عکس جواب عکس؛ دو مدل حجاب دختران ، مقابل دانشگاه تهران

چند روز پیش بود که تصویری از یک عکس جمعی دخترانه منتشر شد که البته مختصات آن، مطابق با خواست رسمی نبود، دیروز اما گروهی به تلافی آن تصویر، همان میزانسن را این‌بار با تطبیق به نگاه رسمی، تکرار کردند. در اینجا نگاهی به این ماجرا داشته‌ایم.

عکس جواب عکس؛ دو مدل حجاب دختران ، مقابل دانشگاه تهران

 چند روز پیش بود که تصویری از یک عکس جمعی دخترانه منتشر شد که البته مختصات آن، مطابق با خواست رسمی نبود، دیروز، اما گروهی به تلافی آن تصویر، همان میزانسن را این‌بار با تطبیق به نگاه رسمی، تکرار کردند. در اینجا نگاهی به این ماجرا داشته‌ایم.

تصویری که چند روز پیش از زنان بدون حجاب در مقابل دانشگاه تهران منتشر شد

عکس جواب عکس؛ دو مدل دختر، مقابل یک دانشگاه

در عکس بالا، پانزده دختر که به نظر فارغ التحصیل شده اند  ، مقابل سردر معروف دانشگاه تهران ایستاده‌اند. دختران با لباس یکسان، روپوش مشکی و یقه قرمزرنگی دیده می‌شوند و تقریبا تمام آنها روسری را از سر برداشته‌اند جز یک نفر.

اما در مقابل زنان منتقد با چادر یکدست مشکی و روسری و ماسک قرمز در همان نقطه ایستادند تا تصویر خود را به جای تصویر زنان بی‌حجاب بنشانند، که از نگاه آنان نمای دانشگاه تهران را «مخدوش» کرده‌اند.

محسن‌حسام مظاهری یک کاربر نوشت: « کاش زنان و دختران ایرانی، چه آن‌ها که پوششی شبیه دختران عکس بالایی دارند و چه آن‌ها که شبیه عکس پایینی، فریب این صف‌آرایی‌ها و تقابل‌ها و دوقطبی‌های کاذب را نخورند. این مسیر انحرافی، فرجامی جز جنگ خیابانی و فروپاشی جامعه‌ی ایرانی ندارد.

واقعیت جامعه‌ی ایرانی، تکثر و تنوع سبک‌های زندگی است. این تکثر و تنوع را باید به رسمیت شناخت؛ و این تنها از مسیر گفتگو و تعامل و تفاهم و مدارا می‌گذرد. از مسیر «خودتنظیمی جامعه» و عرف، نه «اراده‌گرایی دولت» و قانون. در روندی تدریجی و بطئی و آرام بدون دستکاری و مداخله.»

فرهاد قنبری نوشت: «ایران مملکت بزرگی است، آنقدر بزرگ که در آن برای هر تفکر و گفتمانی و هر سبک و شیوه زندگی جا هست. ایران آنقدر بزرگ است که نیازی نیست کسی جمعتر بنشیند. ایران آنقدر بزرگ است که در آن همه از هر عقیده و مذهب و ایدئولوژی و قومیتی و سبک زندگی می‌توانند در گوشه‌ای نشسته و بدون مزاحمت برای یکدیگر روزگار بگذراند.ما نیازی به دراز کشیدن بر سرتاسر سرزمین و تنگ کردن جای دیگری نداریم.فراموش نکنیم اگر به سبک زندگی و پوشش و اعتقادات و رسومات خود باور قلبی داریم نیازی به اجبار دیگران برای پذیرش آن‌ها نداریم. اعتقادات و باورهایمان اگر برایمان ارزشمندند آن‌ها را بازیچه جدل‌های مجازی نکنیم.

عکس جواب عکس؛ دو مدل دختر، مقابل یک دانشگاه

ایرانیان با تمام تنوع قومی و عقدیتی و فرهنگی قرن‌های متمادی در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و در زمان‌هایی که نژادپرستی و قوم گرایی و جنگ مذهبی و عقیدتی در سراسر جهان رواج داشت با رواداری و تساهل بدون مشکل خاصی در کنار یکدیگر با صلح زیسته اند. این ملت هنوز هم قرار است در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی کند، با ایجاد دوقطبی‌های دشمن ساز و به رسمیت نشناختن سبک زندگی "دیگری"، سرزمینمان را به سمت جدال‌های بی پایان سوق ندهیم.»

حسین دهباشی نوشت: «از قضا خیلی هم خوب. آفرین. هزار و سیصد آفرین. این مملکت برایِ همه‌ی سلایق است؛ و گذشته از ساختار‌ها و روبنا‌های خراب‌شده، بنیانِ این میهنِ عزیز، آن‌قدر محکم و متنوع است که هیچ‌کس جایِ دیگری را تنگ نمی‌کند. البته اگر آن‌هایی بگذارند که کاش -به قول سهراب- جایشان درخت نشانده بودند!»

