباه میکنید لشکری از همه بیشتر میگیره کمتراز۱۰میلیون نمیگیره خیلیهم ازنظر امکانات ودوا دکتر در رفاه هستن لطفا بیشتر تحقیق کنید بعد بگید.

  • سخت وزیان آور

    کجا اجرا شده؟؟؟؟؟!!!!!!چرا درصد حق تطبیق مشاغل سخت و زیان آور اعمال نمیشه؟؟؟؟چرا دروغ میگید که انجام شده؟؟؟؟

  • ناشناس

    از دولت محترم تقاضا دارم همسان سازی وهمترازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با شاغلین را اجرا کنید

  • ناشناس

    اشتباهی که من بازنشسته تأمین اجتماعی در۳۰سال پيش کردم اين بودکه چرا کشوری یا لشگری یا فرهنگی نشدم که‌ الان بعد از ۳۰سال کار کردن با مبلغ چندر غاز بازنشسته شدم وپول و بودجه برای همه است بجز تأمین اجتماعی چون آقایان مجلسی ودولتیها هیچکدام تأمین اجتماعی نیستند که هر قانونی که تا به امروز تصویب شده فقط ۱۰درصد به نفع ما بوده ،نه امیدی به مجلس انقلابی است نه دولت محترم تعداد اندکی که نمایندگان مجلس طرف قشر زحمتکش کارگران هستند ممنونیم

  • همسانسازیه

    همسان‌سازی دروغ بود بازنشسته تامین اجتماعی بدبخت وگداشدنددولت ومجلس بفکرمردم نیستند

  • داود پروانه زادخطبه یرا

    باسلام اینجانب بیست سال سابقه کارداشتم پانزده سال آن سخت وزیان آوردرشرکت لاسیک سهندکارکردم وچهارسال اختیاری بیمه پرداخت کردم ۹۵بازنشسته شدم دومیلیون وچهارصد حقوق‌ میگیرم از آن ۲۰سال ۱۷ سال زمان بازنشستگی حساب کردن من از مسئولین تقاضا دارم که به اینجورمسائل هم رسیدگی بشه حق وحقوق خانوادها از بین نرود من فکرمیکنم حقم بیشتراز این بوده خواهشن مسئو لین بررسی کنند باتشکر

  • حسین محمودی فشتمی

    آقای من اینقدر تبلیغ الکی نکنید که هی میگین افزایش حقوق باز نشستگان بس کنید دیگه همه هم میدانند که همون ۱۰درصد هستش بس دیگه این مزخرفات و آموزش کنید دولت و مجلس هم ۱۰ درصد اعلام کردن اینکه مردم رو سرکار نزارید

  • فرشاد

    خواهش میکنم، اینقدر ما باز نشستگان تا مین اجتماعی را مسخره و ریشخند و مضحکه، مردم نکنید، بگذارید در درد خودمان بسوزیم، هر چند وقت یکبار عین کودکان که با گاگالی ، غیره سرش را گرم میکنند به ما هم یک وعده تو خالی و ݐوچ میدهند و می گویند بزار تا مدتی دلشان خوش باشد و سر شان گرم،

ارسال نظر