کاربر دیگر نوشت: «ایکاش می‌فهمیدیم که ما ایرانی‌ها همگی یک ملتیم، صف آرایی‌های اخیرِ سر در دانشگاه تهران معنایی جز دو قطبی با حجاب و بی حجاب نمیدهد. عزیزان همه یک خانواده ایم. در فضای جنگ نرم و فرهنگ، کَل کَل‌های این چنینی دردی از کشور دوا نمی‌کند. به نظرم آن هنجار شکنیِ خلافِ عرفی که، در سردر دانشگاه تهران اتفاق افتاد هم به سادگی قابل گذر نیست. اما راه حل؛ حرکت متضاد نیست.»

منبع: برترین‌ها

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1973

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • جواد

        به نظر من با گفت و گو های کارشناسان در هر سطح وهر منطقه و وهرکجا به خانم و آقا ياد دهند که چگونه با این تفاوت ها و اختلاف سلیقه ها کنار بیایند والبته همه باید در خصوص رعایت کردن عرف و پوشش قابل قبول تلاش کنند حتی بدحجابان

      • جمشید

        سلام و تشکر از خبرگزاری این خبر پخش نمیشد بهتر بود ،اثلا در حدی نیست که به عنوان یک خبر در سایت قرار بگیرد.........

      • محمد

        باید بهر شخصی چه نظر دین و مذهب و چه از پوشش سلیقه ای احترام گذاشت وبپذیریم چیزی به معنی تحمیل نباشد

        • الناز

          تحمیل.تو همه ی کشورها احترام به قوانین هر کشوری واجبه‌وگرنه مشکل پیش میاد هر کشوری قوانین و مقرارتی داره.با این اوضاع که دارن جوانها پیش میرن ابتذال های بزرگی قرار ببینین غرب غرق ابتذال اخلاقی شده مثل فرانسه که ازدواج‌محارم رو قبول کرد.کاش اسلام رو واقعا درک میکردید

      • رضا

        این راه که میروید به ترکستان است، آخر این ولنگاری و ابتذال، همین وضعیتیه که تو غرب می‌بینید، که کمترین آن فروپاشی خانواده است، البته بیشترین ضرر و خسارت هم متوجه زنان خواهد شد.

      • سیما حیدری

        سلام ما باید برای همه افراد توضیح بدهیم که تمام دستورات اسلام بر مبنای بهداشت جسم و روان و روانشناسی و روانپزشکی است واگر میخواهیم فردی نخبه و موفق و دلسوز باشیم باید از دستورات اسلام پیروی کنیم دین اسلام تمام دستوراتش برا اساس روانشناسی و روانپزشکی است و دستوراتش رابطه مستقیمی با سلامت جسمی و روحی دارد باید حقیقت را به طور کامل برای همه باز کرد تا با متوجه شدن اصل واقعیت های
        دین اسلام که دقیقا همان مسائل پزشکی است حقیقت را قبول کنند

      • پیناز

        هیچ راهی نداره یا همه باید به زور برن بهشت یا از ما نیستن

      • M

        آیا اینها کار خوبی میکنن یا اونها کار بدی میکنن یا هردو کارشون خوب بود بااینکه اینها بد بودن یا اینکه همه خوبن ما بدیم یا ما خوبین اونها بد هستن مسئله این است

      • داود

        همش سرگرمی است اقتصاد و دزدی از بیت المال و رانت ازبین برود همه چیز درست میشود و دستورات دینی هم اثر پذیر میشه

        • حسین

          حرف شما رو قبول ندارم.... توی جامعه اونایی که پولدارترین بی ایمان ترن.. و درصد ایمان و اعتقاد توی فقیر ها خیلی بیشتره

      • عبدالعظیم ملائی

        باسلام انسان باید ازخود وخانواده اش حفاظت کندایرانیان اززمان کورش فرهنگ بالائی داشتن وبه خانواده وزندگی اهمیت بالایی داشتن وازولنک بازی دوری میجستن به امیدروزی که زندگی بهتری داشته باشیم@ باتشکر

      • ناشناس

        سلام من یک خانم چادری هستم الان که وصعیت حجاب جامعه به این شکل درامده اصلا بیرون احساس آزادی ندارم نگاه دیگران بهم نگاه امل و متهجرانه است که من چیزی نمی فهمم تو فروشگاه هم فک میکنند دزدم این روزها چادر داشتن برام بسیار ارزشمند شده و نوعی جهاد .خدا میداند که بی حجابی برامون راحتتره اما ما چون دستور قرآن و ائمه هست هرگز دست از حجاب برنمیداریم اما کسایی که تو امنیت کشور زندگی میکنند بدونند این امنیت حاصل خون شهدایی هست که به خاطر حفظ دین رفتندو جنگیدند و بدونید افراد محجبه باعث حفظ بنیان خانواده های دیگران میشوند و شما با این حجاب افتضاحتون که خارجی هاشم اونطوری نمی پوشند باعث از هم پاشیدن خیلی از خانواده ها شدید .

      • ناشناس

        به نظر من رفتار هیچکدامشان را نباید سفید یا سیاه دید بلکه باید دید کدامشان اگاهانه این کار را انجام داده اند و چرا نکته مهمتر اینکه این دختران عکس اول احتمال قوی عکسی چون عکس دوم در البوم خانه شان دارند

      ارسال نظر